هفت صبح نوشت: این همه سال نشستیم و منتظر شدیم. منتظر شدیم تا ببینیم پایان تمام فیلمها و سریالهای مردان دو زنه و زنهای صیغهای به کجا ختم میشود. تازگیها هم درگیرش بودیم؛ در سریال خداحافظ بچه. درگیر «خسرو»یی که با وجود داشتن زن تحصیلکرده و امروزی مثل «شهناز»، «نازنین» را صیغه میکند. این بار هم برای آرزوهای کوچک «زن صیغهای» سریال دلمان سوخت و برای«زن دائم» سرافسوس تکان دادیم.
درست مثل آن سالها که برای مظلومیت هدیه تهرانی در فیلم شوکران که زن صیغهای فریبرز عربنیا بود، آه کشیدیم. یا همان قدر که از رضا کیانیان فیلم همیشه پای یک زن درمیان است، بدمان میآمد. خواهی نخواهی در گیرش هستیم. همهمان. چه آنهایی که میخواهند از دست روابط نامشروع خلاص شوند و چه آنهایی که روابط مشروعشان دیگر لذت بخش نیست. چه مردمیکه اعتقادات مذهبی محکمی دارند و چه آنهایی که اینگونه نیستند.
از یک طرف بخش بزرگی از هرم جامعه ایرانی را جوانان تشکیل دادهاند و به خاطر شرایط سخت ازدواج، «ازدواج موقت» درحال تبدیل شدن به ضرورتهاست و از طرف دیگر بعد از سالها همچنان عرف جامعه ایرانی چشم دیدن «زنان صیغهای» را ندارد. ماجرا 10 سال بعد از انقلاب شروع شد.
ماجرای صیغه، دوستداران و دشمنانش. پشتیبانان ازدواج موقت، مواضع مشخصی داشتند و دشمنانش هم همینطور. این پرونده همیشه در کش و قوسهای فراوان اسیر بوده است وطی دو سال گذشته مجلس دوباره موضوع را مطرح کرده است. مثل همیشه؛ عدهای سفت و سخت ایستادند و از فواید ازدواج موقت سخنرانیهای پر تاب و عتاب به راه انداختند و عدهای دیگر در صف مخالف، صیغه را با مذمومترین واژگان تاریخ یکی کردند اما بازهم خبری نشد.
این همه قیل و قال و باز هم کسی قاطعانه نگفته است: ازدواج موقت؛ مفید است یا نه مصاحبهای که پیش رو دارید، به نقل از زنانپرس ، تجربههای مردی است که به قول خودش «نگاههای سنگین جامعه را نادیده گرفته» و بارها تجربه ازدواج موقت داشته است. ما تنها نقل کننده این تجربهها هستیم؛ قضاوت به عهده خود شما.
این مصاحبه با مردی30 ساله است که اکنون متأهل است؛ کسی که دغدغههایی درباره ازدواج موقت دارد. او درباره نحوه آشناییاش با ازدواج موقت توضیحاتی میدهد: در حقیقت برای حل مشکل خانمی وارد ماجرا شدم و بعد از اینکه مشکل او را حل کردم، یک رابطه عاطفی شکل گرفت و از آنجا که از طرف اوهم احساس خلأ عاطفی از قبل وجود داشت و از طرف دیگر هردو در خانواده مذهبی بزرگ شده بودیم، از راه حل شرعی استفاده کردیم.
وقتی تن به ازدواج موقت میدادید، نگران نگاه دیگران نبودید؟
اینقدر به نگاه دیگران اهمیت دادیم که خیلی از مستحبات و بعضا واجبات رو کنار گذاشتهایم. کافی است دودوتا چهارتا کنیم ببینیم که نتیجه توجه به نگاه و حرف مردم برای ما سودمند هست یا نگاه و توجه خدا؟
فکر میکنید تجربه صیغه، راضیکننده است؟ یعنی کسانی که به سمتش میروند راضی هستند و ناراحتیهایی برایشان ایجاد نمیشود؟
برای من راضیکننده بود. به این خاطر که مورد خوبی را پیدا کردم. شخصی که قصدش آزار و اذیت و صدمه زدن به من نبود، در حقیقت وجود ما برای همدیگر همچون مکملی بود در برههای از زندگی. در مورد این مسئله مطالعه لازم را انجام داده بودیم و من به عنوان یک مرد متأهل تمام تلاشم را کردم که همسرم احساس کمبودی در آن زمانی که من متعه دارم نکند.
