arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۱

تعطيلي پنجشنبه مدارس باعث كاهش جرم مي‌شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قبل از تعطيلات مجلس در نيمه اول شهريورماه، محمدمهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از ارائه طرحي دوفوريتي براي لغو تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس راهنمايي و متوسطه خبر داد و گفت اين طرح در نيمه دوم شهريور در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود.

 اين بار به جاي وزير آموزش و پرورش، محمدرضا مخبردزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نهاد موازي مجلس در امر قانونگذاري، از زاويه جديدي به دفاع از تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه پرداخت و گفت: «مراجع مهم انتظامي و امنيتي بر اساس گزارشي كه از تعطيلي آزمايشي پنجشنبه‌ها در سال گذشته صورت داده اند، با تاكيد بر بيش از 20 محور از آثار مثبت اين طرح، اعلام كردند مخالفتي با تعطيلي پنجشنبه‌ها ندارند و اين طرح مثبت خواهد بود.

در گزارش نيروي انتظامي آمده است معمولا تعطيلات باعث كاهش جرم مي‌شود كه تعطيلي پنجشنبه‌ها براي مدارس نيز خارج از اين موضوع نيست.»

 مخبردزفولي برنامه‌ريزي، تدوين و تصويب سياست‌هاي اجرايي مربوط به سند مانند ساعات و روزهاي تحصيلي آموزشي را وظيفه سطح دو (شوراي عالي آموزش و پرورش) دانست و افزود: «بر اساس بررسي‌ها و نظرسنجي‌ها دانش‌آموزان، معلمان و والدين دانش‌آموزان بيشترين موافقت را با تعطيلي پنجشنبه‌ها داشتند.»

 وزير آموزش و پرورش در تابستان 90 در واكنش به مخالفت برخي نمايندگان مجلس هشتم با تعطيلي پنجشنبه‌ها گفت: «تعطيلي روزهاي پنجشنبه مدارس نياز به قانون يا لايحه ندارد.» از سوي ديگر دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفته است در دي‌‌ماه 90 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كرده در دوره‌هاي راهنمايي و متوسطه ساعات و روزهاي آموزشي براساس 5 روز اول هفته ساماندهي و اجرا ‌شود.

با اين توضيحات، به نظر مي‌رسد مجلس در اين بحث وارد نخواهد شد زيرا بر اساس يك تقسيم كار، مجلس در مباحثي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي وارد شده است، وارد نمي‌شود. به گفته مخبردزفولي قرار بوده مدارس روزهاي پنجشنبه را به اجراي برنامه‌هاي مكمل فرهنگي، هنري، ورزشي، آمادگي دفاعي و... اختصاص دهند.

 اما در عمل مدارس روزهاي پنجشنبه كاملا تعطيل است. استدلال‌هاي مختلفي براي توجيه اين تعطيلي انجام شده است؛ از تحكيم بنيان خانواده و صله رحم و مهرورزي اعضاي خانواده نسبت به هم تا مرور درس و... اما بيان دو نكته ضروري است. اول اينكه آنچه در سند تحول آموزش و پرورش آمده، متناسب‌سازي ساعات درسي با محتواي برنامه درسي است.

در شرايطي كه حجم كتاب‌هاي درسي و برنامه آموزشي تغييري نكرده تعطيلي يك روز كاري مدارس به مدت شش ساعت، باعث فشرده شدن برنامه كاري مدارس در پنج روز اول هفته و برگزاري برخي كلاس‌هاي درس در ساعات بعدازظهر شده است. به اين ترتيب تعطيلي مدارس در روز پنجشنبه باعث عدم تناسب بيشتر ساعات درس و حجم برنامه‌هاي درسي در مدارس و فشار بيشتر بر دانش‌آموزان شده است.

ضمن اينكه معمولا بعدازظهرها به دليل خستگي و گرسنگي دانش‌آموزان راندمان چنداني ندارد.

اما نكته عجيب استناد دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي به نظر مراجع امنيتي و انتظامي به جاي استناد به نظر كارشناسان آموزشي است. اگر آقاي مخبردزفولي آن 20 محور را كه بر اساس آن مراجع امنيتي و انتظامي تعطيلي پنجشنبه‌ها را مثبت ارزيابي كرده‌اند بيان مي‌كرد، امكان بحث درباره آنها فراهم مي‌شد. اما ايشان فقط به يك نكته اشاره كرده‌اند و آن اين است كه تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس باعث كاهش جرم مي‌شود. پرسش از آقاي دزفولي اين است كه آيا باز بودن مدارس باعث افزايش جرم مي‌شود؟ اگر واقعا چنين است آيا براي كاهش بيشتر جرائم بهتر نيست كار مدارس را به دو يا سه روز در هفته تقليل دهيم؟ آنچه از قديم گفته‌اند و همه شنيده‌اند، اين است كه با گشايش يك مدرسه در يك زندان بسته مي‌شود.

آدم هر چه فكر مي‌كند نمي‌تواند به اين سوال پاسخ دهد كه در زمان باز بودن مدارس چه جرائمي اتفاق مي‌افتد؟ شايد آنچه مورد نظر نيروي انتظامي بوده كاهش جرائم و تخلفات رانندگي در روزهاي تعطيل مدارس است. به طور طبيعي در روزهاي تعطيل مدارس حجم ترافيك كاهش مي‌يابد و طبعا ميزان تخلف رانندگان هم كمتر مي‌شود.

اما اولا مشكل ترافيك يك مساله عمومي كشور نيست و ثانيا به بهانه ترافيك نمي‌توان مدارس را تعطيل كرد. نيروي انتظامي هم بايد دنبال راه‌حل ديگري براي مشكل ترافيك باشد.

* اعتماد

نظرات بینندگان