arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲؛ از حمله سایبری امریکا علیه کشتی ایرانی «بهشاد» تا مرگ مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین در زندان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بایدن در حال زمینه چینی برای یک معامله بزرگ
به گفته ۹ تحلیلگر و مقام سابق دولت آمریکا به فارن پالیسی که از طرح‌های واشنگتن مطلع اند، دولت بایدن در حال زمینه چینی برای یک معامله بزرگ جاه طلبانه است که عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان را به برداشتن گام‌های اساسی به سمت تشکیل دولت فلسطینی پیوند خواهد زد. این قمار دیپلماتیک می‌تواند چهره خاورمیانه را متحول سازد و میراث سیاست خارجی دولت بایدن را شکل دهد. اما این طرح با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه است که بسیاری معتقدند نمی‌توان بر آن‌ها فائق آمد.

همدست مالک کوروش کمپانی دستگیر شد
تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: همدست مالک کوروش کمپانی که یکی از وابستگان نسبی درجه یک این شخص است دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است. 

واکنش وزارت خارجه به برخی اخبار از محتوای رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و سوئد
یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های فارسی زبان درخصوص محتوای گفت‌وگوی اخیر توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد با حسین  امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن رد اتهامات بی اساس وارده علیه ایران اظهار کرد: در گفت‌وگوی وزیران امور  خارجه دو کشور، درباره برخی مسائل دوجانبه، حوزه‌های مورد علاقه و موضوعات کنسولی بحث و تبادل نظر شد. این منبع تاکید کرد: آنچه که در خبر‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های معاند آمده، مورد تایید نیست و به نظر می‌رسد اینگونه فضاسازی‌ها شیطنت رسانه‌ای در جهت منافع رژیم صهیونیستی و انحراف اذهان عمومی در قبال جنایات گسترده و وحشیانه این رژیم در قبال مردم مظلوم فلسطین است. 

ایتا برای دومین بار طی یک هفته اخیر دچار قطعی شد
پیام رسان ایتا برای دومین بار طی یک هفته اخیر دچار قطعی و اختلال شد. پیشتر نیز در شنبه گذشته به دلیل اشکال فنی در برخی سرویس‌ها این پیام رسان قطع شده بود. 

دختر البغدادی: پدرم من را در ۱۲ سالگی مجبور به ازدواج با محافظش کرد
امیمه، دختر سرکرده کشته‌شده «داعش»، از بازداشت‌گاه خود در عراق گفت که چگونه پدرش او را در سن ۱۲ سالگی مجبور به ازدواج با محافظ شخصی خود کرد. 

یک نفر از هر ۵ جوان ایرانی نه درحال تحصیل , نه اشتغال و نه مهارت آموزی است
معاون پژوهش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه ۳ میلیون جوان ایرانی نه در حال تحصیل، نه اشتغال و نه مهارت آموزی هستند گفت: از هر۵نفر جوان ۱۵تا۲۴ ساله یک نفر در این وضعیت قرار دارند. 

حمله سایبری امریکا علیه کشتی ایرانی «بهشاد» در دریای سرخ و خلیج عدن
شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش می‌دهد که دولت این کشور اخیرا علیه یک کشتی ایرانی در دریای سرخ و خلیج عدن که مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره کشتی‌های باری بود یک حمله سایبری انجام داده است. به گزارش ان‌بی‌سی این عملیات سایبری یک هفته پیش به عنوان بخشی از واکنش دولت بایدن به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن انجام شد. 

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به اظهارات سخنگوی طالبان
فرمانده نیروی زمینی ارتش در واکنش به اظهارات سخنگوی طالبان گفت: می‌خواهیم در مرزهایمان انسداد انجام دهیم و مبادرت به این کار هم داریم و این کار ظلم به کشورهای همسایه نیست، چرا که در تمام کشورها متداول است که با اختیار و طرح و برنامه خود انسداد مرز ایجاد می‌کنند و هیچکس هم نمی‌تواند اعتراض داشته باشد که چرا شما در نزدیکی مرز ما این کار را انجام می‌دهید. 