متعه را به کسی پیشنهاد میکنید؟
برای این جواب فقط بهاین سفارش امام صادق علیهالسلام اکتفا میکنم: «متعه حلال نیست مگر بر کسی که شناخت دقیق نسبت به آن دارد و حرام است بر کسی که جاهل به [احکام و شرایط] آن است.» و یا این در کلام دیگری از محمد بن عیص آمده که از امام صادق (ع) سوال کردم از متعه، امام (ع) فرمود: «نعم اذا کانت عارفة، قلنا: فان لم تکن عارفة. قال فاعرض علیها….» که در این روایت امام (ع) اهمیت دانش زن را نسبت بهاین موضوع تبیین میفرماید و توجه به این مسئله که اگر زن آگاهانه این امر را پذیرفت، او دیگر نسبت بهاین امر و عواقب آن مغبون به شمار نمیآید.
نگاه خانوادهتان بهاین ماجرا چطور بود؟ نگران نبودید که اگر متوجه شوند برایتان دردسر درست شود؟
نگاه عمده افراد بهاین مسئله متاسفانه منفی است. به نظر من هم به خاطر کمکاری جامعه مذهبی نسبت به تبلیغ این مسئله است. البته نمیشود گلهمند بود. شما میبینید بعضا یک طلبه حوزه علمیه با این امر کاملا مخالفت میکند و سریالها و فیلمهای تلویزیونی عواقب این کار را همچون گناهی کبیره به تصویر میکشند. خب عواقب تبلیغ بد هم کاملا مشخص است و چطور با این دید منفی من نمیتوانستم نگران این مسئله نباشم. تنها کاری که کردم این بود که دقت نظر به خرج دادم و سعی کردم که همسرم متوجه نشود.
مهریه را چه چیزی در نظر گرفتید؟
مهریهها به خاطر اینکه متعه هدف مادی به دنبالش نبود معمولا هدایایی همچون کتاب، سی دی و یا ختم قرآن و هدیه ثواب آن به حضرت صاحبالامر(عج) بوده که همه پرداخت شده و یا بخشیده شده.
احساستان نسبت به کسی که روزی همسرتان بوده؟ بعد از جدا شدن حس وابستگی به آن شخص نداشتید؟
قطعا احساس خوبیست. کسی که یک مدت محدود برای شما یک دوست، همزبان، همدل و یار خوبی بوده قطعا برای نبودنش دلتنگی خواهید کرد و وابستگی هم بوده اما همینطور هم که قبلا اشاره کردم کاری کردیم که رضای خدا در آن بوده و این مشکلات را هم خود خدا برایمان حل کرد.
در زمان عقد موقت از نظر وظایف همسری سعیتان این بود که کامل رفتار کنید؟ یا چون عقدتان موقت بود برایتان اهمیت نداشت؟
راستش نگاه من به عقد موقت مثل عقد دائم هست. برای همین سعی خودم را کردم که او از نظر مالی و معنوی احساس کمبودی نکند.
نگران نبودید که در این مدت صاحب فرزند شوید و برایتان مشکلاتی به وجود بیاید؟
دسته دیگری از روایات است که توجه مردان را در نهی از اولاد به سبب «متعه» بیان مینماید. مثلاً امام صادق(ع) روایتی را از پدر گرامیاش و سپس از رسول خدا (ص) بیان مینماید که پیامبر(ص) فرمود: «انالله اخذ میثاق علی سایر المومنین ان لاتعلق منه فرج من متعه» خداوند متعال پیمان گرفت بر سایر اهل ایمان که هرگز رحم زنی از او به جهت متعه تعلقی پیدا نکند و بارور نگردد و در ادامه آن میفرماید: «این امتحان سختی است که به سبب آن ایمان مومن از کفرش در تعلق رحم و باروری همسر متعهای پدیدار میگردد. سپس امام(ع) فرمود: «و قال رسولالله (ص) ولد المتعه حرام» که این حرمت همان شدت در کراهت و منع از این نوع باروری است. چون شریعت توجه تامی به حفظ حیثیت زن و مرد مسلمان دارد، لذا امیرالمؤمنین میفرماید: «اتقوا مواضع التهمة» از جمله مواضع تهمت موضع متعه است که در روایات بدان اشاره شده است و این مواضع تهمت رو میشود با راهکارهای جلوگیری انجامش داد.
