arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۷ اسفند ۱۳۷۹؛ به فلاحیان گفتم صلاح نیست نامزد ریاست‌جمهوری شود

خاطرات هاشمی رفسنجانی: اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]آمد. در مورد مطالب مقاله‌ای که برای همایش وفاق ملی تهیه کرده، و نیز جوابی که به سازمان مدیریت و برنامه و بودجه، در مورد گزارش عملکرد دولت فعلی داده که مطالب نادرستی از عملکرد دولت قبلی هم دارد، مشورت کرد. گفتم، همایش فعلاً منتفی شده است. عصر، مصاحبه‌ای با آقای صادق الحسینی، دربارۀ مسائل مهم جنگ و انقلاب داشتیم. آقای [علی]فلاحیان [وزیر اسبق اطلاعات]آمد و گفت، جناح راست از نامزدشدن او در انتخابات ریاست‌جمهوری ناراحت است و مخالفت می‌کنند. من هم گفتم، صلاح نیست نامزد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۷۹: صبح برای افتتاح همایش سراسری فرماندهان، به ستاد هوانیروز در لویزان رفتیم. با استقبال نظامی وارد شدیم. دقایقی با فرمانده جدید نزاجا [نیروی زمینی ارتش]، تیمسار [ناصر]محمدی‌فر و فرمانده هوانیروز، امیر [مجید]عقیقی‌روان، [فرمانده هوانیروز]و مسئول عقیدتی سیاسی نزاجا و هوانیروز مذاکره کردیم. خواستار واگذاری شرکت پنها، [شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپتر‌های ایران]، با مسئولیت تعمیرات کلی بالگرد‌ها و در اختیار وزارت دفاع، به هوانیروز شدند. در زمان جنگ هم چنین تقاضا‌هایی بود. گفتند، آمریکا، هلیکوپتر‌های پیشرفته جدیدی به نام آپاچی در سازمان نظامی خود آورده و هلیکوپتر‌های نوع موجود را در ارتش کنار گذاشته و بعضی از کشور‌های منطقه هم دارند، آن‌ها را تهیه می‌کنند و ما باید فکری بکنیم.

در جلسه، ضمن گزارش کار، سخنرانی من در مجلس، دربارۀ شهادت خلبان [علی اکبر]شیرودی را خواندند؛ جالب بود. به خاطر حمایت‌های گذشته من از هوانیروز، لوح تقدیر و ماکت هلیکوپتر کُبری هدیه دادند. گزارشی از هوانیروز و گزارشی از تربیت خلبان جدید برای جایگزینی خلبانانی که به زودی بازنشسته می‌شوند و تعمیرات و عملیات دادند. من هم سخنرانی مفصلی دربارۀ نقش اساسی هوانیروز در جنگ و حوادث مهم کشور و مبارزه با اشرار نمودم و از نگهداری خوب ناوگان، قدردانی کردم.

به دفترم رفتم. آقای [احمدرضا]کاظمی، مدیرعامل هما که اخیراً عزل شده، آمد. شرحی از خدمات خود و خرید چند فروند [هواپیمای]ایرباس دست دوم داد و گفت، خرید ایرباس نو از فرانسه که در سفر آقای [سیدمحمد]خاتمی [رئیس‌جمهور]، تفاهم شده، با مخالفت آمریکا مواجه و منتفی شده است. از برخورد وزیر جدید راه [و ترابری]، به خاطر جناحی عملکردن، گله نمود.

اخوی محمد [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]آمد. در مورد مطالب مقاله‌ای که برای همایش وفاق ملی تهیه کرده، و نیز جوابی که به سازمان مدیریت و برنامه و بودجه، در مورد گزارش عملکرد دولت فعلی داده که مطالب نادرستی از عملکرد دولت قبلی هم دارد، مشورت کرد. گفتم، همایش فعلاً منتفی شده است. عصر، مصاحبه‌ای با آقای صادق الحسینی، دربارۀ مسائل مهم جنگ و انقلاب داشتیم. آقای [علی]فلاحیان [وزیر اسبق اطلاعات]آمد و گفت، جناح راست از نامزدشدن او در انتخابات ریاست‌جمهوری ناراحت است و مخالفت می‌کنند. من هم گفتم، صلاح نیست نامزد شود.

نظرات بینندگان