arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

قیمت تاکسی برقی برای تاکسیران تهرانی چقدر است؟

«سیدجعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران، محدوده‌ای از قیمت این خودرو‌ها را اعلام کرد. به گفته او، قیمت تاکسی برقی در چین بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین حتی درصورت واردات این خودرو‌ها با کمترین سطح عوارض و واردات، قیمت تاکسی برقی چینی برای تاکسی‌داران از یک میلیارد تومان فراتر می‌رود. البته تعیین قیمت نهایی این خودرو‌ها به تصمیم دولت بستگی دارد. به گفته تشکری هاشمی، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی تأثیر بسزایی دارد. ازاین‌رو، در این زمینه حمایت‌های لازم را از شهرداری تهران به‌عمل می‌آوردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باشگاه خبرنگاران: طی نیمه دوم سال 1402 شاهد رونمایی نمادین از تاکسی‌های برقی برای فعالیت در شهر تهران بودیم؛ بااین‌حال، هنوز تاکسی‌های برقی به مرحله فعالیت نرسیده‌اند. اکنون این پرسش برای بسیاری از فعالان حوزه تاکسیرانی مطرح شده است که قیمت تاکسی برقی چقدر خواهد بود؟
 
«سیدجعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران، محدوده‌ای از قیمت این خودروها را اعلام کرد. به گفته او، قیمت تاکسی برقی در چین بین 700 الی 800 میلیون تومان است. بنابراین حتی درصورت واردات این خودروها با کمترین سطح عوارض و واردات، قیمت تاکسی برقی چینی برای تاکسی‌داران از یک میلیارد تومان فراتر می‌رود. البته تعیین قیمت نهایی این خودروها به تصمیم دولت بستگی دارد. به گفته تشکری هاشمی، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی تأثیر بسزایی دارد. ازاین‌رو، در این زمینه حمایت‌های لازم را از شهرداری تهران به‌عمل می‌آوردیم.
 
قیمت تاکسی برقی برای اکثر رانندگان به‌صرفه نیست
 
درحال‌حاضر تاکسی‌رانان در تهران و سایر شهرهای ایران می‌توانند با پرداخت مبلغی در حدود 300 الی 400 میلیون تومان، صاحب یک تاکسی سورن پلاس یا ساینا S شوند. هر دوی این خودروها از نوع دوگانه‌سوز هستند، بنابراین هزینه‌های جاری راننده تاکسی با مصرف ترکیبی بنزین و گاز طبیعی کاهش می‌یابد. البته افرادی که در سرویس‌های تاکسی خصوصی یا تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند، قادر هستند با صرف هزینه‌ای کمتر و خرید یک ساینا یا تیبا دست‌دوم و کم‌کارکرد، فعالیت خود را در بخش حمل مسافر آغاز کنند.
 
بنابراین از هم‌اکنون می‌توان در مورد عدم تمایل گسترده رانندگان تاکسی به تعویض اتومبیل‌های خود با خودروهای برقی مطمئن بود. این‌ کار تنها درصورتی‌که تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان تاکسی درنظر گرفته شود، توجیه منطقی برای رانندگان خواهد داشت. البته آن‌گونه که تاکنون دیده‌ایم، تاکسی‌های اینترنتی در سرویس‌های خصوصی و تحت نظارت خودروسازان فعالیت می‌کنند. این سطح از فعالیت کنترل‌شده و محدود می‌تواند به توسعه آرام خودروهای برقی در ایران کمک کند؛ هرچند تأثیر آن بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا ناچیز خواهد بود.
نظرات بینندگان