arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳

تهدید گانتز به استعفا در صورت معافیت یهودیان مذهبی «حریدی» از خدمت سربازی

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» روز یکشنبه گزارش داد که بنی گانتز، عضو شورای جنگ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را تهدید کرد که در صورت تصویب قانونی ادامه معافیت یهودیان مذهبی (حاریدیم) از خدمت سربازی اجباری، از دولت استعفا خواهد داد. این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود دستور صادر شده توسط دولت‌های متوالی اسرائیل مبنی بر معافیت یهودیان مذهبی از خدمت سربازی در ازای مطالعه تورات در مدارس دینی، در پایان ماه جاری پایان یابد و کنست ملزم به تصویب قانون جدید شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه: روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» روز یکشنبه گزارش داد که بنی گانتز، عضو شورای جنگ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را تهدید کرد که در صورت تصویب قانونی ادامه معافیت یهودیان مذهبی (حاریدیم) از خدمت سربازی اجباری، از دولت استعفا خواهد داد.
 
این در حالی است که یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، با حمله شدید به دولت بنیامین نتانیاهو، آن را «دروغ‌گوترین و وحشتناک‌ترین دولت تاریخ دولت» توصیف کرد و از ارائه قانون خدمت اجباری که یهودیان مذهبی را از خدمت سربازی معاف می‌کند، به شدت انتقاد کرد.
 
این انتقادات در حالی مطرح می شود که انتظار می‌رود دستور صادر شده توسط دولت‌های متوالی اسرائیل مبنی بر معافیت یهودیان مذهبی از خدمت سربازی در ازای مطالعه تورات در مدارس دینی، در پایان ماه جاری پایان یابد و کنست ملزم به تصویب قانون جدید شود.
 
دیوان عالی اسرائیل قبلاً از تمدید حکم دولتی برای یک دوره دیگر خودداری کرد و به دولت نتانیاهو فرصت داد تا به تفاهم گسترده‌ای با جریانات سیاسی در مورد آن دست یابد.
 
با این حال، عدم پذیرش خدمت سربازس اجباری توسط بسیاری از چهره‌های مذهبی یهودیان، به رهبری اسحاق یوسف، خاخام اعظم یهودیان سفاردی در اسرائیل، جنجال گسترده‌ای را برانگیخت.
 
یوسف تهدید کرد که اگر مذهبی‌ها مجبور به خدمت در ارتش شوند برای همیشه کشور را ترک خواهند کرد.
 
گفتنی است نتانیاهو بر سر همین موضوع، با یوآو گالانت وزیر دفاع خود نیز به شدت دچار اختلاف شده است.
 
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز مخالفت خود را با پیش‌نویس این قانون مجدداً اعلام کرد و گفت: «موضع من تغییر نکرده است و من طرف هیچ پیشنهاد قانونی نخواهم بود که مورد توافق همه اعضای ائتلاف دولت نباشد.»
 
گالانت افزود: «در هفته‌های اخیر جلسات متعددی برای دستیابی به توافق بر سر موضوع پیش‌نویس قانون برگزار کردیم اما متأسفانه همه طرف‌ها از نشان دادن انعطاف خودداری کردند و بر مواضع سیاسی خود پافشاری کردند».
 
او همچنین گفت: «هنوز زمان برای نشستن با هم و دستیابی به یک پیشنهاد مشترک وجود دارد و من از نخست وزیر و بنی گانتز می‌خواهم که از فرصت باقی مانده استفاده کرده و به توافقی میان ارتش اسرائیل و دولت اسرائیل بر سر قانون خدمت وظیفه برسند.».
نظرات بینندگان