arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱

ادعای کشف سندی جدید پیرامون ازدواج حضرت مسیح / تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیلی میل طی گزارشی از کشف یک قطعه پاپیروس خبر داد که در آن حضرت مسیح با خطاب «همسر من» از همسرش سخن می گوید.

دیلی میل به نقل از کارشناسان مطالعات قبطی معتقد است که این پاپیروس نشان می دهد حضرت مسیح با مریم مجدلیه ازدواج کرده بود.

لازم به ذکر است که روایات مربوط به مریم مجدلیه در مسیحیت امروز روایاتی متعارض و دستخوش تحریف می باشند.

مریم مَجدَلیه شخصیتی در عهد جدید است یکی از پیروان مؤمن عیسی مسیح به شمار رفته و کلیساهای کاتولیک رومی، ارتدکس شرقی، لوتری و انگلیکان او را جزو قدیسه ‌ها می ‌دانند.

داستان کتب مسیحی پیرامون مریم مجدلیه این است که وی زنی گنه کار بود که مردم می خواستند او را سنگسار کنند اما حضرت مسیح مانع شد و بعد از آن از یاران حضرت مسیح شد.

با این همه وجود شخصیتی تاریخی به نام مریم مجدلیه و شیوه زندگی او محل بحث و شک است.

برخی فرقه‌های مسیحی بر این باورند که مریم مجدلیه نه تنها زنی گنهکار نبوده، بلکه او از خانواده‌ای سلطنتی می‌باشد و عیسی مسیح با او ازدواج نمود. بر پایه باور این فرقه‌ها، حتی انجیلی به مریم مجدلیه منسوب است که در آن ذکر شده که مسیح مصلوب نشده است. و همچنین وی دارای دختری به نام سارا بوده است.

انجیل مریم یک انجیل اپوکریفا (که شش صفحه اول و صفحات آخر این انجیل در دسترس نیست) است . قدیمی‌ترین نسخه ی پیدا شده به حدود قرن دوم میلادی بر می گردد، که به زبان قبطی و بر روی کاغذ پاپیروس نوشته شده است . امروزه با اینکه صفحات زیادی از این انجیل در دسترس نیست اما به زبانهای گوناگون از جمله آلمانی و انگلیسی به چاپ رسیده. در این انجیل، از عیسی با عنوان نجات دهنده یاد شده است.

مطالب زیادی در مورد علاقه حضرت عیسی به مریم مجدلیه نوشته شده که بعضی از آنها با برخی اعتراضات نیز مواجه شده‌اند.

اما بر اساس انجیل مریم مجدلیه در فصل پنجم آیه پنج: «پیتر (همان پطرس) به مریم گفت: «خواهر، ما می‌دانیم که نجات دهنده تو را از دیگر زنان بیشتر دوست دارد.»

در انجیل فیلیپ انجیل اپوکریفا، که به فیلیپ (از حواریون عیسی مسیح) منتسب است، در آیهٔ ۵۵ آمده: «ارباب (در مسیحیت منظور عیسی مسیح) مریم مجدلیه را از همهٔ دیگر پیروانش بیشتر دوست داشت.»

رمان رمز داوینچی نوشتهٔ دن براون نیز با آب وتاب بسیار به این موضوع پرداخته‌است.

در هر حال به نظر می رسد داستان حضرت مسیح علیه السلام از سوی تحریف کنندگان دیانت وی به بازی گرفته شده و هر یک مبنی بر خواسته های خود چیزی را بر زندگی حضرت مسیح بار کرده اند.

برخی مسیحیان می گویند با آنکه حضرت مسیح با مریم مجدلیه ارتباط نزدیک داشته و او را بوسیده اما با وی ازدواج نکرده است.

در یک استفتاء مسیحی با عنوان "آیا عیسی مسیح ازدواج کرد؟” می خوانیم:

عیسی مسیح قطعا ازدواج نکرد. امروزه افسانه های رایجی هستند که می گویند عیسی مسیح با مریم مجدلیه ازدواج کرد. این افسانه کاملا دروغ است و پایه و اساس خداشناسی، تاریخی، و کتاب مقدسی ندارد. در حالیکه یکی دو تا از اناجیل دروغین اشاره می کنند که عیسی مسیح با مریم مجدلیه رابطة نزدیک داشته است، اما هیچکدام از آنها نمی گویند که آنها ازدواج کردند و یا رابطة عشقی داشتند. نزدیکترین توصیف آنها این بوده که عیسی مریم مجدلیه را بوسید، که این براحتی می تواند یک بوسة دوستانه باشد. بعلاوه حتی اگر این اناجیل مستقیما هم می گفتند که عیسی با مریم مجدلیه ازدواج کرده بود، هیچ اعتباری نداشتند چون این اناجیل اناجیل دروغین هستند که نوشته شده اند تا به مسیح فقط تصویری عرفانی بدهند.

در ادامه این استفتاء می خوانیم: "آنهایی که باور دارند عیسی ازدواج کرده بود، ایمان به بیگناهی او ندارند و باور ندارند که او مسیح است. خدا عیسی را برای ازدواج و درست کردن فرزند نفرستاد”.

این در حالی است که روایت اسلامی هیچ مانعی برای ازدواج حضرت مسیح نمی بیند. در واقع به نظر می رسد تمام داستان هایی که در این باب برساخته شده اند از سوی کسانی بوده که هر یک به دلایل گروهی و فرقه ای از سیره یکی از پیامبران الهی علیهم السلام مایه گذاشته اند.

مسیحیان معتقدند که  آن حضرت ازدواج نکرده بود و شاید به همین خاطر در دین مسیحیت برای رسیدن به کمال برتر انسانی بر تجرد بیشتر از ازدواج توصیه می شود و ازدواج را صرفا برای دوری از گناه پسندیده می دانند و اگر کسی بتواند خود را از گناه حفظ کند، به تجرد و رهبانیت و ریاضت توصیه می کنند، اما حکم دین اسلام برخلاف آن است و ازدواج را امر مقدسی می داند و در هر حال به آن توصیه می کند. در متون و روایات اسلامی در مورد ازدواج حضرت مسیح و یا علت ازدواج نکردن او به صراحت چیزی نیامده است. به صورت کلی می توان گفت که زندگی حضرت عیسی همراه با ابهاماتى است؛در موضوع کیفیت حمل حضرت مریم و زمان ولادت حضرت عیسى و مدت عمر و سائر حالات آن حضرت, ابهاماتى دارد, حتى تاریخ تولد حضرت عیسى ـ که مبدأ تاریخ میلادى است ـ مبهم است و تعیین تاریخ میلادى در قرن ششم میلادى بوده و بر طبق حسابى است ک تخمین زده شده است.

و بعد گفتند چند سال اشتباه شده است. از زندگانى حضرت عیسى تا قبل از سى سالگى اطلاعى در دست نیست و درسن ۲۹ یا ۳۰ سالگى به پیامبرى مبعوث شد. پس از آن چندى در بیابان ها عزلت گزید و پس از آن که تعداد پیروانش افزایش یافت, در ملاء عام بر تپّه ها یا کناردریاى جلیل , مردم را تعلیم مى داد. ظاهراً دوبار از فلسطین خارج شد و رو به شمال نهاد. به سبب اصرار در اطاعت خالصانه خدا و روشن ساختن مسائل اخلاقى , با کرامات و  معجزات از جمله شفاى بیماران و… جمع کثیرى به وى گرویدند. مهم ترین پیروانش (حواریون) دوازده نفر بودند که همواره همراه او بودند.

 

حضرت, فساد بزرگان یهود را مورد حمله قرار مى داد و به مردم محروم و مطرود محبّت مى کرد وآنان را دور خویش گرد مى آورد. آن حضرت پس از سه سال تبلیغ  همراه شاگردانش عازم اورشلیم شد و در آن جا در مراسم عید فصح شرکت کرد.

 

در آن مراسم که یهودیان از اطراف و اکناف در اورشلیم جمع شده بودند, ورود حضرت عیسى، سران یهودى را به وحشت انداخت و نقشه قتل و دار زدن او را کشیدند.(۱) مدت پیامبرى حضرت عیسى ـ که سه سال بود ـ با سختى ها و تنش ها ودشوارى های بسیار  همراه بود و به طور طبیعی این امکان وجود دارد که پیامبرى با چنین وضعیتى ـ که غالباً مشغول مسافرت از این شهر به آن شهر بود ـ ازدواج نکند و فرصت ازدواج برای او پیش نیاید..
نظرات بینندگان