بعضی افراد در مخالفت با متعه نظرشان این است که برخلاف حقوق زنان است و فقط در آن لذت جنسی مرد در نظر گرفته شده. نظرتان در این باره چیست؟
این مسئله را اگر از خانمهای صاحب تجربه بپرسید قطعا جوابی خلاف آن دریافت خواهید داشت. یعنی شما باور میکنید که از بین تمام کسانی که متعه میکنند فقط مردها لذت میبرند؟ پس زن برای چه هدفی متعه میکند؟ اگر بگویند که خب از سر نیاز مالی من نمیتوانم باور کنم.
به نظرتان متعه باعث فروپاشی خانوادهها نمیشود؟ با توجه بهاینکه اغلب مردان متاهل برای متعه اقدام میکنند؟
متعه برای متأهل شرعا مشکلی ندارد و اگر درست انجام شود حتی باعث ثبات بیشتر خانواده نیز میشود. بهاین خاطر که متعه خلأهایی را از مرد پر میکند که متاسفانه زنهای امروزی خیلی مایل و جاهد به پر کردن آن خلأها نیستند و به نظرم حتی توانایی این مسئله را ندارند. آن هم به خاطر عدم آموزش مناسب و عدم اختصاص وقت بهاین مسائل است.
1.هیچ فکر کردین که طلاق هم روشیست که خانمها هم میتونن برای جدایی از کسی که پاسخگوی نیازهاشون نیست داشته باشند؟
2-با دنیایی که به سمت ظاهرسازی زیبایی جنسی بااراده یا بی اراده میره چه نسخه ای رو براش تجویز کردین؟
3- با این شرایط ازدواج و فضای فکری اغتشاشی وفشن شو های خیابونی که حاکم تو ایرانه ، شما جواب هزاران زنای و تجاوزی که در جامعه انجام میشه بخصوص شهر های بزرگ و مطمینا تاثیرگداری مستقیم در بنیاد خانواده ها رو خواهد داشت رو میدید؟
زن یا مردی که هر بار با یک نفر همبستر میشود آیا بوی از انسانیت برده؟
چرا با این مزخرفات دین رو بد جلوه میدین؟!!!
خدا جواب یاوه گویان و بدعت گذاران در دین را خواهد داد!!!
اسلام به ذات خود ندارد عیبی / هر عیب که هست از مسلمانی ماست
فقط پول بدي بهشون وبس
اگر اگر همسر هم احساس خلا کنند و نیاز داشته باشند کسی دیگری که جاهد و مایل به پر کردن آن است آن را پر کند مشکلی نیست طلاق بگيرد وبرود تا سيراب شود نه مرتكب گناه شود
تاریخ : 29/7/91
با اهداء سلام
از کلیه کسانی که به فکر اسلام هستند خواهشمندم ، جلوی بعضی از کارهایی که به نام اسلام انجام می شود را بگیرند . اخیرا مشکل حادی برای اینجانب بوجود آمده که لزوم رسیدگی به آن بنده را بر آن داشت که این نامه را با قلبی اندوهگین بنگارم . اینجانب مجرد هستم و از طریق یکی از اقوام با خانم مطلقه ای به مدت سه سال ازدواج موقت نمودم ، بنا بر توافق ما صرفا هزینه های اجاره و مخارج منزل بر عهده بنده بود ، هفت ماه از ارتباط ما نگذشته بود که ایشان به بهانه های واهی از من جدا شد ، البته لازم به ذکر است علاقه شدید بنده به ایشان و حتی درخواست ازدواج دائم در ایشان اثر نکرد ، متوجه شدم باید مسئله مهمی در جریان باشد که باعث شده کانون گرم زندگیم که در حال شکل گیری بود به راحتی از هم بپاشد . بعد از تحقیقات فراوان متوجه شدم همسر من با یکی از مراکز ازدواج موقت در مشهد ارتباط پیدا کرده که زنان را به صیغه مردان ثروتمند در می آورد ، تا از این طریق کسب درآمد نمایند . این مرکز بصورت خیریه فعالیت می کند و زنان بیوه یا مطلقه را با مبلغ بین هفتصد هزار تومان تا نهصد هزار تومان به صیغه مردانی در می آورد که اکثرا متاهل بوده و ثروتمند می باشند . بسیاری از این افراد زنانی می باشند که توانایی کار دارند اما با صیغه شدن هر شش ماه یا یکسال با افراد مختلف دچار نوعی ولنگاری و دریوزگی شده و صرفا به امرار معاش از طریق همخوابگی با افراد مختلف فکر می کنند . بسیاری از این افراد بعلت مبلغ قابل توجه حتی از ازدواج دائم خود داری می کنند . شکی نیست در این میان کسانی هستند که حتی با کار کردن نیز هزینه زندگیشان تامین نمی شود ، که باید از طریق موسسات خیریه به آنها کمک کرد نه با اجاره داده به افراد متمولی که هیچ دردی ندارند ، با وجود چنین سیستمی من به وضوح می بینم افراد مذهبی که قبلا ازداواج موقت را مستحب می شمردند ، اکنون آنرا فحشای اسلامی نام نهاده اند . آیا به نظر شما حتی زن دائم فردی با درآمد متوسط یا پایین بداند در صورت طلاق گرفتن می تواند ماهیانه مبلغ قابل توجهی کسب درآمد کند ، آیا به راحتی با سختیهای زندگی کنار می آید ؟ آیا زنان بیوه یا مطلقه با وجود چنین وضعیتی حاضرند به کار مشغول شوند و از طریق پرورش استعدادها و مهارتها و تلاش تامین معاش نمایند ؟ آیا راهکار اسلام برای برطرف کردن نیاز مالی یک زن این است که باید دائم با این و آن همخواب شود ؟ آیا اگر خدای ناکرده دختر شما یا خواهر شما باشد ، راضی هستید که از این طریق امرار معاش کند ؟ پیغمبر عظیم شان اسلام می فرمایند نفرین خدا بر زواقین اصحاب می گویند زواقین چه کسانی هستند؟ می فرمایند کسانی که با این او آن همبستر می شوند
یکی از ابعاد مهم انسان بعد جنسی است که حکومت اسلامی باید راهکارها و برنامه ریزیهای صحیحی برای ارضای این نیاز سرکش و اساسی داشته باشد در غیر اینصورت بسیاری از ساختارهای اجتماع دچار از هم پاشیدگی خواهد شد . خواهشمند است این موضوع را کوچک نشمارید چرا که در حال حاضر آسیبهای شدید بر روی خانواده ها بجا می گذارد . امیدوارم با برنامه ریزی صحیح و ارائه قوانین مدون برای اینگونه مراکز جلوی سوء استفاده و پایین آمدن شان اسلام را بگیرید .
راهکارها
1- کمک از طریق موسسات خیریه به زنان نیازمند و بدون سرپرست
2- در اولویت قراردادن افراد مجرد جهت متعه و کمک مالی شوهر به زن به اندازه وسع مالی
3- ایجاد بستری مناسب جهت ازدواج دائم زنان بیوه و یا مطلقه و در پیش گرفتن راهکارها و مشاوره های لازم در جهت دائم نمودن ازدواجهای موقت
با توجه به افزایش فوق العاده طلاق توجه جدی به زنان مطلقه و انجام برنامه ریزیهای لازم برای این قشر گسترده جامعه می تواند نقش زیادی در پیشگیری از فساد و فحشا ایفا نماید .
با تشکر و سپاس فراوان
من با ازدواج موقت مخالفم به دلیل اینکه نه ریشه ی قرآنی دارد و نه ریشه ی صحیح از احادیث، خداوند ج فرموده ""َلْيسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يغْنِيهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ"" نور 33
و کساني که امکاني براي ازدواج نمييابند، بايد پاکدامني پيشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بينياز گرداند!
