arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۰ بهمن ۱۴۰۲؛ از افشاگری مدیرعامل ایران خوردرو علیه زاکانی تا تشبیه رابطه ایران و گروههای مقاومت به ناتو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اصرار شهرداری تهران بر استقرار کارخانه آسفالت در مجاورت پارک ملی سرخه‌حصار
زاکانی شهردار پایتخت درباره آخرین وضعیت صدور مجوز محیط‌زیستی کارخانه آسفالت شماره ۴ تهران گفت: با ارسال نامه به آقای سلاجقه (رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست)، از ایشان درخواست کرده‌ایم که مجوز موقت استقرار کارخانه آسفالت سرخه‌حصار را صادر کند. او ادامه داد: با احداث کارخانه آسفالت سرخه‌حصار، عملا میزان آلودگی هوا فقط به اندازه اضافه شدن یک اتوبوس دیگر به پایتخت بالا خواهد رفت که مقدار ناچیزی محسوب می‌شود. وی افزود: جهت غالب وزش باد در تهران از غرب به شرق است، بنابراین اگر کارخانجات در شرق تهران و البته در حاشیه محدوده شهری تاسیس شوند، آلایندگی آن‌ها بر اثر وزش باد به خارج از شهر منتقل می‌شود و به آلودگی هوای پایتخت اضافه نمی‌کند.

تشکیل پرونده قضایی برای شرکت دی‌جی‌کالا
خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرد: به دلیل انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه شده در سایت دی‌جی‌کالا، علیه این سایت از سوی دادستانی تهران اعلام جرم شد. در همین رابطه پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد. 

توقیفی‌های حجاب و عفاف هم ترخیص می‌شوند
سخنگوی پلیس، از ترخیص وسایل نقلیه‌ای که در چارچوب مقررات پلیسی، توقیف فیزیکی شده اند در آستانهِ جشنِ انقلاب و مبعث نبی مکرم اسلام (ص) خبر داد. وی افزود: ترخیص خودروهایِ توقیفی شاملِ کلیه تخلفات رانندگی و همچنین موارد مرتبط با حوزه عفاف و حجاب نیز است و البته مشمول خودی‌هایی که دارای شکایت قضائی و پرونده مفتوح در سیستم قضائی هستند، نمی‌شود. 

اسرائیل ۷۱ اسیر فلسطینی را آزاد کرد
اداره گذرگاه‌های مرزی در نوار غزه، امروز (پنجشنبه، ۸ فوریه) از آزادی ۷۱ اسیر فلسطینی از جمله ۱۹ زن را در گذرگاه «کرم ابوسالم» خبر داد.   

۸۶ حمله آمریکا و انگلیس به یمن و پاسخ یمنی ها با پنج عملیات در دریای سرخ
رهبر انصار الله یمن با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس در هفته جاری ۸۶ بار به مناطق مختلف یمن حمله کرده اند، تصریح کرد: در هفته جاری پنج عملیات از جمله یک عملیات بزرگ انجام دادیم که آمریکایی‌ها درباره آن اذعان کردند که رویارویی به مدت ۱۴ ساعت ادامه داشت. سید عبدالملک الحوثی همچنین اظهار داشت: برای اولین بار از جنگ جهانی دوم به بعد، آمریکایی‌ها با چنین بحرانی مواجه هستند که کشتی هایشان مورد هدف قرار می‌گیرد.

گفت‌و‌گو میان بغداد و واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از سر گرفته می‌شود
«یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که گفت وگو میان کمیته دوجانبه نظامی میان بغداد و واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکا یکشنبه برگزار خواهد شد. 

مقام آمریکایی: ابوباقر السعدی، از گزینه‌هایی بود که پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی به بایدن پیشنهاد شد
یک مقام آمریکایی گفت که حمله منجر به مرگ ابوباقر السعدی از گزینه‌هایی بود که پس از حمله پهپادی به اردن و کشته شدن سه سرباز آمریکایی به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد شده بود. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده هم تایید کرد که در ساعت ۹:۳۰ شب چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه، نیروهای این ستاد در یک حمله هوایی در بغداد یکی از فرماندهان کتائب حزب‌الله را به شهادت رسانده اند. به گزارش سنتکام این حمله در پاسخ به حملات به نیروهای آمریکایی صورت گرفت و در پی آن مسئول مستقیم طراحی و مشارکت در حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه کشته شد.

