arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۸ اسفند ۱۳۷۹: از شرایط نامساعد عزت الله سحابی در زندان تا عصبانیت شدید فرمانده سابق نیروی انتظامی از حسن فیروزآبادی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: آقای [عبدالله]عقبایی، فرمانده سابق نیروی ویژه ناجا [ نیروی انتظامی]آمد، از دکتر [حسن]فیروزآبادی، [رییس ستادکل نیرو‌های مسلح]، سخت عصبانی است. گفت، گزارشی دربارة عملکرد او تهیه کرده و آقای فیروزآبادی عصبانی شده، از او به دادسرای عمومی شکایت کرده و او را دو هفته به بهانه سوءاستفاده از پرسنل پایین تحت‌امرش، بازداشت‌کرده‌اند؛ خواست که سرگذشت او به رهبری گفته شود. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت های تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 ۸ اسفند ۱۳۷۹: جمعیت ستاد کمک به زندانیان بدهکار [ ستاد دیه]آمدند که برای پرداخت دیون زندانی‌ها کمک می‌کنند تا از زندان آزاد شوند. در سال ١٣۶٩، به پیشنهاد من و همکاری شهید [اسدالله]لاجوردی، [رییس وقت سازمان زندان‌ها]، این جمعیت تشکیل شد و قرار شد، هر مبلغ که از مردم کمک جمع کنند، دولت به همان اندازه بدهد و آن سال ۵۵ میلیون تومان جمع‌آوری کردند و من هم ۵۵ میلیون تومان پرداختم. کارشان تاکنون ادامه دارد و امسال تعداد زیادی را آزادکرده‌اند؛ ١۵ هزار زندانی، مربوط به چک و تعداد زیادی مربوط به دیه هستند که دوازده هزار نفر از آن‌ها را مستحق پرداخت بدهی تشخیص داده‌اند و برای نجات آنها، ٣۶ میلیارد تومان، نیاز است.   

آقای [عبدالله]عقبایی، فرمانده سابق نیروی ویژه ناجا [ نیروی انتظامی]آمد، از دکتر [حسن]فیروزآبادی، [رییس ستادکل نیرو‌های مسلح]، سخت عصبانی است. گفت، گزارشی دربارة عملکرد او تهیه کرده و آقای فیروزآبادی عصبانی شده، از او به دادسرای عمومی شکایت کرده و او را دو هفته به بهانه سوءاستفاده از پرسنل پایین تحت‌امرش، بازداشت‌کرده‌اند؛ خواست که سرگذشت او به رهبری گفته شود. 

آقای [کرامت‌الله]عمادی، نماینده سمیرم آمد و برای امور عمرانی حوزه انتخابیه‌اش، استمدادکرد و گفت، با انتقاد  صریح از سران دولت، وادارشان کرده که به حرف‌هایش توجه‌کنند. عصر، آقای [محمدحسن]قلی، نماینده اسبق الیگودرزآمد و از انحصارطلبی جناح چپ، انتقادکرد و سرنوشت خود را دلیل گرفت. معتقد است، در زمانی که رییس‌آموزش و پرورش الیگودرز بوده، با فشار آقای کروبی، عزل شده است. پیش از انقلاب، با من هم‌زندان بود. از عدم تکافوی حقوق معلمی، برای هزینه زندگی‌اش گفت. 

در رسانه‌ها، از قول خانواده مهندس [عزت‌الله]سحابی، [فعال ملی مذهبی]آمده که در زندان، دچار افسردگی و عدم تعادل روحی شده و استمداد کرده‌اند. سیا و اف بی‌آی آمریکا، ادعا کرده‌اند که ایران در انفجار الخُبَر  دست داشته و مشغول تهیه سلاح هسته‌ای هستند و دولت عربستان در جواب گفته است، هیچ دولتی را تاکنون متهم نمی‌کند. در [جزیره]برونئوی اندونزی، درگیری‌ها و تشنج شدید است.

نظرات بینندگان