arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲؛ از حملات واشنگتن در سوریه و عراق در پاسخ به تهاجم اخیر علیه پایگاه امریکا در اردن تا تکذیب ادعای انتقال پیام بین ایران و آمریکا توسط ظریف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

پمپ‌بنزین‌های ولنجک بی‌بنزین شد
خبرگزاری فارس از بی‌بنزین شدن پمپ‌بنزین‌های ولنجک خبر داد. این خبرگزاری نوشت: مخاطبان تهرانی می‌گویند با بارش برف در مناطق شمالی تهران پمپ بنزین‌ها خدمت‌رسانی نمی‌کنند. 

کاهش سرعت تولید اورانیوم ۶۰ درصد
مدیر کل آژانس اتمی گفت: ایران سرعت تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را کاهش داده است. 

وزارت اطلاعات: ده‌ها جاسوس موساد در ۲۸ کشور جهان شناسایی شدند
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از شناسایی تعداد قابل توجهی از جواسیس موساد در ۲۸ کشور جهان خبر داد.  این وزارت خانه با بیان اینکه در بین اسناد به‌دست آمده، برخی از اراذل و اوباش دخیل در چند عملیات تروریستی در ایران نیز بازداشت شدند گفت: سرویس‌های جاسوسی با سوءاستفاده از فضای مجازی، سایت‌های مهاجرت و شناسایی نقاط ضعف مترددین، مبادرت به برقراری ارتباط با آن‌ها می‌کردند.

اسرائیل در پی تشکیل پرونده علیه ایران در دادگاه لاهه به اتهام نسل کشی
گیدئون سار، وزیر کابینه اضطراری(جنگی) نتانیاهو، با طرح ادعای اینکه رهبران ایران خواستار نابودی اسرائیل شده‌اند و این ادعا که ایران از حماس و دیگر گروه‌هایی که در حمله ۷ اکتبر نقش داشتند، حمایت می‌کند، گفت کار بر روی تشکیل پرونده‌ای علیه ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی را آغاز خواهد کرد. 

آمریکا در حال بررسی امکان حضور کنسولی در افغانستان بدون شناسایی حکومت طالبان
بر اساس سند راهبردی تازه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، واشنگتن با احتیاط در حال بررسی امکان حضور دوباره دیپلماتیک در افغانستان در سطح کنسولی و بدون به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان است. این تصمیم نشان‌دهنده چرخشی در سیاست آمریکا به سمت تعامل محدود با طالبان قلمداد می‌شود؛ تغییر سیاست احتمالی که با هدف دستیابی به اهداف امنیتی، سیاسی و اقتصادی اتخاذ می‌شود. 

احمد خاتمیتهران: برخی از مخالفان شاه را در قفس شیر‌های گرسنه می‌انداختند
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران گفت: نسل بعد از انقلاب ندیدند که چه‌ها به این ملت گذشت. اوضاع چنین بود که اگر به شاه نمی‌گفتند اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر به جرم اهانت به زندان می‌افتادند. حتی اجازه نمی‌دادند که بر منبر‌ها نام امام به زبان بیاید. حتی برخی از مخالفان شاه را در قفس‌های شیر‌های گرسنه باغ وحش می‌انداختند. در این رابطه آیت الله فاضل لنکرانی می‌گوید کسانی که قدر نظام جمهوری اسلامی را نمی‌دانند به این خاطر است که طاغوت را ندیده‌اند و خبر ندارند در آن دوره سیاه چه خبر بوده است و استبداد و دیکتاتوری حرف اول را می‌زد. 

هنیه و النخاله پیشنهاد جدید آتش‌بس در غزه را بررسی مردند
دفتر سیاسی حماس، شامگاه امروز (جمعه)، در بیانیه‌ای از گفت‌و‌گوی تلفنی «اسماعیل هینه» رئیس این جنبش و «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین خبر داد. حماس اشاره کرد که هنیه و نخاله درباره ابتکار‌های مطرح‌شده درباره توقف تجاوزات به غزه با یکدیگر رایزنی و تاکید کرده‌اند که بررسی پیشنهاد جدید آتش‌بس مبتنی بر اصولی است که منجر به مذکراتی برای پایان نهایی تجاوزات به غزه، خروج ارتش اسرائیل از این منطقه، برداشته شدن محاصره و بازسازی نوار غزه و همچنین ارسال وسایل موردنیاز مردم فلسطین و اجرای یک توافق کامل برای تبادل اسرا است. 


