arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۲۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۱

آیا سناریوی پنهان احمدی نژاد بسترسازی برای برکناری بهمنی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت یک هفته از آغاز بی ثباتی در بازار ارز، مقامات دولتی همچنان از ورود به موضوع خودداری می کنند، به نحوی که احتمال نسبت دادن بی ثباتی دربازار ارز به محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی از سوی دولت، و عزل وی افزایش یافته است.

به گزارش بازتاب، از حدود هشت ماه قبل، روابط میان محمود بهمنی و محمود احمدی نژاد به سردی گرایید؛ به نحوی که چندین بار شایعه برکناری بهمنی و انتصاب فرزین یا بقایی به جای وی در رسانه ها منتشر شد.

با این حال حمایت برخی مراکز امنیتی و مخالفت با به دست گیری ریاست بانک مرکزی توسط یکی از یاران حلقه نخست احمدی نژاد از سوی مجلس و دستگاه قضایی باعث شد که تاکنون این اتفاق رخ ندهد.

رخ دادن اختلاس سه هزار میلیاردی نیز حساسیت دستگاه های نظارتی را بر سیستم بانکی افزایش داد، با این وجود اختلافات میان رییس کل بانک مرکزی و رییس دولت در موضوعات بانکی نظیر افزایش سود بانکی به رسانه ها کشیده شد و از یک سو محمود بهمنی حمایت صریح خود از این اقدام را به عنوان رییس شورای پول و اعتبار اعلام کرد و از سوی دیگر احمدی نژاد نیز در گفتگو با تلویزیون به شدت از این تصمیم انتقاد کرده و آن را تحمیل به خود دانست، گرچه گفته می شود مصوبه مذکور در نهایت با حمایت رهبرانقلاب قطعی گردیده و به اجرا درآمده است.

 در این حال گفته می شود، یکی از سناریوهای دولت برای برکناری بهمنی، انداختن مسئولیت نابسامانی ارزی اخیر به گردن وی و استفاده از فضای منفی موجود در مجلس علیه بانک مرکزی برای عزل بهمنی است.

در چارچوب این سناریو، مسئولیت تمامی مشکلات در بازار ارز متوجه بهمنی می شود و سپس وی برکنار می گردد که در عمل با یک تیر سه نشان زده می شود، از یکسو این اقدام پاسخگویی دولت تلقی شده ودر افکار عمومی برروی آن مانور داده می شود، در بعد دوم مجلس ودستگاههای نظارتی با توجه به نارضایتی عمومی از شرایط بازار ارز وطلا خلع سلاح شده ونمی توانند به عزل رییس بانک مرکزی اعتراض کنند و در بخش سوم، حلقه اول دولت یکی از کلیدی ترین پستهای اقتصادی کشور را در اختیار می گیرد که موجب تسلط کامل بر صدها هزار میلیارد تومان پول و اطلاعات ذیقیمت می شود.

این در شرایطی است که مجلس بدنبال مستقل کردن بانک مرکزی از دولت بود که این موضوع با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت مسکوت گذاشته شد، اما در صورت انتصاب فردی مانند فرزین که از یکسو از چهره های نزدیک به وزیر اقتصاد محسوب می شود و از سوی دیگر معتمد تیم مشایی و بقایی می باشد، عملا بانک مرکزی به عنوان صندوق پرداختی دولت محسوب خواهد شد.

اگرچه به گواهی کارشناسان محمود بهمنی در طول چهار سال ریاست خود بر بانک مرکزی نه تنها کارنامه درخشانی نداشته ، بلکه در کنار محمدحسین عادلی یکی از ضعیف ترین روسای بانک مرکزی محسوب می شود، اما مهمترین ضعف بهمنی، اطاعت بیش از حد وی از دستورات محمود احمدی نژاد بود که با جایگزینی وی توسط فردی مانند فرزین که فاقد سابقه بانکی و صد در صد مطیع رییس دولت می باشد، تتمه اعتبار و استقلال بانک مرکزی بر باد خواهد رفت.

با این حال پیش بینی می شود در صورت جایگزینی فرزین به جای بهمنی، بخشی از باقی مانده ذخائر ارزی نیز برای کاهش قیمت ارز برای مدتی کوتاه به بازار تزریق گردد، تا مشخص شود عزل رییس کل بانک مرکزی تا چه اندازه درست بوده است!

به نظر می رسد تنها راه ساماندهی سیستم پولی و بانکی کشور، به جریان انداختن مجدد طرح استقلال بانک مرکزی از دولت باشد تا سیتم بانکی براساس نظر کارشناسی و نه سلیقه روسای دولت تصمیم گیری کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
0
1
آخ جون آخ جون بازم افشاگری!!
همین روزا منتظر افشاگری های بهمنی باشیم
آخه هرکه راکنار میذارن شروع می کنه که من مخالف مشایی بودم واله وبله...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
0
2
برکناری بهمنی و انتصاب فرزین یا بقایی به جای وی !!!!!!!!!
یعنی این بقایی درهمه امور تخصص داره؟؟؟
چراانتخاب گزارشی ازاظهارات احمدی نژاد که درسالیانی نه چندان دور اقتصاد را علم نمی دانست تهیه نمی کنه؟؟؟
یاازانحلال سازمان برنامه وبودجه؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
0
1
مهمترین ضعف بهمنی، اطاعت بیش از حد وی از دستورات محمود احمدی نژاد بود
باور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
0
2
بهمنی خیلی زودنر از اینا باید استعفا مبداد
نظرات بینندگان