arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۰ اسفند ۱۴۰۲؛ از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با بررسی پرونده فرزندش به عنوان گزینه رهبری آینده تا نتایج آخرین نظرسنجی‌ها درباره میزان مشارکت در انتخابات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با بررسی پرونده فرزندش به عنوان گزینه رهبری آینده
محمود محمدی‌عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکبار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی چون ایشان عضو کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ بوده که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسأله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند. 

روحانی: می‌دانم اکثریت مردم ناراضی هستند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مردم درخواست کرد در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نامزد‌هایی که به شرایط موجود اعتراض دارند، رأی دهند.  او گفت: انتخابات و صندوق رأی برای ما همواره مهم است. می‌دانم اکثریت مردم ناراضی هستند از شرایطی که نسبت به این انتخابات بوده است. اقلیت کمی در حوزه‌های انتخابیه هستند که از نظر آن‌ها برای انتخاب شایسته هستند.

توضیح قوه قضاییه درباره احتمال آزادی بابک زنجانی
سخنگوی قوه قضائیه گفت: بابک زنجانی الان در زندان به سر می‌برد و درباره اینکه آیا او از زندان آزاد می‌شود؟ باید بگویم که اعمال ماده ۱۱۴ قانون مجازات تصمیمش بر عهده مقام رسیدگی کننده است و اگر شرایط مقرره محقق شود و آن را احراز کنند، تصمیم را اعمال می‌کنند.

علت سرخوردگی بسیاری از مردم از انتخابات
احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: نیروهای موسوم به "انقلابی" حتی اگر انتخابات را هم ببازند، باز پیروزند، چون اگر به پاستور و مجلس هم راه نیابند، در نهادها و ارگان‌های حساس‌تر و قدرتمندتری به کار گمارده می‌شوند تا تسمه از گردۀ رقیب راه یافته به مجلس یا پاستور بکشند! در واقع همین نکته سبب سرخوردگی بسیاری از مردم از انتخابات شده است.

شورای نگهبان: مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آزاد گفت: بر اساس معیارهای حقوقی، انتخابات آزاد انتخاباتی رقابتی با تنوع رویکردها است. به نظر می‌رسد که تمام مولفه‌های انتخابات آزاد در انتخابات جمهوری اسلامی ایران حاکم است و حتی بر خلاف برخی کشورها در کشور ما رای دادن اجباری نیست و مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده است. 

نشست اخیر با طالبان درباره آب هیرمند نتیجه مطلوبی نداشت
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان ابراز امیدواری کرد که در سال آبی جاری یعنی تا مهرماه شاهد وارد شدن آب از هیرمند به کشور باشیم. «حسن کاظمی قمی» درباره آخرین گفت‌وگوهای ایران و افغانستان بر سر مساله حق‌آبه هیرمند با اشاره به بیست و هفتمین نشست کمیساران آب میان دو کشور در زابل گفت که تشکیل این اجلاس در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ است. هر چند این اجلاس نتیجه مطلوبی که وزارت نیرو دنبال می‌کرد در برنداشت، اما این نشست‌ها گام‌هایی است که در مسیر تحقق اجرای معاهده مذکور لازم است.

لاریجانی: رای اعتراضی روش پر هزینه‌ای است 
علی لاریجانی درباره عدم شرکت در انتخابات گفت: آن را راهبرد موثری نمی‌دانم. این نوع کار‌ها ممکن است کشور را به سمت دیکتاتوری ببرد. کشور‌هایی به سمت دیکتاتوری می‌روند که از طریق قهر مردم، یک اقلیتی سوار بر همه امور می‌شوند یا ساختار‌های حکومت گاهی کاری می‌کنند که مردم روش اشتباهی را انتخاب کرده و نتوانند حضور پیدا کنند. اگر یک زمانی یک ساختاری از حکومت اشتباه کرد، مردم باید با حضور خود آن اشتباه را رفع کنند و به حکومت بگویند ما راه خود را متوجه شدیم. رای ندادن مسیری است که کشور را به سمت سلطه اقلیت خواهد برد. اگر اشکالاتی هم وجود دارد، باید با رأی دادن اصلاح شود.  یک رای اعتراضی ممکن است حکومت را به خود بیاورد. به نظرم این روش پر هزینه‌ای است چرا که یک عده از این سوء استفاده کرده و شرایط را سخت‌تر می‌کنند.

رهبر انقلاب: اگر انتخابات ضعیف برگزار شود همه ضربه می‌خورند
رهبر انقلاب گفتند: بعضی در داخل به انتخابات بی‌التفاتی می‌کنند. من احدی را متهم نمی‌کنم، اما به همه یادآور می‌شوم ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند. هر کسی که ایران، ملت و امنیت خود را دوست دارد بداند  اگر انتخابات ضعیف برگزار شود هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند. 

انفجار عامل تروریستی حین انجام عملیات بمب گذاری در سیستان و بلوچستان
مهدی شمس آبادی دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دو عامل تروریستی که جهت انجام عملیات بمب گذاری کنار جاده اطراف حوزه استحفاظی پاسگاه محمدان با هدف انفجار ماشین گشت این پاسگاه وارد کشور شده بودند حین انجام عملیات بمب گذاری با اتصال چاشنی انفجاری یک نفر از آن‌ها به هلاکت رسیده و نفر دوم نیز متواری گشته است. 

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها درباره میزان مشارکت در انتخابات
برآورد ایسپا از میزان مشارکت مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس آخرین نظرسنجی، حدود ۴۱ درصد با سطح اطمینان ۲± است. برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اســلام‌شهر و پـردیس نیز میتوان میزان مشارکت مردم را نزدیک به درصد «قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنم» ۲۳.۵ درصد با سطح اطمینان ۲± دانست. 

ارکان فکری و ایدئولوژیک پایداری برعهده سه فقیه است
دبیرکل جبهه پایداری در نشست خبری گفت: ارکان فکری و ایدئولوژیک جبهه پایداری پس از درگذشت آیت‌الله مصباح برعهده سه فقیه محترم است و هیچگاه جبهه پایداری به سمت سکولاریسم نخواهد رفت. 

افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت خودرو در دو هفته اخیر
تسنیم نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در دو هفته اخیر رشد ۵ تا ۶ درصدی را تجربه کرده است به نحوی که خودرو دنا توربو اتوماتیک که یک ماه گذشته به ۹۳۰ میلیون تومان رسیده بود، امروز قیمت ۹۷۰ میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف پانوراما نیز با افزایش ۶۰ میلیون تومانی به قیمت ۹۸۰ میلیون رسیده است. 

 مزد منطقه‌ای منتفی شد
محسن باقری عضو کارگری شورای عالی کار گفت: دیروز جلسه‌ی کمیته‌ی مزد با موضوع مزد منطقه‌ای برگزار و نظرات اعضا جمع‌بندی شد. اعضا با تصویب مزد ملی، به همان روال سابق، موافقت کردند و قرار شد تحقیقات در خصوص مزد منطقه‌ای ادامه داشته باشد. 

نظرات بینندگان