arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳

مصباحی مقدم : سبقت همسایگان از ایران در بهره‌برداری از ذخایر مشترک

عضو تشخیص مصلحت با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت عظیم ذخایر مشترک با همسایگان اظهار کرد: همسایگان ما در بهره برداری از این ذخائر از ما سبقت گرفته‌اند و ما باید کاری کنیم که یا با مشارکت آنها یا مستقلاً ظرفیت تولیدمان را در حوزه‌های مشترک نفت و گاز افزایش دهیم و اینها پیش نیاز جهش تولید است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: عضو تشخیص مصلحت با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت عظیم ذخایر مشترک با همسایگان اظهار کرد: همسایگان ما در بهره برداری از این ذخائر از ما سبقت گرفته‌اند و ما باید کاری کنیم که یا با مشارکت آن‌ها یا مستقلاً ظرفیت تولیدمان را در حوزه‌های مشترک نفت و گاز افزایش دهیم و این‌ها پیش نیاز جهش تولید است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «سال جهش تولید با مشارکت مردمی» اظهار کرد: جهش تولید موضوع بسیار مهمی است؛ به ویژه اینکه این جهش تولید با مشارکت مردم همراه باشد و اگر بخواهیم شعار سال را اجرایی کنیم، دولت باید به سراغ مواردی که ظرفیت جهش تولید را دارد، برود.

وی افزود: اینطور نیست که در همه مسائل اقتصادی امکان جهش تولید باشد؛ جهش تولید در جایی رخ می‌دهد که ما مزیت نسبی داریم؛ مزیت نسبی ایران در انرژی است و نفت و گاز ایران جایگاه نخست را در جهان دارد. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: علاوه بر ذخیره نفت و گاز، امکان استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی هم در ایران با وجود سرزمین گرم کویر، بسیار فراهم است. اگر آنجا پنل‌های خورشیدی به صورت گسترده‌ای به کار گرفته شود؛ با درجه حرارت بالایی که دارد، به‌راحتی می‌توان کاری کرد که ایران هاب انرژی منطقه شود.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: استفاده از انرژی فسیلی وقتی می‌تواند بهره‌وری بالایی را همراه خودش داشته باشد که زنجیره تولید انرژی را تشکیل دهیم و صرفاً به صادرات نفت خام و گاز خام یا نیمه‌خام اکتفا نکنیم و نیازمند این است که نفت و گاز فراوری و تولید برای صادرات باشد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ظرفیت عظیم ذخایر مشترک با همسایگان اظهارد: همسایگان ما در بهره برداری از این ذخائر از ما سبقت گرفته‌اند و ما باید کاری کنیم که یا با مشارکت آن‌ها یا مستقلاً ظرفیت تولیدمان را در حوزه‌های مشترک نفت و گاز افزایش دهیم و این‌ها پیش نیاز جهش تولید است.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: طبعاً در همه حوزه‌ها نیازمند جهش با مشارکت مردم هستیم؛ در مردم ما این ظرفیت بزرگ وجود دارد و در کنار آن هم امکان استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی را در حدی داریم. این اقتصاددان ادامه داد: مردم ما ذخیره بزرگی از طلا و ارز را نگهداری می‌کنند؛ این طلا و ارز سرمایه ملی است که به دلیل ترس و نگرانی ناشی از تورم از سوی مردم نگه داری می‌شود؛ اگر تشویق به سرمایه‌گذاری توام با اطمینان بخشی نسبت به بازگشت سرمایه انجام شود به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی متذکر شد: دولت هم نباید نگران باشد، چراکه سرمایه‌گذاری در مخازن نفت و گاز معمولاً یک تا دو ساله صد درصد برگشت دارد؛ بنابراین هم جهش تولید و هم مشارکت مردم در جهش تولید رخ می‌دهد. مصباحی مقدم بر لزوم استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای جلب مشارکت مردم تاکید کرد و گفت: لازم است مشوق‌هایی برای مردم تعریف و اطمینان داده شود که هر مقدار که مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری همراه با بازدهی باشد؛ از بازدهی آن بهره‌مند خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی با تشریح الزامات تحقق شعار سال عنوان کرد: یک شکل مشارکت مردم همین است که سرمایه‌های خود را بیاورند و این سرمایه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بالادستی‌ها و پایین‌دستی‌های نفت و گاز گسیل شود. مصباحی‌مقدم گفت: در برنامه هفتم، دولت راه‌اندازی ۲۷ شهرک را برای تبدیل نفت و گاز به فرآورده در سواحل خلیج‌فارس پیش‌بینی کرده است. از سویی مصادیق مشارکت مردم، نیروی انسانی جوان تحصیلکرده و نخبه‌ای است که اکنون امید کافی برای ماندن در کشور ندارند. باید آن‌ها را جذب کنیم و با آموزش‌های فشرده مدیریت و آن‌ها را مدیران پروژه‌هایی قرار بدهیم که می‌خواهد نفت و گاز را به فراورده‌ها تبدیل و صادر کند؛ در اینصورت یقیناً جذابیت لازم فراهم خواهد شد و حتی می‌توان با این اقدام جلوی مهاجرت آن‌ها را گرفت و بلکه مهاجرت معکوس را هم پدید آورد.

وی افزود: نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، با ایجاد یک چنین جاذبه‌ای حاضر خواهند بود که به کشور بازگردند و در مدیریت اینگونه بنگاه‌ها حضور و مشارکت کنند و منافع آن را هم ببرند. این‌ها مواردی است که جهش تولید رخ می‌دهد و دولت نباید فرصت را هدر بدهد و باید از این رهنمود مقام معظم رهبری کاملاً استفاده کند و در این عرصه پیشتاز باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه توضیح داد: عرصه مهم دیگر، عرصه دریا و سواحل است که در سیاست‌های اقتصاد دریامحور، سال گذشته رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند و انتظار این است که دولت در راه‌اندازی اقتصاد دریامحور پیشگام باشد. همان مراکزی که باید مراکز فعالیت اقتصادی باشند؛ باید مراکز جذب نیرو هم از سراسر کشور شوند؛ ما از ظرفیت دریا بسیار اندک استفاده می‌کنیم و باید از این ظرفیت که ظرفیت لایزالی است، بیشتر استفاده کنیم.

مصباحی مقدم بیان کرد: ما از ظرفیت دریای عمان و ظرفیت اقیانوس هند که در کنار سرزمین ما قرار دارد؛ استفاده کافی نبرده‌ایم؛ ظرفیت تولید پروتئین در دریا، ظرفیت کشتی‌سازی و کشتیرانی و ظرفیت گردشگری در دریا مغفول بوده است و باید با بهره گیری از تجارب جهانی این ظرفیت‌ها را فعال کرد.

نظرات بینندگان