arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

طرح سه مرحله‌ای فرانسه برای «عقب رفتن نیرو‌های حزب‌الله و مذاکرات مرزی میان لبنان و اسرائیل»

خبرگزاری رویترز گزارش داد که فرانسه با هدف پایان دادن به مخاصمه میان لبنان و اسرائیل و حل و فصل مناقشات مرزی میان این دو دولت، پیشنهادی کتبی به بیروت ارائه داده که طبق آن نیروهای حزب‌الله باید ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح سه مرحله‌ای فرانسه برای «عقب رفتن نیرو‌های حزب‌الله و مذاکرات مرزی میان لبنان و اسرائیل»

خبرگزاری رویترز گزارش داد که فرانسه با هدف پایان دادن به مخاصمه میان لبنان و اسرائیل و حل و فصل مناقشات مرزی میان این دو دولت، پیشنهادی کتبی به بیروت ارائه داده که طبق آن نیرو‌های حزب‌الله باید ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کنند.

این خبرگزاری می‌نویسد هدف از این طرح خاتمه بخشیدن به جنگ میان اسرائیل و نیرو‌های حزب‌الله در نواحی مرزی دو دولت است، درگیری‌هایی که به طور موازی با جنگ غزه در جریان است و به نگرانی‌ها درباره وقوع یک جنگ همه‌جانبه میان لبنان و اسرائیل دامن می‌زند.

چهار مقام ارشد لبنانی و سه مقام فرانسوی گفته‌اند، این اولین پیشنهاد مکتوبی است که استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه، پس از هفته‌ها میانجی‌گری غرب تسلیم مقامات عالی لبنان از جمله نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور، کرده است.

فرانسه در این پیشنهاد کتبی تاکید کرده که هدفش ممانعت از ادامه درگیری‌هاست که «این خطر وجود دارد از کنترل خارج شود». اهداف دیگر آن نیز «اجرای یک آتش‌بس بالقوه در موعد مناسب» و همچنین انجام مذاکره برای تعیین مرز زمینی مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل است.

رویترز می‌نویسد که یکی از شخصیت‌های سیاسی حزب‌الله در گفتگو با این خبرگزاری امکان هر گونه تنش‌زدایی با اسرائیل را تا مادامی که جنگ غزه ادامه دارد، رد کرده است.

این طرح سه مرحله‌ای یک روند ۱۰ روزه را برای کاهش تنش‌ها ترسیم می‌کند که با مذاکرات مرزی به پایان می‌رسد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت که این پیشنهاد به دولت‌های اسرائیل، لبنان و همچنین حزب‌الله ارائه شده است.

فرانسه روابطی تاریخی با لبنان دارد و هم‌اکنون ۲۰ هزار شهروند فرانسوی در این کشور سکونت دارند. همچنین حدود ۸۰۰ سرباز فرانسوی نیز به عنوان نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان مستقر هستند.

استفان سژورنه روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «ما پیشنهاداتی [به لبنان]ارائه کرده‌ایم. با آمریکایی‌ها هم در تماس هستیم. مهم این است که همه ایده‌ها را کنار هم داشته باشیم و بتوانیم صلح ایجاد کنیم.»

طبق این طرح، گروه‌های مسلح لبنان و اسرائیل باید عملیات نظامی علیه یکدیگر را متوقف کنند و در نتیجه اسرائیل نیز دیگر نباید لبنان را هدف حملات هوایی خود قرار دهد. 

طرح پیشنهادی فرانسه می‌گوید که تمام گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان باید تجهیزات خود را دست‌کم تا ۱۰ کیلومتری مرز شمالی دور کنند که از جمله این تجهیزات سامانه‌های ضدتانک است.

 

نظرات بینندگان