arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲؛ از واکنش مشاور قالیباف به احتمال انصراف او از مجلس بعدی تا واکنش ضرغامی به حکم شروین حاجی پور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واکنش مشاور قالیباف به احتمال انصراف او از مجلس بعدی
مشاور قالیباف در واکنش به اظهارات عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی نژاد مبنی بر اینکه  «محمدباقر قالیباف احتمالا از حضور در مجلس انصراف می‌دهد» نوشت: جناب آقای دکتر داوری، شما باور نکنید. این خبر شایعه‌سازی و عملیات روانی طراحی شده توسط کسانی است که از شکست پروژه ترور شخصیتی و حذف آقای دکتر محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم عصبانی هستند. 

وزیر کشور: میزان رای‌های سفید، رای به غیرنامزد و ناخوانا، ۸ درصد است
وزیر کشور اظهار کرد: در این دوره فضای نامساعد جوی را داشتیم، تبلیغات مدام دشمن را هم شاهد بودیم و عملیات روانی نیز از چند ماه پیش علیه انتخابات شکل گرفته بود و با این همه شاهد مشارکت و حضور مردم و جمعیتی ۲۵ میلیونی پای صندوق‌های رأی بودیم. وی با بیان اینکه آرای سفید در کل کشور ۵ درصد بوده است و بیش از آن نبوده است بیان کرد: در شهر‌های آبادان، قم، رشت و ملایر که مراحل رأی گیری الکترونیکی انجام شد نیز ۵ درصد رای سفید داشتیم و جمع آرای ناخوانا و رای به غیر از داوطلبان حدود ۸ درصد بوده است.

روایت ظریف از گروه‌های فشار در حوزه‌های علمیه
وزیر سابق امور خارجه گفت: مشکل این است که وزارت خارجه کاره‌ای نیست. وزارت خارجه وزارتخانه‌ا‌ی‌ست که اداره‌کل محیط زیست و توسعهٔ پایدار دارد. نام اداره‌کل ما سازمان‌های تخصصی بین‌المللی بود. این اداره‌کل در دورهٔ وزارت من به اداره‌کل محیط زیست و توسعهٔ پایدار تبدیل شد. در این حد توجه به محیط زیست داشتیم. اما به‌ویژه در حوزهٔ همسایگی، وزارت خارجه کنترل ندارد. به‌عبارت ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که کنترل این وزارتخانه بر روابط با کشور دوری مانند آلمان بسیار بیشتر از همسایگان خودش است. گروه‌های فشار داخلی هم مخصوصاً در حوزه‌های علمیه وجود داشت که وقتی مقداری سختگیری را در مورد مهاجران بالا می‌بردیم، فشار‌هایی بر دولت وارد می‌کردند که چرا این کار را می‌کنید؛ لذا ما ناگزیر بودیم که این فشار‌ها را کاهش دهیم. 

تکلیف ۲۴۵ کرسی مجلس مشخص شد
با پایان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، شمارش صندوق‌های شهری و روستایی ۳۱ استان و ۲۰۸ حوزه انتخابیه و ۵۹ هزار شعبه انجام شد. بر این اساس، ۲۳۱ نفر در مرحله نخست انتخابات، منتخب مردم شدند و انتخابات ۲۰ حوزه نیز برای تعیین ۲۹ نماینده دیگر به دور دوم کشیده شد. به این ترتیب، تکلیف ۲۶۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی در این مرحله مشخص شده است.

واکنش ضرغامی به حکم شروین حاجی پور
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه الان تمام مشکلات ما فرهنگی است، افزود: با یک نگاه نادرست مجازات یک خواننده را خلاصه کردن کتاب حقوق زن شهید مطهری تعیین می‌کنند، چه خوب که شهید مطهری بین ما نیست. 

غیبت شمار زیادی از نمایندگان در اولین جلسه مجلس پس از انتخابات و لغو جلسه علنی
جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به دلیل به حد نصاب نرسیدن حضور نمایندگان تشکیل نشد. ظاهرا صبح امروز تعداد بالایی از نمایندگانی که برای دوره آینده رای نیاورده یا برای دوره دوم انتخابات فرستاده شده اند در جلسه علنی صحن حاضر نشده اند. 

اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس در تهران
نتایج نهایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام شد. نبویان با ۵۹۷ هزار رای نفر اول شد و قالیباف با ۴۴۷ هزار رای چهارم. ۱۴ نفر مستقیم به مجلس راه یافتند  و ۳۲ نفر برای رقابت بر سر ۱۶ کرسی باقیمانده به دور دوم رفتند.

۱۴۲ نماینده جدید و ۱۰۳ نماینده فعلی راهی بهارستان شده‌اند
سخنگوی ستاد انتخابات کشور شامگاه دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ در یک برنامه تلویزیونی در تحلیلی آماری از نتایج انتخابات ۱۴۰۲ اظهار کرد: انتخابات مجلس دوازدهم در ۴۵ کرسی (۱۶ درصد) به دور دوم رفته است و از میان ۲۴۵ منتخب (۸۴ درصد)، ۱۰۳ نفر (۴۲ درصد) سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید (۵۸ درصد) برای نخستین بار راهی مجلس می‌شوند. 

کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان لغو شد
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری اصفهان گفت: اجرای صحنه‌ای آقای علیرضا قربانی همه مراحل برای اخذ مجوز نهایی را طی نکرده است بنابراین ایشان هیچ‌گونه اجرایی در اصفهان نخواهد داشت. 

رویترز: شورای حکام آژانس علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند
 خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفتند وارد تقابل جدی با برنامه هسته‌ای ایران نشوند.  دیپلمات‌ها گفته‌اند در شرایطی که جنگ در غزه ادامه دارد ایالات متحده خواستار دامن زدن به تنش‌های دیپلماتیک بیشتر با ایران از طریق تلاش برای صدور یک قطعنامه علیه این کشور در آژانس اتمی نیست. 

اولین پیروزی هیلی در برابر ترامپ
«نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل برای اولین بار در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن دی‌سی توانست رقیب خود «دونالد ترامپ» را شکست دهد. 

فارس: فرزند مولوی عبدالحمید به اتهام حمل سلاح غیرمجاز دستگیر شد
فارس نوشت: فاروق اسماعیل زهی فرزند مولوی عبدالحمید به اتهام حمل سلاح غیرمجاز (سلاح گرم) در ایست بازرسی پلیس راه زاهدان خاش دستگیر و در حال حاضر به قید ضمانت آزاد شد. فاروق اسماعیل زهی یکی از حاضران در کاروان مولوی عبدالحمید بود که به سمت مناطق سیل زده دشتیاری در حرکت بوده، و به همین دلیل برای ساعاتی در ایست بازرسی پلیس راه زاهدان-خاش متوقف شد.

نظرات بینندگان