arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۷ اسفند ۱۴۰۲؛ از تبدیل حکم حبس یک ساله مهدی یراحی به پابند الکترونیکی با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ متر تا ادعای قالیباف درباره وعده هایش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تبدیل حکم حبس یک ساله مهدی یراحی به پابند الکترونیکی با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ متر
زهرا مینویی، وکیل مهدی یراحی در توئیتی نوشت: ‏در پی ارسال پرونده موکلم آقای مهدی یراحی به شعبه اجرای احکام، با توجه به بیماری و نیاز به مراقبت‌های پزشکی، حبس یک ساله ایشان تبدیل به مراقبت‌های الکترونیکی (پابند با شعاع حرکتی ۱۰۰۰ متر) شد. این حکم (با قرار وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی) از اوّل اسفند اجرایی شده است. 

جام جهانی فوتبال ساحلی؛ سومیِ مقتدرانه ساحلی‌بازان ایران
تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در دیدار رده بندی جام جهانی ۲۰۲۴ امارات امروز از ساعت ۱۷:۳۰ به مصاف «بلاروس» رفت که این دیدار در پایان با نتیجه ۶ بر یک به سود ایران به پایان رسید و ساحلی بازان ایران با این پیروزی عنوان سومی جهان را کسب کردند. گل‌های تیم ملی فوتبال ساحلی ایران را امیرحسین اکبری، موحد محمد پور، محمد مرادی، رضا امیری، محمد معصومی نژاد و محمدعلی مختاری به ثمر رساندند. 

قطر از کشف گاز بیشتر در پارس جنوبی خبر داد
قطر روز یکشنبه از طرح جدید خود برای افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران رونمایی کرد. سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس خبری گفت: ««مطالعات اخیر نشان داده است که ذخیره گازی میدان گنبد شمالی ۲۴۰ تریلیون فوت مکعب بیش از برآورد‌های قبلی است و بر همین اساس، ذخایر گاز قطر از ۱۷۶۰ به بیش از ۲۰۰۰ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است.» 

راغفر: انقلاب با شریعتی و طالقانی، انقلاب شد، اما بعد از آن به شیخ فضل الله گرایی برگشتیم
حسین راغفر گفت: نابرابری عمدتا پیامدهای اخلاقی دارد و باعث تخریب اخلاق گروه های فرودست و آسیب پذیر می شود و بالادستی ها هم زندگی بسیار پرمساله را تبدیل به الگوهای رفتاری در جامعه می کنند. انقلاب با شریعتی و طالقانی، انقلاب شد. اما بعد از آن ما به شیخ فضل الله گرایی برگشتیم. به همین دلیل هم با اینکه قانون اساسی تصویب شد، اما با دهها نهاد خارج از قانون اساسی داریم. 

روزانه معادل ۷ میلیون بشکه نفت، انرژی در ایران مصرف می‌کنیم
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی گفت: ما در هر روز بر اساس ارزش حرارتی، به طور متوسط معادل ۷ میلیون بشکه انرژی مصرف می‌کنیم به طوری که ما چهارمین مصرف کننده گاز جهان هستیم و رتبه ما در مصرف نفت جهان، رتبه دوازدهم است، و اگر مصرف نفت و گاز را با هم در نظر بگیریم، در مصرف هیدروکربن رتبه ششم جهان را داریم که اگر در GDP هم رتبه ششم جهان را داشتیم مشکلی نداشتیم، اما اقتصاد ما تقریبا اقتصاد بیست و پنجم جهان هستیم. 

تورم خوراکی‌ ها بیش از ۱۴۵ درصد
در شرایط فعلی، نه تنها امیدی به جبران تورمِ بیش از ۱۴۰ درصدی خوراکی‌ها و هزینه‌های صعودی زندگی نیست، بلکه پذیرش افزایش دستمزد به اندازه تورم رسمیِ حدوداً ۵۰ درصدی نیز بعید می‌نماید. 

پروژه سایبری چین برملا شد
نشت گسترده داده‌های یک شرکت حوزه امنیت سایبری چینی نشان می‌دهد که مأموران امنیتی دولتی چین ده‌ها هزار پوند برای جمع‌آوری داده‌ها از اهداف خود که شامل دولت‌های خارجی می‌شود، به هکرهای این شرکت‌ها پول پرداخت می‌کنند. 

اعلام رسمی توافق تیم قالیباف و جبهه پایداری برای ارائه لیست مشترک انتخاباتی
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب لیست نهایی «ایران سربلند، مجلس انقلابی» را اعلام کرد. پیش از این، مالک شریعتی از منتخبین لیست نهایی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) در پستی در شبکه اجتماعی X  از انصراف خود از این لیست به دلیل حضور محسن دهنوی خبر داده بود. اما یک روز بعد، لیست مشترک نزدیکان قالیباف و جبهه پایداری با حذف نام دهنوی و حضور شریعتی نیاسر منتشر شد.

ادعای قالیباف درباره وعده هایش
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس گفت: خیزش اقتصادی در مجلس یعنی اصلاح قوانین مزاحم اقتصاد و تصویب قوانین راهبردی؛ این اتفاق در مجلس یازدهم افتاد. از ۲۱ وعده، به ۱۹تایشان عمل کردم. ما یک جریان سیاسی راه‌گم‌کرده نیستیم. 

کاخ سفید: آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل درباره توافق آتش‌بس موقت در غزه به تفاهم رسیده‌اند
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور ارتباطات، روز یکشنبه ششم اسفند گفت ایالات متحده، مصر، قطر و اسرائیل درباره کلیات توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت در غزه به تفاهم رسیده‌اند. وی افزود: مذاکرات هنوز در جریان است و اینکه قطر و مصر باید با حماس گفت‌وگوهای غیرمستقیم انجام دهند. 

طالبان درخواست «تماس تلفنی» دختران با رسانه‌ها را ممنوع اعلام کرد
مسئولان محلی طالبان در ولایت خوست در شرق افغانستان به رسانه‌ها اعلام کرده است که «هر نوع تماس تلفنی دختران با رادیو‌ها و تلویزیو‌های این ولایت» ممنوع است و متخلفان با پیگرد مواجه خواهند شد. در نامه‌ای که «مرکز خبرنگاران افغانستان» نشر کرده است، فرماندهی امنیتی خوست به مسؤلان رسانه‌ها هشدار داده است «در صورتی که زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها را فراهم کنند، احضار و مورد پیگیرد قرار خواهند گرفت.» 

حمله سعید محمد به قالیباف
سعید محمد فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای قالیباف و خانواده ایشان رفتار‌هایی خارج از چارچوب‌های آرمانی انقلاب از خود نشان داده‌اند و این برای مردم سؤال بر انگیز است چرا که اگر هر فردی حتی یکی از مشکلات ایشان را داشت صد باره حذف یا برکنار می‌شد، اما چرا ایشان کماکان بدون پاسخگویی به مردم در حال استمرار و تثبیت و ارتقاء جایگاه مدیریتی خود است؟ 

تکذیب جدایی کارگزاران، اعتماد ملی و ندا از «جبهه اصلاحات»
سیدحسین مرعشی در واکنش به ادعای محمدعلی وکیلی درباره جدایی رسمی سه حزب اصلاح‌طلب (کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان) از جبهه اصلاحات، گفت: حزب کارگزاران سازندگی ایران در طول سال و درباره تحولات مختلف با جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی همسو و غیرهمسو گفتگو و تعامل دارد. به گفته مرعشی، جبهه اصلاحات تنها جبهه‌ای است که کارگزاران عضو آن است و هیچ پیشنهاد دیگری هم مطرح نشده است.

نظرات بینندگان