arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۶۲۸۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۵ اسفند ۱۴۰۲؛ از عملیات ایران در خاک پاکستان تا علت اصلی سفر وزیر خارجه مجارستان به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

وزیر اقتصاد: نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم
خاندوزی در مورد مشکل چند نرخی بودن ارز که موجب ایجاد خلل در صادرات، رانت و فساد و مشکلاتی در زمینه تولید شده است، بیان کرد: نرخ ارز قطعاً موضوع مهمی است و قطعاً نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسیم، ولی سیاست بانک مرکزی نیز نباید به فرار صادراتی و کم اظهاری صادرکنندگان منجر شود یا در طرف مقابل، تنها حامی واردات باشد لذا باید تعامل مناسبی در این رابطه برقرار شود. 

انفجار مواد محترقه در اروميه؛ ۴ نفر جان باختند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: جمعه، چهارم اسفند ماه به‌دنبال رسیدن گزارشی در ساعت ۱۶:۴۲ به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC این جمعیت، انفجار مواد محترقه در یک خانه مسکونی واقع در خیابان ولیعصر (عج) ارومیه اعلام شد.  وی اعلام کرد: این حادثه چهار نفر کشته و دو مصدوم داشته است. 

امریکا: در صورت تایید ارسال موشک بالستیک ایران به روسیه، تهران با واکنش «سریع و شدید» جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد
دولت جو بایدن به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر اقدام ایران در ارسال موشک بالستیک به روسیه هشدار داد که در صورت تایید این موضوع، تهران با واکنش «سریع و شدید» جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد. جان کربی گفت: «ما در واکنش به ادامه حمایت‌های ایران از جنگ روسیه، طی روز‌های آینده تحریم‌ها علیه تهران را تشدید خواهیم کرد و اگر ایران به روسیه موشک بالستیک بفروشد، این آمادگی را داریم که دست به اقدامات بیشتری بزنیم.» 

بیمه رایگان ۲۰۰ هزار تبعه خارجی در ایران
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره وضعیت بیمه اتباع خارجی در کشور گفت: اتباع خارجی که از نظر مالی نیازمند محسوب می‌شوند، از خدمات رایگان بیمه سلامت برخوردار هستند و تعداد این افراد حدود ۲۰۰ هزار نفر است. همچنین تعداد مهاجرانی که دارای کارت معتبر هستند و از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. 

واکنش رئیس دانشگاه خواجه نصیر به اعتراض دانشجویان به تفکیک جنسیتی در غذاخوری
چند روزی است در فضای مجازی و رسانه‌های فارسی زبان عنوان می‌شود دانشجویان پردیس سیدخندان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به تفکیک جنسیتی در سلف (غذاخوری) این دانشگاه اعتراض کرده و غذای خود را در محوطه اطراف خورده‌اند.  امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی گفت: این موضوع، موضوع جدیدی نیست.  وی افزود: نه تنها در این دانشگاه بلکه در دانشگا‌ه‌های دیگر نیز غذاخوری خواهران و برادران از یکدیگر جدا هستند. چند روزی است که چند دانشجو دور هم جمع شده‌اند و جنجالی تحت عنوان تفکیک جنسیتی در سلف‌ها به راه‌انداخته‌اند.  او تأکید کرد: هیچ اتفاق تازه‌ یا تغییری در قانون و مقررات پردیس سیدخندان رخ نداده است، فقط میزان 150 صندلی به دلیل حذف بوفه‌ای که قبلاً در این مکان وجود داشت، اضافه شده است. 

تالاب انزلی احتمالا تا ۳۵ سال دیگر خشک شود
نتایج یک پژوهش علمی در وبسایت «ایی‌او‌اس» وابسته به اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، نشان می‌دهد که تالاب انزلی ممکن است تا سال ۱۴۳۸ خشک شود. به گفته این پژوهشگران با گسترش تغییرات اقلیمی در جهان، تالاب‌ها در برخی از کشور‌ها با سرعت بیشتری در حال خشک شدن هستند. در این فهرست پس از یونان، ایران با از دست دادن ۱۴ درصد از مساحت تالاب‌های خود بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ در رتبه دوم قرار دارد. 

نتانیاهو: اسرائیل می‌خواهد جاده‌ای سراسری برای کنترل نوار غزه بکشد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که قصد اشغال نوار غزه را ندارد، اما می‌خواهد پس از پایان جنگ "کنترل امنیتی کامل" خود را در آنجا حفظ کند. اسرائیل قصد دارد به این منظور یک کریدور نظامی را در سراسر نوار غزه ایجاد کند. ساخت این جاده به ارتش اسرائيل این امکان را می‌دهد که حتی پس از عقب‌نشینی نیروهایش بتواند به سرعت در نوار غزه تحرک داشته باشد. اسرائیل در حال حاضر کنترل مسیرهای کلیدی شمال به جنوب در غزه را در اختیار دارد. 

تهدید آثار سینمایی که بدون مجوز در جشنواره‌های خارجی حاضر می شوند
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در رابطه با حضور برخی آثار در جشنواره‌های خارجی بدون مجوز سازمان سینمایی گفت: سینماگران باید برای هر حضورشان در حوزه بین‌الملل به سازمان سینمایی مراجعه کنند و مسئولین مربوطه واقعا همکاری می‌کنند و حتی اگر وقتشان کم باشد جلسات فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کنند؛ متاسفانه ما چند اثر را داشتیم که بدون پروانه نمایش در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کردند، در سازمان سینمایی با این دوستان که  گفتگو خواهد شد و قطعا بحث‌هایی خواهیم داشت؛ این اتفاق که برای تعداد معدودی از افراد افتاده در کار‌های آتی که قصد انجام آن را دارند و یا پروانه‌هایی که می‌خواهند دریافت کنند تاثیر خواهد داشت. 

عملیات ایران در خاک پاکستان
مهر نوشت: در راستای مجازات تروریست‌های جنوب شرق کشور، عملیات دستگیری اسماعیل شه بخش از سرکردگان گروهک تروریستی جیش العدل و عامل اصلی عملیات‌های تروریستی اخیر در جنوب شرق کشور توسط نیرو‌های امنیتی برون مرزی انقلاب اسلامی در خاک پاکستان به اجرا در آمد. در پی اجرای این عملیات پیچیده اطلاعاتی و مقاومت تروریست‌ها، اسماعیل شه بخش و همراهان وی در درگیری مسلحانه توسط نیرو‌های امنیتی انقلاب اسلامی به هلاکت رسیدند. 

علت اصلی سفر وزیر خارجه مجارستان به ایران
زولتان کواچ، وزیر ارتباطات و روابط بین‌الملل مجارستان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سفر پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان به تهران، بر حمایت از تلاش‌ها برای کاهش تنش در خاورمیانه متمرکز بود و بر این نکته تاکید داشت که گفتگو میان طرف‌هایی با دیدگاه‌های متفاوت، برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها ضروری است. با توجه به اینکه مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا ناتو به ندرت به ایران سفر می کنند، اقدام وزیر خارجه مجارستان، نشان دهنده قدرت دیپلماسی برای ایجاد پل ارتباطی بین دیدگاه‌های متضاد است و بر حمایت از ارتباطات مستقیم برای حل چالش‌های مهم و پیشگری از این چالش ها، از جمله خطر درگیری‌های منطقه‌ای یا گسترده‌تر شدن این درگیری ها، تأکید دارد.

 

نظرات بینندگان