و همچنین علامه مجلسی به سندش از زراره نقل می کند
31 - الحسين بن سعيد أو النوادر : محمد بن أبي عصير ، عن ابن أذينة ، عن زرارة قال : جاء عبد الله بن عمير إلى أبي جعفر عليه السلام فقال : ما تقول في متعة النساء ؟ فقال : أحلها الله في كتابه وعلى لسان نبيه فهي حلال إلى يوم القيامة ، فقال : يا أبا جعفر مثلك يقول هذا وقد حرمها أمير المؤمنين عمر ؟ فقال : وإن كان فعل ، فقال : إني أعيذك أن تحل شيئا قد حرمه عمر فقال : وأنت على قول صاحبك وأنا على قول رسول الله صلى الله عليه وآله فهلم فألاعنك أن القول ما قال رسول الله صلى الله عليه وآله وأن الباطل ما قال صاحبك ، قال : فأقبل عليه عبد الله بن عمير فقال : يسرك أن نساءك وبناتك وأخواتك وبنات عمك يفعلن ؟ فأعرض عنه أبو جعفر عليه السلام وعن مقالته حين ذكر نساءه وبنات عمه
بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 100 - ص 317 - 318 باب احکام متعه
یعنی چه افراد متاهل و چه مجرد هر وقت ک دوست دارن ازدواج موقت انجام بدن،اونم هر چند بار و با آدمای مختلف...بعدشم بعد از اینکه مدتشون سر اومد هر کی بره سی خودش...
یعنی اصلا موردی نداره دیگه؟؟؟
بعدش در آینده ک بخوان ازدواج دائم داشته باشن اگه به همسرشون این قضیه رو بگن یعنی همسرشون واسون عادیه یا اینکه ممکنه منصرف بشن از ازدواج با اون فرد مورد نظرشون....
اگه اینجوریه هر کسی دوس داره میتونه 100بار ازدواج کنه دیگه،چه دائم چه موقت!!! آره
به نظر من کافىه باخودت روراست باشى اگه با صداقت باشى کار درستىه چه محرد چه متاهل ..خواهشابا حکم خدا جدال نکنىد
ازدواج موقت وقتی که ازدواج دایم کردید ممکن استوهمسرتان را ناراحت کند و فکر کند که نمیتواند نیاز های شوهرش را برآورده سازد هر چند از لحاظ شرعی اشکال ندارد
گاهی مرد مجبور است به مثلا ماموریت های طولانی برود . در چنین شرایطی مرد باید ازدواج موقت کند( مثلا)
و این مسءله واقعا جای تاسف دارد که بیش تر مردم صیغه را اشتباه می پندارند واین مسله برایشان قابل درک نیست که شهوت یک غریزه است که باید ارضا شود و نمیتوان سرکوبش کرد.
از امیرالمومنین ع (هیچ دارویی چون صیغه شهوت را درمان نمیکند)
مجردها دست به کار بشن
به عنوان یه زن متأهل که همیشه مخالف ازدواج موقت بودم، هیچ توجیهی درباره این نامه نداشتم؛ کاملا استواره و واقعا به این نتیجه رسیدم که باید ازدواج موقت علنی بشه
لینک مطلب
http://ajul.blogfa.com/post/102
با تشکر
مریم پاشازاده
pashazadeh58m@chmail.ir
دلیلش هم کاملا مشخصه چون مردها فقط برای ارضای میل جنسی دنبال این کار می روند.
طلاق یا مشاوره خوبه ولی همیشه کارامد نیست.