اسرائیل: توافق احتمالی با حماس «دور از دسترس» است
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز جمعه ۱۳ بهمن با استناد به اظهارات شماری از وزیران دولت این کشور که در نشست بررسی جزئیات دریافت‌شده از میانجی‌ معامله شرکت کرده بودند، نوشت مطالبات حماس برای اسرائیل قابل عملی شدن نیست و لذا، معامله برای آزادی گروگان ها «دور از دسترس است».این وزیران اسرائیلی گفتند عوامل میانجی‌ اساساً طرحی جامع به دولت اسرائیل ارائه نکرده و مطالبات حماس را منتقل کرده‌اند که کماکان خواهان توقف کلی جنگ و آزادی شمار زیادی از زندانیان فلسطینی است که به اتهام «جرایم سنگین امنیتی» علیه مردم اسرائیل محاکمه و محکوم شده‌اند. 

دبیرکل جبهه پایداری: برای رسیدن به لیست واحد با گروه‌های انقلابی گفتگو می‌کنیم
صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری در خصوص لیست مستقل یا مشترک جبهه پایداری در انتخابات پیش رو گفت: چون شرایط فعلی یک ماه مونده نمی شود دقیقا در مورد وجود لیست واحد از طرف جریان غرب گرا نظر داد البته ما خودمان را محدود نکردیم و با جریان های انقلابی گفتگو می کنیم و انشاءالله با توجه به شرایط ناظر بر فضای انتخابات تصمیم گیری می کنیم. 

۸۰ درصد از دانشجویان پزشکی به فکر خروج از کشور
دبیرکل جامعه پزشکی گفت: رشد علمی کشور که از دولت آقای خاتمی شیب صعودی قابل قبولی یافته بود و تا سال ۲۰۲۱ به عنوان کشور اول منطقه شناخته می‌شد امروز دچار نزول شده و عقب‌تر از کشور‌های ترکیه و عربستان قرار گرفته‌ایم. موضوع بورس‌های تحصیلی، کنگره‌های علمی، راه‌اندازی رشته‌ها و دوره‌های جدید علمی بدلیل شرایط امروز کشور دچار توقف و رکود شده است. او گفت: در ارزیابی‌های انجام شده اخیر حدود ۸۰ درصد از دانشجویان پزشکی ما به فکر خروج از کشورند. بسیاری از اساتید ارزشمند دانشگاه‌ها کشور را ترک میکنند. امروز رشته‌های مهم مثل جراحی قلب، طب اورژانس، بیهوشی و بسیاری از رشته‌های پزشکی داوطلب ورود ندارند و کرسی‌های دستیاری خالی مانده است. 

تیراندازی بی‌هدف یک سرباز در کلانتری ۱۴ پاکدشت؛ ۲ نفر کشته شدند
 اداره اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران با اشاره به چگونگی اشتباه سهوی و تیراندازی بی‌هدف یک سرباز وظیفه در کلانتری ۱۴ پاکدشت اعلام کرد که این حادثه ۲ کشته به همراه داشت. بر اساس این گزارش، سرباز وظیفه نیز پس از این اقدام بلافاصله در یک اقدام احساسی به سمت خود شلیک کرد. 

شهادت یک مستشار سپاه در حمله اسرائیل به سوریه
خبرگزاری دانشجو نوشت: در حمله جنگنده های اسرائیل به حاشیه جنوبی شهر دمشق یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیده است. رزمنده مجاهد سپاه اسلام سعید علیدادی در این حمله به شهادت رسید. 

ادعای شورای ریاستی یم نعلیه ایران
وزیر امور خارجه دولت وابسته به شورای ریاستی یمن در گفت‌وگویی مدعی حمایت نظامی ایران از گروه‌های یمنی محور مقاومت شده و گفت که غرب با تمرکز بر دست یافتن به توافقی هسته‌ای با ایران، این تهدید را نادیده گرفت. وزیر امور خارجه یمن در بخش دیگری از این گفتگو مدعی شد که «شکی نیست» ایران در حال افزایش کنترل و نفوذ خود در درگیری‌های یمن است و تاکید کرد که اعضای نیرو‌های قدس سپاه پاسداران ایران به خط ساحلی یمن اعزام شده‌اند. 

ممنوعیت سوار کردن فردی که حجاب را رعایت نمی‌کند به قطار
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: وظیفه راه آهن تکریم تمام‌قد مسافران است، اما این تکریم در چارچوب رعایت ضوابط و مقررات است؛ از این رو سوار کردن فردی که بلیت ندارد یا با بلیت غیرهمنام قصد سفر دارد و یا فردی که حجاب را رعایت نمی‌کند، برخلاف مقررات است و باید برخورد شود. 

رئیسی: اگر کشوری بخواهد قلدری کند، جواب محکمی می دهیم
رئیسی گفت: ما جنگی را آغاز نخواهیم کرد اما اگر کشور و نیروی ظالمی بخواهد قلدری کند جمهوری اسلامی ایران جواب محکمی به آنها خواهد داد. وی افزود: قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه تهدیدی برای هیچ کشوری نیست بلکه قدرت ما امنیت‌ساز است و کشورهای منطقه می‌توانند به این قدرت اتکا کنند و ابزار نظامی بخشی از توان نظامی ماست و اساس قدرت این نظام قدرت برتر ایمان است. 

اعتراض شدید الناز شاکردوست به عوامل جشنواره فیلم فجر
الناز شاکردوست بازیگر فیلم «بی بدن» با حضور در پردیس کوروش به شدت به جشنواره فیلم فجر و برگزار کنندگان آن اعتراض کرد. شاکردوست در صحبت هایش گفت: می‌خواهم با مردم حرف بزنم. خوشحالم کنار شما مردم هستم و کنار شما این فیلم را دیدم. من هم مثل شما بلیت خریدم که اینجا باشم چون حضور من برای داشتن هر تریبونی در جشنواره فجر خط خورده آمدم با شما حرف بزنم و قضاوت اینکه چرا این فیلم در بخش سودای سیمرغ نیست را به شما مردم و تاریخ بسپارم. وی افزود: سالهاست عادت کردم که صدایم به هیچ جا نرسد. بخسی به نام نگاه نو گذاشتند برای فیلم‌هایی که هیچ دلیلی برای حذف شان ندارند و در این بخش می گذارند تا آن فیلم را زنده به گور کنند.

انگلیس: می‌توانیم کشور فلسطین را قبل از توافق صلح با اسرائیل به رسمیت بشناسیم
وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید کشورش می‌تواند پس از آتش‌بس در غزه، بدون این‌که منتظر نتیجه مذاکرات چند ساله بین اسرائیل و فلسطینی‌ها باشد، رسما یک کشور فلسطینی را در چارچوب راه‌حل دو دولتی به رسمیت بشناسد. او گفت: تا زمانی که حماس در غزه حضور دارد، هیچ‌گونه امکان به رسمیت شناختن وجود ندارد، اما این شناسایی ممکن است در حالی صورت گیرد که مذاکرات اسرائیل با رهبران فلسطینی ادامه دارد. 

حرکت حزب‌الله النجبا: حملات به نیروهای آمریکایی را ادامه می‌دهیم
"حرکت حزب‌الله النجبا" اعلام کرده‌اند که حملات خود به نیروهای آمریکایی در منطقه را ادامه خواهند داد. این گروه در حالی این موضع را اعلام کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا اخیرا گفته است حمله مرگبار پهپادی به سربازان این کشور در اردن با "واکنش بسیار قاطع" ارتش آمریکا، روبرو خواهد شد. 

تکذیب ادعای انتقال پیام بین ایران و آمریکا توسط ظریف
محمدجواد ظریف وزیرخارجه سابق ایران در گفتگو با «انتخاب» خبر نیویورک تایمز درمورد او را تکذیب کرد.  نیویورک تایمز شب گذشته مدعی شد: سه سال پس از به حاشیه راندن محمدجواد ظریف، [حاکمیت]بار دیگر به طور مرتب با او مشورت می‌کند.  ظریف، اما می‌گوید نه ادعای نیویورک تایمز در مورد او صحت دارد، نه بحث انتقال پیام که برخی رسانه‌ها به اشتباه از نیویورک‌تایمز نقل کرده اند. 

حملات واشنگتن در سوریه و عراق در پاسخ به تهاجم اخیر علیه پایگاه امریکا در اردن
ای بی سی نیوز به نقل از یک مقام امریکایی از آغاز حملات ایالات متحده در سوریه در پاسخ به حمله به پایگاه امریکا در اردن خبر داد. اسکای نیوز عربی نیز نوشت: مقر گروه‌های فاطمیون و زینبیون در شرق سوریه مورد حمله قرار گرفته است. این خبرگزاری در ادامه نوشت:  در پی حمله به ۸ مقر شبه نظامیان در شرق سوریه ۶ نفر کشته و ۴ تن نیز زخمی شده اند. الجزیره به نقل از رسانه های کردی سوریه نوشت: تعداد کشته شدگان حملات هوایی به شرق سوریه افزایش یافت.۶ تن تا کنون جان باخته اند که ۳ نفر از آنها عراقی هستند. واشنگتن پست از قول مقامات امریکایی اعلام کرد: حداقل هشت مقر در سوریه و عراق، هدف حملات اخیر قرار گرفته اند. سنتکام در بیانیه ای درباره این حملات اعلام کرد: نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند. سی‌ان‌ان از قول یکی از مقامات کاخ سفید نوشت: هیچ حمله ای به داخل خاک ایران انجام نخواهیم داد.

 

نظرات بینندگان