arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱

اگر وزیر پاسخگو نباشد باید از رییس جمهور سوال کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم پاسخگویی وزیر اقتصادی و دارایی به سوالات نمایندگان مجلس، گفت: وزیران نسبت به تصمیمات مجلس وهیات وزیران باید پاسخگو باشند و مفهوم مخالف این نظر این است که باید از رئیس جمهور سوال شود.

به گزارش انتخاب ، الیاس نادران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه نمایندگان مجلس با وزیر اقتصاد پیرامون مشکلات اقتصادی بویژه بازار ارز و عدم پاسخگویی وزیر به سولات نمایندگان اظهارداشت: وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال من مبنی بر وعده گشایش ارزی، با استناد به اصل 88 و آئین نامه داخلی مجلس گفت که "از وزیر محترم فقط در حیطه وظایفش می توان سوال کرد و چون رئیس بانک مرکزی زیر نظر رئیس جمهور ایفای وظیفه می کند بنابراین در حوزه سیاست های پولی و ارزی وزیر اقتصاد و دارایی مسئولیتی ندارد."

نادران در تفسیر اصل 88 گفت: در اصل 88 آمده است: " در هر مورد که یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور ویا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند رئیس  جمهور یا وزیر موظف است درمجلس حاضر شود وبه سوال جواب دهد..." لذا همان گونه که ملاحظه می شود این اصل ناظر بر طریقت انجام سوال است و تعریفی از "وظیفه" یا "مسئول" ناظر به وزیر نکرده است.

وی با اشاره به دیگر اصول قانون اساسی در مورد این مسئله تصریح کرد: مثلا اصل 137 اعلام می دارد:" هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس جمهور و  مجلس است و در اموری که به تصویب هیات وزیران می رسد مسئول اعمال دیگران نیز هست."

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این تفسیر حداقلی و مضیق از مسئولیت وزرا را نشان می دهد که وزرا نسبت به تصمیمات مجلس وهیات وزیران باید پاسخگو باشند.

وی افزود: به استناد اصل 138 حتی دولت می تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیونهای متشکل از چند وزیر واگذار نماید که به استناد اصل 137 تک تک وزرا در مورد تبعات این تصمیم گیری- حتی در کمیسیون ها یا  توسط نماینده و یا نمایندگان ویژه- مسئول وطبعا در مقابل مجلس ملزم به پاسخگویی هستند.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در شوراها و نهاد های مختلف اجرایی عضویت دارد، تاکید کرد: از شورای پول و اعتبار گرفته تا مجمع عمومی بانک مرکزی، هیات امنای صندوق توسعه ملی، ستاد تدابیر اقتصادی ( و فعلا ارزی) و...وزیر اقتصاد نسبت به تصمیمات آن هم مطلع است و هم نسبت به آن موظف به پاسخگویی است.

نادران گفت: باید مشخص شود که حسینی به چه عنوانی در جلسات غیرعلنی و کمیسیون های مجلس حضور می یابد ونسبت به تصمیمات ارزی وسیاست های ارزی توضیح می دهد؟ مطلع یا مسئول؟ اگر مطلع است این اطلاعات را از کجا به دست آورده؟ موضع او چه بوده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در پایان خطاب به افرادی که وزیر را پاسخگو نمی دانند خاطرنشان کرد: این افراد باید بدانند که مفهوم مخالف این نظر این است که باید از رئیس جمهور سوال کرد و تبعات سوال از رئیس جمهور نیز بر همگان مشخص است.
 
نظرات بینندگان