arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۷ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲ فروردین ۱۴۰۳؛ از هشدار معاون امنیتی وزیر کشور درباره روزه خواری مسافران نوروزی تا حکم حبس ۱ تا ۱۰ سال برای آسیب به آثار تاریخی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.
 
رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
 
 
رئیسی: بخاطر دارید که از ابتدای این دولت برخی از افراد، مدعی بودند که تورم ۳ رقمی خواهد شد، اما امروز تورم کل، چیزی حدود ۴۰ درصد خواهد بود
شما بخاطر دارید که از ابتدای این دولت و در مقاطع مختلف، برخی از افراد، مدعی بودند که تورم ۳ رقمی خواهد شد! اما امروز که من خدمت شما مردم عزیز هستم نه تنها آن پیش‌بینی‌های بدبینانه محقق نشد، برعکس، تورم، در مسیر نزولی قرار گرفت، تورم نقطه به نقطه، از حدود ۵۵ درصد در ابتدای امسال به ۳۵ درصد در ماه پایانی کاهش یافت و تورم کل، چیزی حدود ۴۰ درصد خواهد بود. یعنی، در یک سال، تورم نقطه به نقطه ۲۰ واحد درصد کمتر شده.
 
 
رئیس سازمان سینمایی: بهروز وثوقی هیچ ممنوعیتی برای بازگشت به کشور ندارد
خزاعی، رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: بهروز وثوقی، بازیگر سرشناس سینمای ایران هیچ ممنوعیتی برای بازگشت به کشور ندارد. وی در ادامه گفت: من حتی میخواستم از استاد بیضایی دعوت کنم فیلم جدیدش را در ایران بسازد.
 
تغییر قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی به دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده
به دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۳ از ۹ به ۱۰ درصد، جدول نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی تغییر کرد.
 
 
مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره آمار  تصادفات جاده‌ای در طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ گفت: از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها یعنی از ۲۴ اسفند ماه تا پایان سال ۱۴۰۲، ۶۲۰۰ تصادف رخ داده است، که در این تصادفات ۷۳۵۵نفر مجروح شده‌اند و متاسفانه ۲۲۵ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند؛ اما آمار کشته شدگان می‌تواند افزایش پیدا کند؛ زیرا عده‌ای از مجروحان تصادفات در مراکز درمانی بستری هستند که حال آن‌ها مساعد نیست.
 
 
رئیس پلیس راهور: نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ یا ۶ برابر افزایش می‌یابد
سید تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: اوایل سال ۱۴۰۲ پیشنهاد افزایش نرخ جریمه ها را از طریق وزارت دادگستری به دولت ارائه دادیم.او در ادامه بیان کرد: این موضوع تصویب شده و فقط منتظر ابلاغ آن هستیم.
 
 
اسرائیل برای نخستین بار از نفوذ موشک انصارالله به پدافند هوایی شهر ایلات خبر داد
ارتش اسرائیل اواخر سه‌شنبه شب برای نخستین بار اعتراف کرد که حوثی‌های یمن به پدافند موشکی این کشور نفوذ کرده‌اند. به گفته ارتش اسرائیل، گزارش‌ها مبنی بر فرود یک شی ناشناس در یکشنبه شب در شمال ایلات وجود دارد که موشک کروز شلیک شده از سمت دریای سرخ است. برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال دارد موشک پرتاب شده از نوع کروز باشد که به‌صورت خطی‌تر پرواز می‌کند و می‌تواند اپراتورهای دفاع هوایی را غافلگیر کند.
 
 
حبس از یک تا ۱۰ سال؛ مجازات یادگاری نویسی و هرنوع آسیب به آثار تاریخی
یک جرم شناس تاکید کرد که نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی و به‌طورکلی وارد کردن هرگونه آسیب خواسته یا ناخواسته به آثار تاریخی مشمول مجازات حبس از یک تا ۱۰ سال خواهد شد.
 
 
معاون وزیر کشور: رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها که در داخل شهر هستند، مطلقاً اجازه فعالیت تا قبل از افطار حتی با پوشاندن شیشه‌ها و ایجاد استتار را ندارند
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به فعالیت برخی رستوران‌ها و کافه‌ها در ایام ماه رمضان، گفت:‌ این مکان‌ها مطلقاً اجازه ارائه خدمات تا قبل از افطار را ندارند و مجوز فعالیت با پوشاندن شیشه‌ها، فاقد اعتبار است.
 
 
مخالفت اتحادیه اروپا با تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه
وال‌استریت ژورنال نوشت: آلمان و فرانسه در تلاش‌اند تا با همکاری متحدان خود تهران را به دلیل ارسال موشک و تسلیحات به گروه‌های شبه‌نظامی و متحدان منطقه‌ایش هدف تحریم‌های جدیدی قرار دهند. اما اتحادیه‌ اروپا قصد دارد جلوی این تلاش را بگیرد. زیرا که مقامات ارشد آن معتقدند که تحریم‌های جدید دیپلماسی با تهران را تضعیف ‌می‌کند.
نظرات بینندگان