arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
خالقی، اقتصاددان، در گفت و گو با «انتخاب»:

تصور می‌کنم که ما سال بسیار سختی را به جهات مختلف در پیش داریم / فرصت‌های از دست رفته ما بعد از تحریم‌های ۲۰۱۲، توسط یکی از اندیشکده‌های خارجی ۹۰ میلیارد دلار تخمین‌زده شده بود؛ بعد‌ها تدوین‌کننده آن گزارش، این عدد را به ۵۰۰ میلیارد هم افزایش داد / عدم اطمینان به آینده، با نپذیرفتن FATF افزایش می‌یابد / پذیرفتن آن، خطر تهدید‌های تحریمی را کاهش می‌دهد

امیرحسین خالقی، اقتصاددان، درباره تأثیرات تداوم قرارگرفتن ایران در لیست سیاه اف. ای. تی. اف گفت: عدم اطمینان به آینده با نپذیرفتن اف. ای. تی. اف افزایش می‌یابد. وقتی شرکت‌ها با تحریم مواجه می‌شوند برای سرمایه‌گذاری دست نگه می‌دارند. تداوم این فضا میزان سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. من عدد مشخصی از این ماجرا ندارم. فرصت‌های از دست رفته ما بعد از تحریم‌های ۲۰۱۲، توسط یکی از اندیشکده‌های خارجی مطرح شد ۹۰ میلیارد دلار تخمین‌زده شده بود. بعد‌ها تدوین‌کننده آن گزارش، این عدد را به ۵۰۰ میلیارد نیز افزایش داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصور می‌کنم که ما سال بسیار سختی را به جهات مختلف در پیش داریم / فرصت‌های از دست رفته ما بعد از تحریم‌های ۲۰۱۲، توسط یکی از اندیشکده‌های خارجی ۹۰ میلیارد دلار تخمین‌زده شده بود؛ بعد‌ها تدوین‌کننده آن گزارش، این عدد را به ۵۰۰ میلیارد هم افزایش داد / عدم اطمینان به آینده، با نپذیرفتن FATF افزایش می‌یابد / پذیرفتن آن، خطر تهدید‌های تحریمی را کاهش می‌دهدایران دوباره در لیست سیاه اف. ای. تی. اف باقی ماند؛ تداوم این روند شرایط بغرنجی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت و اقتصاددانان تورم شدیدی را در سال آینده بابت این خبر و دیگر تحولات خارجی و اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند.

امیرحسین خالقی، اقتصاددان، درباره تأثیرات تداوم قرارگرفتن ایران در لیست سیاه اف. ای. تی. اف به «انتخاب» گفت: عدم اطمینان به آینده با نپذیرفتن اف. ای. تی. اف افزایش می‌یابد. وقتی شرکت‌ها با تحریم مواجه می‌شوند برای سرمایه‌گذاری دست نگه می‌دارند. تداوم این فضا میزان سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. من عدد مشخصی از این ماجرا ندارم. فرصت‌های از دست رفته ما بعد از تحریم‌های 2012، توسط یکی از اندیشکده‌های خارجی مطرح شد 90 میلیارد دلار تخمین‌زده شده بود. بعد‌ها تدوین‌کننده آن گزارش، این عدد را به 500 میلیارد نیز افزایش داد. در مورد اف. ای. تی. اف نیز خودش گویاست که زیان جدی نصیب کشور شده است. به همین جهت باید فکر اساسی به حال اف. ای. تی. اف کرد. با توجه به شایعات اخیر خارجی‌ها مبنی بر ساخت بمب هسته‌ای که کارکرد خبری برای انتخابات آمریکا دارد؛ شاهد بی ثباتی بیشتر در اقتصاد خواهیم بود.

وی در ادامه درباره اثرگذاری اف. ای. تی. اف بر اقتصاد کشور‌ها اظهار داشت: مکانیسم فنی اف. ای. تی. اف دقیق مشخص نیست اما این پیمان از منظر کلی، خطر تهدید‌های تحریمی را کاهش می‌دهد. کشوری که با قوانین اف. ای. تی. اف همسو نباشد، یک بازیگر رام و کم خطر نیست. به همین جهت افق و چشم انداز رو به بهبود دیده نخواهد شد. اف. ای. تی. اف اهرم قدرت آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر اقتصاد کشورهاست. این مسأله فقط هم مربوط به ایران نیست. آمریکا عملاً به سمت اسلحه کردن دلار رفته است و یکی از نمود‌های آن اف. ای. تی. اف است. به همین جهت اف. ای. تی. اف تن دادن به قاعده بازی اقتصاد است.

خالقی درباره تأثیر تورمی خبر تداوم حضور ایران در لیست سیاه اف. ای. تی. اف گفت: باید نشست و دید اما با وجود وعده‌هایی که داده می‌شود در کنار این اخبار، تورم بیشتر خواهد بود. ما در اقتصاد سال آینده، شاهد تورم جدی خواهیم بود و ریسک‌های سیاسی تأثیر بیشتری بر روی قیمت ارز و کالا‌های مصرفی خواهد گذاشت. من تصور می‌کنم که ما سال بسیار سختی را به جهات مختلف در پیش داریم. به نظر می‌آید عرصه سیاست خارجی و داخلی ما به شدت پرتنش خواهد بود. سرمایه‌گذار و کار آفرین مثل کبوتر می‌مانند؛ وقتی صدا بیاید بلند می‌شوند. اتفاقاتی مانند اف. ای. تی. اف نیز این مسأله را جدی‌تر می‌کند.

نظرات بینندگان