arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۲ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

دور دنیا در هشت روز؛ سازنده سولار ایمپالس هواپیمای هیدروژنی دوربرد می‌سازد

برتران پیکار، سازنده سوئیسی هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس» این بار قصد دارد یک هواپیما با سوخت هیدروژن بسازد و با آن در مدت هشت روز و بدون توقف به دور دنیا سفر کند. هدف از این طرح بلندپروازانه که «کلایمت ایمپالس» (نبض اقلیم) نام دارد، «ترویج فناوری‌های بدون انتشار آلاینده و اثبات وجود راه حل‌هایی برای این کار» اعلام شده است. این هواپیما با مشارکت شرکت بلژیکی سینسکو طراحی شده است و دارای بدنه‌ای دوقسمتی با کابین خلبان در وسط و بال‌هایی به طول ۳۷ متر خواهد بود که نصف اندازه سولار ایمپالس است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برتران پیکار، سازنده سوئیسی هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس» این بار قصد دارد یک هواپیما با سوخت هیدروژن بسازد و با آن در مدت هشت روز و بدون توقف به دور دنیا سفر کند.
 
هدف از این طرح بلندپروازانه که «کلایمت ایمپالس» (نبض اقلیم) نام دارد، «ترویج فناوری‌های بدون انتشار آلاینده و اثبات وجود راه حل‌هایی برای این کار» اعلام شده است.
 
این هواپیما با مشارکت شرکت بلژیکی سینسکو طراحی شده است و دارای بدنه‌ای دوقسمتی با کابین خلبان در وسط و بال‌هایی به طول ۳۷ متر خواهد بود که نصف اندازه سولار ایمپالس است.
 
این هواپیما قرار است اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۶ و دو سال بعد از آن سفر خود به دور دنیا را انجام دهد. پرواز دور دنیا با سرعتی نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۳ هزار متری برای هشت روز متوالی انجام خواهد شد.
 
نمونه سلف این هواپیما، یعنی سولار ایمپالس ۲ که تنها با انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود و بنابراین به وضعیت آب و هوا وابسته است، گردش خود به دور دنیا را در سال ۲۰۱۶ با ۱۷ توقف به پایان رساند. کلایمت ایمپالس با هیدروژن تولید شده از برق تجدیدپذیر کار خواهد کرد که انرژی لازم برای موتورهای الکتریکی آن را تامین می‌کند.
 
برتران پیکار می گوید: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که از لحاظ زیست‌محیطی افسرده است و آینده‌ای نمی‌بیند، امروز زمان آن رسیده که نشان دهیم راه‌حل‌هایی وجود دارد برای آن که اشتیاق را دوباره در ما ایجاد کند.»
 
این روانپزشک سوئیسی که خود را «کاوشگر پیشرفت و ماندگاری» معرفی می‌کند، سه سال است که مشغول کار روی پروژه کلایمت ایمپالس است. او به خبرگزاری فرانسه چنین توضیح می‌دهد: «موضوع این است که نشان دهیم با یک باتری سوختی، موتورهای برقی و هیدروژن مایع، می‌توانیم یک هواپیمای دونفره را در سراسر جهان به پرواز درآوریم و اگر امکانش باشد، می‌توانیم این کار را برای هر وسیله دیگری انجام بدهیم، گرچه از سال ۱۹۰۳ تاکنون هوانوردی است که نماد نوآوری بوده است.»
 
در حال حاضر در اروپا چندین پروژه هواپیمای هیدروژنی، یعنی هواپیمایی که سوخت باتری آنها را هیدروژن را تأمین می‌کند یا هیدروژن مستقیماً در موتور آن می‌سوزد، در دست تولید است، از جمله پروژه یک استارت‌آپ فرانسوی به نام «دراگون‌فلای» و پروژه دیگری از ایرباس به نام «زیرو-ای».
 
 
۲.۵ تا ۳ درصد آلودگی ناشی از انتشار کربن در جهان مربوط به بخش هوانوردی است و هواپیماسازان متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل کربن‌زدایی کنند.
 
ایرباس که قصد دارد هواپیمای هیدروژنی خود را در سال ۲۰۳۵ بسازد به همراه چند شرکت دیگر که در حوزه صعنت هوایی فعال هستند، پشتیبانی فنی طرح کلایمت ایمپالس را بر عهده گرفته‌اند.
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان