arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

عکس/ زلزله‌ای که شمال ایران را ویران کرد

زمین‌لرزه رودبار و منجیل در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، در آغازین لحظات روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ در فاصله حدود ۱۶ کیلومتری رودبار به مرکزیت روستای پاکده و روستا‌های تابعه در استان گیلان بروز نمود و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان گردید. در برخی روایات ۳۵ هزار کشته از این زلزله به ثبت رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: زمین‌لرزه رودبار و منجیل در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، در آغازین لحظات روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۹ در فاصله حدود ۱۶ کیلومتری رودبار به مرکزیت روستای پاکده و روستا‌های تابعه در استان گیلان بروز نمود و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان گردید. در برخی روایات ۳۵ هزار کشته از این زلزله به ثبت رسیده است.
 عباس کیارستمی پیشتر فیلم خانهٔ دوست کجاست؟ را در روستای کوکر ساخته بود. پس از شنیدن خبر زلزله کیارستمی به منطقه رفت تا از دو شخصیت اصلی داستان (احمد و بابک احمدپور) و سلامتی آن‌ها جویا شده و کسب خبر کند. در همان‌جا بود که ایدهٔ ساخت فیلم زندگی و دیگر هیچ در ذهن او نقش بست و چنین شد که این فیلم که موضوعش بازماندگان این زلزله و امید به زندگیست ساخته شد. بعد‌ها با ساخته شدن فیلم زیر درختان زیتون در همین مکان که فاجعهٔ زمین‌لرزه را پشت سر نهاده بود، این سه‌گانه، که بعد‌ها سه‌گانهٔ کوکر (سه‌گانه زلزله) نام گرفت، تکمیل گشت.
حسین علیزاده در ۱۳۷۰ پس از زمین‌لرزه رودبار، آلبوم آوای مهر را پخش کرد و آن را به زلزله‌زدگان تقدیم کرد.

نظرات بینندگان