شما خیانت کردید
همه نوع آزادی واسه مردان گذاشتن اون وقت میخوان زن جماعت پاک باشه به عشقش
چطور انتظار دارید که زن با داشتن چندین فررند بره و طلاق بگیره
اگه ازدواج موقت روی کار نمیومد اقایون هر ساعت با زن جدیدی نبودن
من اصلا به این قانون متهه اگر تمام مراجع قبول کنند اعتقاد ندارم مگر در مواردی خاص زیرا کانون گرم خانواده را از هم میپاشد و جولانگاهی برای مردان هوس باز میشود وخیلی از مردهای سالم را نیز به تباهی کشانده وسرنجامی جز ناکامی و افسردگی خانواده در پی ندارد من خود قربانی دو همسری پدرم هستم و بعد از سالیان خود و دیگر اعضای خانواده رنج میبریم کجای این اسلام واقعی است تعهد وصداقت پایه یک زندگی مشترک است و صیغه با ان مغایرت دارد
اگر این گونه باشد که مردان برای رفع خلا های خود صیغه کنند پس زنان ماهم که بسیاری از انها دچار این خلا هستند و به خاطر متانت و دیانت دم نمی زنند چه کنند واین دور از عدل اللهی استدست بردارید از ابن دروغهای بزرگ صیغه برای مرد متاهل همان زنای قانونی است وشما قانونی کردی و ایمان دارم که شرعی نیست ای مردان هوس باز و سود جویان خجالت بکشید وشرمتان باد که ابروی اسلام ناب محمدی رامیبرید
از خدا بترسید زمانی هم در ایین مسیحیت برده داری حلال و قانونی شد در حالی که خیلی کار کریح وناپسندی بود
حکم خدا به واسطه این که آیا ما دوست داریم یا نداریم عوض شدنی نیست
در ضمن حکم خداست همان گونه که خدا یکیست پدران شما هم باید یکی باشد
و خدا در سوره نساء اجازه اختیار کردن چند همسر را داده است
و این که عده ای مخالف یا موافقند مهم نیست زیرا همان خدایی که اجازه می دهد زن دوم یا سوم اختیار کنید وضایفی را به عهده مردان می گذارد که هر کسی قادر نیست آن را به جا بیاورد
صیغه موقت هم یک ازدواج است منتها مدت مشخصی دارد و تابع همان قانون و شرع اسلام است
مخالفت با آن مخالفت با حکم خدا و کفر است
زنان چون آگاهی کاملی از روحیات و خواسته های مردان ندارند مخالف ازدواج موقتند ولی اگر درک کنند که ازدواج موقت بنیان خانواده را محکمتر نیز خواهد کرد هرگز مخالفت نمی کنند ازدواج موقت خلاءهای ناشی از زن دائم را پر می کند و این امر باعث می شود زن دائم در امنیت به وجود آمده از ازدواج موقت به زندگی خود برای همیشه بدون این که روزی زندگیش به طلاق منجر شود ادامه دهد
شوهر عوضی من ۷ ماه پیش یه زنی که از خودشم بزرگتره رو واسه عشق و حالش صیغه کرده و من نمیتونم این خیانتشو بپذیرم و دارم جدا میشم .
الان یکی به من بگه ثواب صیغه اش زیاد بوده یا اینکه یه زندگی داره از هم میپاشه و یه بچه اواره میشه ؟؟؟؟؟
اونایی که فقط به فکر ثوابشن جواب بدن
انصاف چی میگه
وجدان چی میگه
اخلاق چی میگه
.......
اگه خدا به مرد نیاز جنسی داده زن هم انسانه چرامرد وقتی کمبود داره تو مسافرت یا ماموریت میتونه این کار و بکنه ولی زن نه زن مگه انسان نیست
اگه زنی همچین کاری بکنه محکومه به اعدام
خیانت تو فرهنگ ایرانی نیست اینم کار این عربها ست که اومده تو فرهنگ ما
کانون خانواده ها را سست و متلاشی میکنید
اگه زن دائمتون احساس خلا کند شمادرقیامت باید پاسخگو باشید.خداوند جایز دانسته ولی درشرایطی شمامردا سوء استفاده میکنید
اگر واقعا مردها باهمسرشان مشکل دارن طلاق هم راهیست.
اگه به ازدواج موقت راضی هستید چرا اصلا زن گرفتید .میرفتید ازدواج موقت میکردید.زنتونو فقط برای کلفتی میخواید.
بی خود این کثافتکاریها را رواج ندین.با روح و روان خانم متاهل و فرزندان بازی و تحقیر کننده است.