arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳۴۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۱

یک پیشنهاد برای پاسخ به فیلم موهن به رسول خدا (ص)

در سال های اخیر بسیار شاهد بوده ایم که جریان های تندروی مسلمان که با محوریت سلفی ها و القاعده حرکت می کنند ، به دلیل این که مثلاً در خاک امریکا ، فلان توهین به ساحت قدسی رسول الله (ص) شده ، در پاکستان و افغانستان و مصر و لیبی و بنگلادش و ... افرادی را به قتل رسانده اند که اساساً روح شان هم از آن اقدام شنیع خبردار نبوده است! آیا اسلام چنین اجازه ای را به مسلمانان داده است؟ هرگز و هرگز!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیلم موهن «زندگی محمد[ص] رسول اسلام» که توسط یک اسرائیلی مقیم آمریکا ساخته شده و توسط کلیسای "تری جونز" کشیش ضد اسلام حمایت و تبلیغ می شود ، اولین قربانیان خود را گرفت: سفیر آمریکا در لیبی و تعداد دیگری از کارکنان این سفارت در حمله مهاجمان خشمگین به کنسولگری ایالات متحده در بنغازی کشته شدند. سفارتخانه های آمریکا در برخی کشورهای اسلامی هم از دو روز گذشته ، شاهد تجمعات اعتراض آمیز بودند و انتظار می رود در روزهای آینده نیز موج احساسات ضد آمریکایی در سراسر جهان اسلام با قدرت بیشتری شکل بگیرد.

در این باره نکاتی چند حائز توجه است:

1 - "آزادی بیان"ی که در غرب مورد استناد قرار می گیرد تا بر اساس آن چنین فیلم های موهنی علیه احساسات یک و نیم میلیاد انسان ساخته شود ، صرفاً یک بهانه است چه آن که هم هدف نخستین و هم مطلوب نهایی آزادی بیان ، ارتقاء دانایی ، صلح و همزیستی انسان ها در کنار یکدیگر است. بنابر این ، اگر آنچه آزادی بیان نامیده می شود در تضاد با این اهداف عالیه قرار بگیرد ، نقض غرض می شود و سلسله ای پایان ناپذیر از وهن انسان ها شکل می گیرد.

تری جونز
 تری جونز ، کشیش آمریکایی ،چندی پیش مراسم قرآن سوزی به راه انداخت! وی در این اقدام جدید در حالی که تی‌شرتی سیاهرنگ به تن داشت و در روی آن به دو زبان عربی و انگلیسی نوشته شده بود "کافر"، به همراه قرآن مجید، تصاویری را که ادعا می‌کرد متعلق به پیامبر اسلام(ص) است را نیز به آتش کشید.

اگر قرار باشد پیروان ادیان مختلف در جهان معاصر ، همدیگر را به اسم آزادی بیان مسخره کنند و به باورهای یکدیگر توهین کنند و هر آنچه خواستند را نثار هم نمایند ، قرن 21 ، بار دیگر شاهد جنگ های خونین و نوین مذهبی خواهد بود و سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد.

2 - واقعاً چگونه است که مقاماتی مانند دبیرکل سازمان ملل و سخنگویان ایالات متحده آمریکا ، سخن گفتن درباره خوی جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را " نفرت انگیز " می خوانند و آن را محکوم می کنند ولی درباره توهین به باورهای قریب به یک چهارم مردم کره زمین ، سکوت می نمایند و یا در حد تعارفات دیپلماتیک عمل می کنند؟ آیا این یک و بام و دو هوا ، مشوق توهین گران نیست؟

3 - نمی توان پذیرفت که موج اسلام هراسی در جهان ، بر اساس ابتکارات شخصی فلان کارگردان یا بهمان کشیش افراطی شکل گرفته است ، بلکه این یک جریان ضدصلح است که می کوشد اسلام را همچنان به عنوان چالشی که جایگزین کمونیسم شده (!) ، در سیبل نگه دارد و بدین ترتیب چرخه "اقتصاد جنگ و تروریسم" را زنده نگه دارد.
 ریشه های این جریان را می توان در کانون هایی که از امنیتی شدن جهان منافع سرشار اقتصادی می برند ، یافت.

4 - در این میان ، افراط گرایان مسلمان نیز که عمدتاً در قالب سلفی ها فعالیت می کنند ، کاتالیزور جریان اسلام هراسی شده اند و دانسته یا نادانسته ، تصویری وحشی از اسلام در جهان ترسیم می کنند.
گروگانگیری و نشاندن گروگان های بی گناه در برابر پرچم سیاه منقش به "لااله الا الله ، محمد رسول الله" ، سر بریدن گروگان ها و انتشار تصاویر آن در شبکه های تلویزیونی و اینترنتی ، بمب گذاری در اماکن عمومی و مذهبی ، ضرب و شتم و فحاشی و در یک کلام "افراطی گری" ، بزرگ ترین خدمتی است که اینان به جریان اسلام هراسی می کنند.

سفیر آمریکا در لیبی
سفیر آمریکا در لیبی کشته شد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که افراد خشمگین به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله کردند و در اعتراض به فیلم ضد اسلامی تولید شده در آمریکا ، آنجا را به آتش کشیدند.

این در حالی است که اکثریت مسلمانان ، مردمانی اهل تساهل و مدارا هستند که می خواهند در جهان معاصر ، در کنار سایر انسان ها در صلح و برابری زندگی کنند و همین گونه هم هست.
با این حال ، آن دسته از افراطیونی که به نام اسلام فعالیت می کنند ، چون صدایشان رساتر است و مورد توجه رسانه های غربی اند ، به عنوان "نماد اسلام" در نزد غیرمسلمانان معرفی می شوند! این ، بزرگ ترین خیانت و آسیب به اسلام است که توسط خود مسلمانان افراطی رقم می خورد.

5 - هدف مهم جریان اسلام هراسی ، ارائه چهره ای خشن ، ناموجه و غیرعقلایی از اسلام و مسلمانان است. از این رو ، کوشیده می شود از یک سو با تولیداتی مانند فیلم و کتاب ، این چهره ، "ترسیم" شود و سپس با عصبانی کردن مسلمانان و تحریک آنها به اقدامات خشونت بار ، آن چهره ترسیم شده در فیلم ها و کتاب ها ، "مستند" شود.
با تأسف باید گفت که این نقشه آنها ، تا کنون گرفته است و به لطف حماقت های بی پایان افراطیون ، هر چه جریان های صهیونیستی علیه اسلام "نوشته" اند ، توسط جریان های افراطی مسلمان ، "امضا" شده است.

اقدامات خشونت بار از سوی مسلمانان که گاه به قتل افرادی می انجامد که در توهین های صورت گرفته علیه مقدسات، هیچ نقشی نداشته اند ، بزرگ ترین دستاویز برای جریان اسلام هراسی است که با نشان دادن این صحنه ها به افکار عمومی جهان ، ادعای خود درباره خطرناک بودن اسلام و ملسمانان را ثابت کند.

جریان های افراطی مسلمانان ، در حالی به اسم دفاع از حریم نبوی (ص) ، دست به اقدامات خشونت بار می زنند که خود رسول الله (ص) در برابر اهانت ها و رنج هایی که بر ایشان وارد می شد ، هرگز دست به خشونت نمی آلود و نه تنها خون بی گناهان را نمی ریخت ، بلکه با رفتار انسانی و الهی خویش ، توهین کنندگان را نیز متنبه می کرد. از جمله می توان به ماجرای مردی اشاره کرد که هر روز ، در مسیر پیامبر اسلام (ص) از پشت بام خانه اش خاک می پاشید و وقتی چند روز این اتفاق نیفتاد و حضرت محمد (ص) سراغش را گرفت و متوجه شد که بیمار است ، به عیادتش رفت و مرد را چنان شرمنده کرد که در همانجا اسلام آورد.

اعتراض
اعتراضات در مصر

بی گمان اگر پیامبر چنان اخلاق نیکویی نداشت ، اسلام هرگز گسترش نمی یافت. با این حال و برغم وجود چنین اسوه حسنه ای ، امروز کسانی که بیشترین ادعا را در پیروی از آن وجود نازنین دارند ، دورترین رفتارها را نسبت به ایشان بروز می دهند.

مثلاً در اسلام ، زندگی انسان ها محترم شمرده شده است و حتی دستور است که قاتلی که جرمش محرز است را نباید قبل از صدور حکم قضایی ، قصاص کرد. با این حال ، در سال های اخیر بسیار شاهد بوده ایم که جریان های تندروی مسلمان که با محوریت سلفی ها و القاعده حرکت می کنند ، به دلیل این که مثلاً در خاک امریکا ، فلان توهین به ساحت قدسی رسول الله (ص) شده ، در پاکستان و افغانستان و مصر و لیبی و بنگلادش و ... افرادی را به قتل رسانده اند که اساساً روح شان هم از آن اقدام شنیع خبردار نبوده است! آیا اسلام چنین اجازه ای را به مسلمانان داده است؟ هرگز و هرگز!

6 - چه باید کرد؟
این سوال مهمی است که نمی توان از کنارش با بی اعتنایی گذشت. طبیعتاً این گزینه مناسبی نیست که دست روی دست بگذاریم تا یک جریان تمامیت خواه جهانی با پروژه اسلام هراسی اش ، ما را بدنام کند و اهداف غیرانسانی اش را دنبال نماید.

 اعتراض ، حق بنیادین همه کسانی است که مورد ستم یا توهین قرار گرفته اند و گاه این اعتراض می تواند حتی وظیفه نیز باشد. بنابراین این حق و وظیفه مسلمانان است که در مقابل کسانی که به باورهای آنان ، اهانت می کنند ، اعتراض کنند اما حق ندارند در اعتراض هایی که به نام دفاع از حریم اسلام و پیامبر اسلام (ص) صورت می دهند ، از مقررات اسلام و سیره نبوی(ص) عدول کنند و مثلاً دست شان را به خون بی گناهان آغشته کنند و بدین ترتیب در دامی بیفتند که طراحان پروژه اسلام هراسی بر سر راهشان نهاده اند.

تجمعات اعتراض آمیز مدنی ، کمپین های اینترنتی ، نامه نگاری به مجامع جهانی ، برگزاری برنامه هایی با موضوع نقد و پاسخ دهی مستدل به ادعاهای ضد اسلامی و نظایر این ها ، روش های متمدنانه و اسلامی در مواجهه با مخالفان اسلام است.

حتی می توان پا را فراتر گذاشت و به مبارزه منفی با جریان اسلام هراسی روی آورد ؛ چند سال پیش که ماجرای کاریکاتورهای موهن دانمارکی علیه پیامبر اسلام (ص) ، پیش آمد و اعتراضات وسیعی در سراسر جهان اسلام شکل گرفت ، یکی از تأثیرگذارترین صحنه ها در اعتراض به این اقدام موهن را یک جانباز هنرمند ایرانی در مقابل سفارت دانمارک در تهران آفرید. او بومی در برابر سفارت گذاشت و در حالی که قلم مو را بر دهانش گرفته بود ، تابلویی زیبا از حضرت مریم (س) کشید. این اقدام او بازتاب جهانی وسیعی داشت و بسیار بیشتر از آتش زدن ها در پاکستان و سنگ و تیراندازی ها در افغانستان و ... اثر گذار و خنثی کننده توطئه ها بود.

هنرمند جانباز
هنرمند جانباز ایرانی در حال نقاشی چهره حضرت مریم (س) در برابر سفارت دانمارک در تهران

هیچ اشکالی ندارد ، مسلمانان در کنار تجمعات اعتراض آمیزی که علیه توهین به مقدساتشان صورت می دهند ، به مساجد بروند و برای هدایت افرادی مانند کارگردان فیلم موهن یا کشیش آمریکایی - تری جونز - شمع روشن کنند و دعا نمایند.

مبارزه منفی با جریان اسلام هراسی ، این توطئه را به ضد خودش تبدیل می کند. این پیشنهاد را جدی بگیریم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ازاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
1
32
احسنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
1
26
خشونت جواب اهانت نيست زيرا اين اتفاق بارها تكرار شده و عوامل ان ظاهرا به منظور شان در ايجاد هياهو و بهره برداري ونما يش چهره اي خشن از اسلام دست يافته اند
محبوبه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
15
13
با سلام الهي كه من بميرم براي دل شكسته آقا امام زمان آقا جون فرياد وامحمدا (ص)را از عمق وجودم فرياد ميزنم اي كاش زودتر بيايي.........
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
1
19
اختلاف مذهبی ما مسلمانان با مسیحیان امریکا برای 2 گروه با ارزش هست؛ اول صهیونیست های زمین خوار بخاطر همراه کردن جامعه مسیحیان امریکا با اهداف ضد اسلامی خود و دوم روسیه که در پس پرده بشدت طرفدار جنگ امریکا با مسلمانان است تا با سو استفاده از مسلمین هم باعث تضعیف بلوک غرب شود و هم با فروش اسلحه به کشورهای مسلمان و پول حاصله بر اقتصاد از بین رفته خود مرحم گذارد.
مهسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
1
26
واقعا جالب بود آخرین تصویری که گذاشتید ...
پیشنهاد خوبی بود ...خیلی خوب
موفق باشید
سپهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
9
18
لعنت خدا بر هر كسي كه با خدا و قران و اسلام به ستيز مي پردازه ...مي خواد امريكايي باشه يا اسراييلي يا انگليسي يا حتي ايراني ....( خداجون من از طرف اونا معذرت ميخوام)
نظرات بینندگان