آمریکا: اوکراین ممکن است یک شهر کلیدی را از دست بدهد
آمریکا هشدار داده است که روسیه ممکن است شهر کلیدی آودیوکا در شرق اوکراین را تصرف کند؛ جایی که صحنه برخی از شدیدترین درگیری‌ها در ماه های اخیر بوده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با اشاره به کمبود مهمات در اوکراین گفت: «آودیوکا در معرض خطر سقوط به دست روسیه قرار دارد.» 

امسال هم ایرانیان به عمره نمی‌روند؛ بازگشت هزینه به متقاضیان بدون سود
در حالی که بیش از ۴۰ هزار نفر هزینه عمره را پرداخت کرده بودند، سازمان حج با اشاره به طولانی شدن انتظار برای برقراری این سفرها «از انصراف سیستمی همه متقاضیان و وایز هزینه به حساب آن‌ها تا فردا شنبه ۲۸ بهمن خبر داد.» 

پلیس: به اتهامات سلبریتی‌هایی که اقدام به تبلیغ برای شرکت «کوروش کمپانی» کرده اند، رسیدگی خواهد شد
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره  به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد، بیان داشت: افرادی که اقدام به ثبت نام گوشی از این شرکت کرده اند با به همراه داشتن مدارک و مستندات خود به منظور تشکیل پرونده و انجام اقدامات بعدی پلیس امنیت اقتصادی فراجا واقع در ابتدای مرزداران مراجعه کنند. 

مرگ مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین در زندان
زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه، جایی که الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، در آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد، روز جمعه ۱۶ فوریه از مرگ او خبر داد. در بیانیه‌ای که منتشر شده آمده است: ناوالنی پس از پیاده‌روی در روز جمعه «احساس ناخوشی» کرد و «تقریبا بلافاصله از هوش رفت». 

ضرغامی: دادن سیم کارت به خارجی ها ربطی به کاپیتولاسیون ندارد
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به راهنمایان گردشگری گفت: بدون رودربایستی باید یک جا‌هایی همت کنید. نمی‌دانم چرا این کار را انجام نمی‌دهید؛ خارجی‌ها اینجا می‌آیند و می‌خواهند عکس بگیرند، خوب اغتشاشات و دعوا هم هست، مشکل فیلترینگ در کشور هم داریم، من از طرف شما می‌گوییم گردشگر که می‌آید باید سیم کارتی داشته باشد که با خانواده خود در ارتباط باشد، پس چگونه عکس تفریحات و یادگاری خود را از ایران بفرستند. ما یک جمله می‌گوییم با سیم کارت بدهند همه حمله می‌کنند و افکار عمومی به اشتباه آن را با کاپیتولاسیون مقایسه می‌کند، این هیچ ربطی به کاپیتولاسیون ندارد، بلکه این نیاز اولیه گردشگر است. 

ایران به یکی از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات ارزان تبدیل شده است
وال استریت ژورنال در گزارشی درباره ظهور ایران به عنوان یکی از تامین‌کنندگان جهانی تسلیحات، مدعی شد مشتریان تسلیحات کم هزینه و با فناوری پیشرفته ایران تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای آن در خاورمیانه، اوکراین، و فراتر از آن محسوب می‌شوند. 

نتانیاهو به قطر اجازه داد که به حماس یک میلیارد دلار کمک کند تا این گروه از مسئله دو دولت حرفی نزند
امام جمعه اردبیل و عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دولت مستقل فلسطین در کنار دولت اسرائیل کابوس بزرگ برای اسرائیل است و لذا نتانیاهو در سال‌های گذشته به دولت قطر اجازه داد که به حماس یک میلیارد دلار کمک کند تا حماس از مسئله دو دولت حرف نزند. 

نظرات بینندگان