arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

یادداشت‌های علم، سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۴۸: سفیر انگلیس گفت شیخ عیسی از رفتن وزیر دفاع عراق به بحرین ناراضی بوده ولی...

یادداشت‌های اسدالله علم: عصری سفیر انگلیس دیدنم آمد. در خصوص مقالات روزنامه های انگلیس که عمل ما را در مقابل عراق، [دیپلماسی کشتی توپدار] Gunboat diplomacy تعبیر کرده بودند، شاهنشاه امر داده بودند اعتراض کنم. فرموده بودند این سیاست موقعی است که ما بخواهیم چیزی را تحمیل بکنیم، ولی وقتی آنها با اتباع ما بدرفتاری می‌کنند و پرچم ما را از روی کشتی خودمان می‌خواهند پایین بیاورند و برخلاف مقررات بین المللی نمی‌خواهند خط تالوگ را مرز بشناسند، آیا دفاع ما معنی [دیپلماسی کشتی توپدار] دارد؟ این اعتراض را کردم، ولی او گفت مجموع مقاله ها به نفع ایران است و راست می‌گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند. 
 
سه‌شنبه ۹  اردیبهشت ۱۳۴۸:امروز دیگر شرفیاب نشدم، چون دیشب تمام مطالب را عرض کرده بودم. 
 
عصری سفیر انگلیس دیدنم آمد. در خصوص مقالات روزنامه های انگلیس که عمل ما را در مقابل عراق، [دیپلماسی کشتی توپدار] Gunboat diplomacy تعبیر کرده بودند، شاهنشاه امر داده بودند اعتراض کنم. فرموده بودند این سیاست موقعی است که ما بخواهیم چیزی را تحمیل بکنیم، ولی وقتی آنها با اتباع ما بدرفتاری می‌کنند و پرچم ما را از روی کشتی خودمان می‌خواهند پایین بیاورند و برخلاف مقررات بین المللی نمی‌خواهند خط تالوگ را مرز بشناسند، آیا دفاع ما معنی [دیپلماسی کشتی توپدار] دارد؟ این اعتراض را کردم، ولی او گفت مجموع مقاله ها به نفع ایران است و راست می‌گفت.
 
راجع به نفت صحبت کردیم، خیلی بدبین بود که شرکت ها جلو بیایند. گفتم ما هم عمل خواهیم کرد و اجازه دارم که این مطلب را به شما بگویم که موضوع مشارکت پیش خواهد آمد. در مورد بحرین می گفت شیخ عیسی از رفتن [حردان] تكريتی وزير دفاع عراق به آنجا ناراضی بوده است ولی ولیعهد او اصرار کرده است...
نظرات بینندگان