arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۳

جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داد

ب‌ام‌و با نمایش یک کانسپت از تولید نسل جدیدی از شاسی‌بلند‌های الکتریکی خبر داد. نام این کانسپت «نویه کلاس X» یا به آلمانی «کلاس جدید X» است و اولین مدلی که بر اساس آن ساخته می‌شود سال آینده به بازار خواهد آمد. نویه کلاس X دومین کانسپتی است که ب‌ام‌و از مدل‌های الکتریکی آینده‌اش نمایش می‌دهد. این شرکت سال گذشته کانسپت نویه کلاس را نمایش داد که قرار است الهام‌بخش سری تازه‌ای از مدل‌های سدان الکتریکی باشد. ظاهر کانسپت جدید ترکیبی از نویه کلاس سدان و فرم شاسی‌بلند‌های کنونی ب‌ام‌و است. تفاوت اصلی در جلوپنجره دیده می‌شود که برخلاف مدل‌های کنونی باریک است و بیشتر به مدل‌های کلاسیک ب‌ام‌و شبیه است. جلوپنجره فرمی سه بعدی دارد و به جای کروم با لامپ ال‌ئی‌دی ساخته شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از کانسپت جدید ب‌ام‌و، شاسی‌بلند الکتریکی آئودی که روی پلتفرم مشترک با پورشه ساخته شده، مدل ارزان الکتریکی اشکودا و مالکیت کامل بحرین بر خودروساز مطرح انگلیسی.
 
ب‌ام‌و با چهره‌ای تازه
 
ب‌ام‌و با نمایش یک کانسپت از تولید نسل جدیدی از شاسی‌بلندهای الکتریکی خبر داد. نام این کانسپت «نویه کلاس X» یا به آلمانی «کلاس جدید X» است و اولین مدلی که بر اساس آن ساخته می‌شود سال آینده به بازار خواهد آمد.
 
نویه کلاس X دومین کانسپتی است که ب‌ام‌و از مدل‌های الکتریکی آینده‌اش نمایش می‌دهد. این شرکت سال گذشته کانسپت نویه کلاس را نمایش داد که قرار است الهام‌بخش سری تازه‌ای از مدل‌های سدان الکتریکی باشد.
 
ظاهر کانسپت جدید ترکیبی از نویه کلاس سدان و فرم شاسی‌بلندهای کنونی ب‌ام‌و است. تفاوت اصلی در جلوپنجره دیده می‌شود که برخلاف مدل‌های کنونی باریک است و بیشتر به مدل‌های کلاسیک ب‌ام‌و شبیه است. جلوپنجره فرمی سه‌ بعدی دارد و به جای کروم با لامپ ال‌ئی‌دی ساخته شده است.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داددو کانسپت نویه کلاس مبنای ساخت مدل‌های الکتریکی آینده ب‌ام‌و خواهند بود
 
کای لانگر، مدیر طراحی ماشین‌های الکتریکی ب‌ام‌و می‌گوید هدفش در نویه کلاس طراحی ماشینی بود که همه ارزش‌های اصیل ب‌ام‌و را حفظ کند و همزمان ظاهرش به اندازه مدل‌های کنونی ب‌ام‌و خشن نباشد. به گفته او کانسپت به ماشینی که ب‌ام‌و سال آینده تولید خواهد کرد شباهت زیادی دارد.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داداحتمالا اولین مدلی که براساس نویه کلاسX ساخته می‌شود نسل جدید مدل iX3 خواهد بود
 
نویه‌ کلاس از چهار کامپیوتر برای مدیریت ماشین استفاده می‌کند که ب‌ام‌و به آنها لقب «سوپر کامپیوتر» داده است. ب‌ام‌و می‌گوید قدرت پردازش این کامپیوترها ده برابر سیستم‌های کنونی است و ماشین با آن می‌تواند تا سطح ۳ خودران حرکت ‌کند. ماشین در سطح ۳ در جاده‌هایی مشخص کاملا خودران است.
 
سادگی و استفاده از مواد بازیافتی دو ویژگی اصلی در اتاق نویه کلاس است. همه کنترل‌ها یا روی فرمان است و یا به نمایشگر بزرگ روی داشبورد منتقل شده است. علاوه بر این نمایشگر، اطلاعات خودرو روی نوار باریکی زیر شیشه جلو هم نشان داده می‌شود. ب‌ام‌و می‌گوید بخش‌های زیادی از اتاق از موادی است که در ساختشان از محصولات پتروشیمی استفاده نشده و بخش‌هایی هم با تورهای ماهیگیری بازیافتی ساخته شده‌ است.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داداطلاعات روی نوار باریکی زیر پنجره نمایش داده می‌شود
 
احتمالا اولین مدلی که براساس نویه کلاس X ساخته می‌شود نسل جدید مدل iX3 خواهد بود. ب‌ام‌و اطلاعاتی درباره سرعت و قدرت ماشین منتشر نکرده، اما گفته باتری‌هایی که در این ماشین استفاده شده بیست درصد بیشتر انرژی ذخیره می‌کند و سرعت شارژ بالاتری دارد. ب‌ام‌و می‌گوید باتری‌ها با تنها ده دقیقه شارژ به اندازه ۳۰۰ کیلومتر حرکت انرژی ذخیره می‌کنند.
 
ب‌ام‌و قرار است در دو سال آینده شش مدل مختلف براساس کانسپت‌های نویه کلاس به بازار عرضه کند. این کارخانه برای ساخت این ماشین‌ها دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. سری اول این مدل‌ها در کارخانه ب‌ام‌و در مجارستان و مدل‌های دیگر در کارخانه‌های این شرکت در آلمان و چین تولید خواهد شد.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش دادراننده می‌تواند طرح چراغ‌ جلو را با سلیقه خود عوض کند
 
رقیبی جدید برای تسلا
 
آئودی همزمان با رونمایی از مدل جدید الکتریکی Q6 ئی‌-ترون اعلام کرد که نگرانی‌ها درباره فروش ماشین‌های الکتریکی در جهان تاثیری بر برنامه‌ این کارخانه ندارد و این شرکت تا سال ۲۰۳۳ همه مدل‌هایش را الکتریکی خواهد کرد.
 
Q6 ئی-ترون مهم‌ترین ماشین آئودی برای رقابت با تسلا مدل Y، پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی جهان است. پلتفرم ماشین با همکاری پورشه ساخته‌ شده و پورشه به تازگی مدل ماکان الکتریکی را با این پلتفرم به بازار عرضه کرده است. آئودی می‌گوید از فن‌آوری جدیدی برای ساخت باتری استفاده کرده که با آن ماشین با هر بار شارژ تا ۶۲۵ کیلومتر حرکت می‌کند.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش دادآئودی Q6 ئی-ترون با هر بار شارژ تا ۶۲۵ کیلومتر حرکت می‌کند
 
شاسی‌بلند جدید آئودی با قیمت پایه ۷۴ هزار و ۷۰۰ یورو (حدود ۸۱ هزار دلار) در آلمان فروخته می‌شود که ده هزار یورو از پورشه ماکان ارزان‌تر است. یک مدل ارزان‌تر و یک مدل تقویت‌شده از Q6 ئی-ترون هم تولید خواهد شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مدل تقویت شده ۴.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۳۰ کیلومتر در ساعت است.
 
ظاهر ماشین بسیار محافظه‌کارانه طراحی شده و به مدل Q8 ئی-ترون، شاسی‌بلند بزرگ‌تر آئودی شباهت زیادی دارد. چراغ‌های ماشین از جمله تفاوت‌های جزیی دو مدل است. هر چراغ شامل ۶۱ بخش مجزا است که راننده می‌تواند طرح آن را با سلیقه خود عوض کند. طرح چراغ‌های عقب هم با شیوه‌ای مشابه عوض می‌شود و راننده می‌تواند با آن به ماشین‌های پشتی پیام بفرستد که مثلا جلوتر تصادف شده یا ماشین در حالت خودران است.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش دادبرای سرنشین کنار راننده هم می‌توان یک نمایشگر سفارش داد
 
اتاق Q6 کاملا جدید است. راننده دو نمایشگر دارد که یکی ۱۱.۹ اینچی روبروی فرمان و دیگری ۱۴.۵ اینچی در وسط داشبورد است. یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی هم می‌توان برای سرنشین کنار راننده سفارش داد. سیستم عامل این نمایشگرها بر مبنای اندروید است. اطلاعات ماشین همچنین به صورت واقعیت مجازی سه‌بعدی روی شیشه جلو هم نمایش داده می‌شود.
 
کاهش رشد فروش ماشین‌های الکتریکی در ماه‌های گذشته باعث شده تا خودروسازان در برنامه‌های الکتریکی‌ کردن محصولاتشان تجدیدنظر کنند. اما گرنوت دولنر، مدیر آئودی در نشست سالانه این شرکت گفت که برنامه‌های این خودروساز لوکس تغییری نخواهد کرد و آئودی امسال علاوه بر Q6 یک سدان الکتریکی هم به بازار عرضه می‌کند. آخرین مدل بنزینی آئودی در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر سهم ماشین‌هایی آئودی که موتور الکتریکی دارند از کل فروش کارخانه ۲۸ درصد است.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داداشکودا اپیک سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد
 
اشکودای الکتریکی ارزان
 
اشکودا تصاویری از یک مدل الکتریکی جدید منتشر کرده که نامش اپیک است. کلاوس ولمر، مدیر اشکودا در نشست سالانه شرکت گفت که اپیک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و قیمت پایه‌اش ۲۵ هزار یورو (حدود ۲۷ هزار دلار) است.
 
اشکودا زیرمجموعه گروه خودروسازی فولکس‌واگن است و اپیک یکی از چهار مدل الکتریکی ارزانی است که این گروه برای رقابت با خودروسازان چینی و رقیبان اروپایی آماده کرده است. کوپرا، عضو دیگر گروه فولکس‌واگن بر اساس پلفترم اپیک یک شاسی‌بلند الکتریکی ارزان تولید خواهد کرد و فولکس‌واگن هم قرار است دو مدل با این پلتفرم بسازد.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش داداشکودا می‌گوید اپیک را با توجه به نیاز خانواده‌ها طراحی کرده است
 
اشکودا می‌گوید که اپیک را برای خانواده‌ها طراحی کرده و با این که ابعادش کوچک است اتاقی جادار دارد. جای بار اپیک به گفته کارخانه ۴۹۰ لیتر است که از بسیاری از ماشین‌های مشابه بیشتر است. به گفته کارخانه اپیک با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند.
 
اپیک اولین ماشین اشکودا است که با ظاهری جدید طراحی می‌شود. مدل‌های بعدی کارخانه به مرور با چهره‌ای مشابه طراحی خواهند شد.نمایشگر بزرگ روی داشبورد، شارژر بی‌سیم برای تلفن همراه و امکان قفل کردن درها با تلفن همراه از جمله امکانات اپیک است که اشکودا امیدوار است خریداران زیادی را جلب کند. اپیک همچنین امکانی دارد که راننده می‌تواند با آن نیروی باتری را به سیستم برق شهری برگرداند و در ازای آن پول دریافت کند.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش دادقیمت پایه اشکودا اپیک ۲۵ هزار یورو اعلام شده است
 
اپیک رقیبان زیادی دارد. علاوه بر محصولات چینی که با امکانات زیاد و قیمت کم به بازار آمده‌اند، خودروسازان اروپایی هم ماشین‌هایی در دست تولید دارند که رقابت را برای مدل جدید اشکودا مشکل خواهد کرد.
 
رنو همزمان با اشکودا یک شاسی‌بلند کوچک به نام رنو ۴ به بازار عرضه خواهد کرد و فیات قصد دارد مدل جدید پاندا را با قوای محرکه الکتریکی تولید کند. تسلا، بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان هم سال آینده مدل ارزانش را به بازار عرضه خواهد کرد که گفته می‌شود قیمتش ۲۵ هزار دلار است.
 
اشکودا اپیک همراه با مدل‌های دیگر ارزان گروه فولکس‌واگن در اسپانیا تولید خواهد شد. فولکس‌واگن قصد دارد در سال ۲۰۲۷ یک ماشین ارزان‌تر با قیمت پایه بیست هزار یورو (۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار) هم تولید کند. گفته می‌شود فولکس‌واگن ممکن است این ماشین را با همکاری رنو بسازد تا هزینه‌های تولید را کاهش دهد.
 
جهان خودرو؛ ب‌ام‌و چهره شاسی‌بلندهای آینده‌اش را نمایش دادمک‌لارن در کوتاه مدت به دنبال افزایش فروش مدل‌هایش از جمله آرتورا است
 
مالک جدید مک‌لارن
 
ممتلکات، صندوق سرمایه‌گذاری کشور بحرین کنترل کامل گروه خودروسازی مک‌لارن را در اختیار گرفت. خودروساز انگلیسی در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت که شرکت اکنون می‌تواند برنامه‌های بلندمدت خود از جمله سرمایه‌گذاری در مدل‌های جدید را اجرا کند.
 
گروه مک‌لارن علاوه بر مالکیت تیم‌هایی در مسابقات مطرح اتومبیلرانی جهان، ماشین‌های اسپرتی می‌سازد که رقیب فراری و پورشه است.
 
ممتلکات سرمایه‌گذاری در مک‌لارن را در سال ۲۰۰۷ با خرید ۳۰ درصد سهام شرکت آغاز کرد. سهام بعدا به شصت درصد افزایش پیدا کرد و حالا همه شرکت در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری بحرین است.
 
مک‌لارن از بحران کرونا به بعد دچار بحران مالی بود و در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ دویست و ۷۶ میلیون پوند (۳۴۷ میلیون دلار) ضرر کرد. سهامداران سال گذشته ۴۵۰ میلیون پوند (۵۶۷ میلیون دلار) به شرکت سرمایه تزریق کردند تا مک‌لارن را از ورشکستگی نجات دهند.
 
مک‌لارن برای ساخت ماشین‌های الکتریکی به دنبال شریکی در بین خودروسازان است. بی‌بی‌سی دریافته پل‌استار زیرمجموعه جیلی، خودروساز چینی از شرکت‌هایی است که با مک‌لارن مذاکره می‌کند. روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز می‌گوید هیوندای، ب‌ام‌و و شرکت آمریکایی لوسید موتورز هم در حال مذاکره با مک‌لارن هستند.
 
شرکتی که در این مذاکرات موفق شود، بخشی از سهام مک‌لارن را در اختیار خواهد گرفت. نتیجه این همکاری ساخت یک شاسی‌بلند الکتریکی خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۸ به بازار بیاید. مک‌لارن در کوتاه مدت قصد دارد با افزایش فروش مدل‌های آرتورا، ۷۵۰، GTS و مدل های تک و سفارشی به سود‌دهی برسد.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان