arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

واکنش پکن به مواضع بلینکن در مورد آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین: ایالات متحده «حق» ندارد مداخله کند

پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن به تعهدات خود برای دفاع از فیلیپین در برابر حملات مسلحانه در آبراه‌های مورد مناقشه پایبند است، یک مقام چینی روز سه‌شنبه در واکنش گفت که ایالات متحده «حق» ندارد در دریای جنوبی چین مداخله کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن به تعهدات خود برای دفاع از فیلیپین در برابر حملات مسلحانه در آبراه‌های مورد مناقشه پایبند است، یک مقام چینی روز سه‌شنبه در واکنش گفت که ایالات متحده «حق» ندارد در دریای جنوبی چین مداخله کند.
 
لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی همیشگی خود در پکن گفت: «ایالات متحده طرف حساب موضوع دریای جنوبی چین نیست و حق دخالت در مسائل دریایی بین چین و فیلیپین را ندارد.»
 
آقای بلینکن در شهر مانیل، پایتخت فیلیپین و در جریان دومین سفر خود پس از روی کار آمدن فردیناند مارکوس در سال ۲۰۲۲ این سخنان را گفته است.
 
دریای جنوبی چین به عنوان مسیری حیاتی برای تجارت جهانی محسوب می‌شود و پکن ادعا می‌کند که تقریباً کل آن به کشور چین تعلق دارد. این در حالی است که ادعاهای رقیب از سوی چندین کشور آسیای جنوب شرقی از جمله فیلیپین، و یک حکم بین‌المللی این موضع چین را به چالش می‌کشند.
نظرات بینندگان