تشبیه رابطه ایران و گروههای مقاومت به ناتو
نماینده ایران در سازمان ملل تأکید کرد که جمهوری اسلامی هر زمان لازم باشد از خود دفاع می‌کند و با ایران باید با احترام و همکاری و نه تهدید برخورد کرد. ایروانی رابطه میان جمهوری اسلامی و گروه‌های مقاومت منطقه را شبیه به «یک پیمان دفاعی» همچون ناتو مقایسه کرد. 

۱۸۰۰۰ ساختمان پرخطر در تهران / ۷۵ ساختمان در وضعیت بحرانی
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: به طور کلی ساختمان‌ها از نظر ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی به ۴ دسته، بسیارپرخطر یا بحرانی، پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر تقسیم می‌شوند که در حاضر ۱۸۰۰۰ ساختمان پرخطر در تهران زنگ خطری برای آینده شهر است و وجود تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های ناایمن در تهران و از طرفی حوادثی نظیر پلاسکو، بیمارستان گاندی و مرکز درمانی سینااطهر موجب ایجاد نگرانی مردم شده است که آیا مسئولان اقدامی برای جلوگیری از تکرار این حوادث انجام داده‌اند؟ در حال حاضر تعداد ساختمان‌های بحرانی به ۷۵ مورد رسیده است.

افشاگری مدیرعامل ایران خوردرو علیه زاکانی
مدیر عامل ایران خودرو گفت: ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل دادیم و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ما پرداخت کنند که هنوز ریالی به صورت نقدی پرداخت نشده است. وی افزود: شهرداری به جای پول، ملک به ایران خوردو داده که آن را هم فروخته اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته است که مدارک آن وجود دارد. 

ذخایر آب ۱۸ سد مهم کشور، زیر ۲۰ درصد
از میان سد‌های مهم تأمین آب شرب و کشاورزی ایران، ذخایر آبی ۱۸ سد، کمتر از ۲۰ درصد است؛ در واقع بیش از ۸۰درصد ظرفیت مخازن این سد‌ها خالی است. با وجود بارش‌های نسبتا مناسب بهمن ماه امسال در نقاط مختلف کشور، همچنان ورودی آب به سد‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش محسوب می‌شد، ۱۶ درصد کمتر است. 

اگر دنیا ببیند ملت پشت حاکمیت است، خودشان حقوق ما را استیفا می‌کنند
علی اکبر صالحی گفت: اگر دنیا ببیند ملت پشت حاکمیت است، خودشان حقوق ما را استیفا می‌کنند. هنگام مذاکرات هسته ای خبرنگاران کشورهای عربی به من می‌گفتند ما از اینکه شما در برابر ابرقدرتها ایستاده اید و با قدرت حرف می‌زنید، لذت می‌بریم چون حمایت مردم را پشت سر داشتیم. یکی از روسای جمهور قدیمی مصر برابر ملکه انگلیس تعطیم نکرد و گفت که می‌خواستم تعظیم کنم یک ملت پشت من را گرفتند و نگذاشتند تعظیم کنم. 

پیام ملک سلمان در پاسخ به پیغام رئیسی
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته عبدالله بن سعود العنزی، سفیر پادشاهی عربستان سعودی در کشورمان را به حضور پذیرفت. در این دیدار سفیر عربستان سعودی پیام سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در پاسخ به پیام رئیسی، در خصوص تحولات غزه و همچنین پیام‌های تبریک پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی خطاب به رئیس جمهور ایران به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به وزیر خارجه ایران تسلیم کرد. 

آمریکا احتمالا به‌زودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا به نقل از منابعی نوشت، ممکن است واشنگتن به‌زودی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد؛ حتی اگر مرزها و دیگر جزئیاتش بعدا مشخص شوند. منابع مذکور همچنین اعلام کردند این امر براساس قطعنامه سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین صورت می‌گیرد و واشنگتن مانعی برای آن نخواهد داشت. 

نظرات بینندگان