arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

یادداشت‌های علم، ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۸: تلگراف «سختی» که شاه به واشنگتن فرستاد

یادداشت‌های اسدالله علم: روزنامه‌های لندن و آمریکا مقالات خوبی بر له ما و علیه شرکت‌های نفتی نوشته اند حتی روزنامه محافظه کار دیلی تلگراف. تلگرافی از انصاری رسید که دولت آمریکا می‌خواهد اعتبارات دولتی ما را برای خرید اسلحه به اعتبارات خصوصی تبدیل کند. شاهنشاه ناراحت شدند. تلگرافات سختی به واشینگتن مخابره کردیم، با سفیر آمریکا هم با تلفن صحبت کردم که این چه وضعی است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 

«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند. 

۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۸: در رکاب شاهنشاه به شیراز رفتم. مثل همیشه از دانشگاه پهلوی خیلی راضی بودند و به من اظهار مرحمت زیاد شد. در کنفرانس هم که از کار‌های همه دانشگاه‌های مشهد، تبریز، اصفهان، گندی شاپور اهواز، تهران، ملی، آریامهر و پهلوی ارزیابی به عمل آمد، باز پهلوی اول بود. از دانشگاه تهران ناراضی شدند و بالأخره امر فرمودند، دربار مرتباً از دانشگاه‌ها ارزیابی کند و مستقیماً گزارش به شاهنشاه تقدیم نماید.

روزنامه‌های لندن و آمریکا مقالات خوبی بر له ما و علیه شرکت‌های نفتی نوشته اند حتی روزنامه محافظه کار دیلی تلگراف. تلگرافی از انصاری رسید که دولت آمریکا می‌خواهد اعتبارات دولتی ما را برای خرید اسلحه به اعتبارات خصوصی تبدیل کند. شاهنشاه ناراحت شدند. تلگرافات سختی به واشینگتن مخابره کردیم، با سفیر آمریکا هم با تلفن صحبت کردم که این چه وضعی است؟

از شیراز به اصفهان آمدیم. دو شب در اصفهان در هتل شاه عباس توقف شد. در اصفهان از سد شاه عباس و ساختمان کارخانه ذوب آهن بازدید به عمل آمد. حقیقتاً لذت بردم. کارخانه ذوب آهن قرار بود یک میلیون تنی باشد، ولی حالا تا پنج سال به پنج میلیون تن افزایش خواهد یافتو سد شاه عباس ۹۰ هزار هکتار یعنی به اندازه ولایت سیستان زمین تازه زراعتی زیر کشت می‌آورد، به اضافه این که ۶ متر مکعب آب به کارخانه ذوب آهن خواهد داد. نزدیک بیست سال قبل، شاه از محل سد کوهرنگ که مقداری آب کارون را به زاینده رود سرازیر می‌کند بازدید کردند، با طیاره کوچک یک موتوره که خودشان می‌راندند به اصفهان می‌آمدند در نزدیکی محل همین سد شاه عباس طیاره سقوط کرد و شاه، سالم، در دامنه کوه از هواپیما خارج شدند.

گر نگهدار من آن است که من می‌دانم

شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد

روز شنبه به تهران برگشتیم و بلافاصله عصری شاهنشاه از کارخانه جهان چیت متعلق به فاتح، در کرج بازدید کردند. خدا عمرش بدهد، خستگی نمی‌داند چیست و اگر کار عمرانی کسی کرده باشد به هر نحو شده مورد تقدیر قرار می‌گیرد. کارخانه‌های بزرگ ریسندگی و بافندگی است، دو هزار نفر کارگر دارد و کار‌های دیگر از قبیل باغداری و چای کاری در شمال و ... انجام می‌دهد...

نظرات بینندگان