arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۲۵۴۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳

کیهان درمورد عدم اطلاع روحانی از حمله به عین الاسد: این تصمیم در سلسله مراتب فرماندهی نیرو‌های مسلح گرفته شده بود / کمتر از ۱۰ نفر در میان نظامی‌ها از این ماجرا مطلع بودند / اجرای این تصمیم، نیازی به هیچ جلسه‌ای خارج از چارچوب نیرو‌های مسلح نداشت

روزنامه کیهان نوشت: تصمیم «حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸» طبق قانون در سلسله مراتب فرماندهی نیرو‌های مسلح گرفته شده بود و با حفظ محرمانگی مطلق، مطلعین از این تصمیم حتی به ۱۰ نفر در میان کل نیرو‌های مسلح نمی‌رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیهان نوشت: کار اطرافیان و دوستان آقای روحانی به جایی رسیده که برای دفاع از دولت محبوب‌شان، به دروغ‌های ترامپی متوسل می‌شوند. 

ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدجواد ظریف در روایت خود از شب حمله به پایگاه عین‌الاسد با مظلوم‌نمایی سعی کرد اینطور وانمود کند که حمله مذکور با مقامات آمریکایی هماهنگ شده، اما با دولتمردان آقای روحانی هماهنگ نشده بود. 

کیهان با استناد به سخنان سردار حاجی‌زاده از جزئیات عملیات حمله به عین‌الاسد ادعای آقای ظریف را غیرواقعی خواند، چون نه تنها هیچ هماهنگی‌ای میان ایران و آمریکا وجود نداشته بلکه اطلاع‌رسانی به نخست‌وزیر عراق نیز تنها دقایقی پیش از عملیات و آن هم در حد اعلام «آغاز عملیات» بدون ذکر اهداف، چگونگی و مدت زمان عملیات بوده است. 

ما همچنین برای اولین بار خبر دادیم که علی‌رغم تلاش مقامات، با توجه به ساعت عملیات و شرایط آقای روحانی، تماس با ایشان جهت اطلاع‌رسانی پیش از حمله مقدور نشد. 

رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به آقای روحانی که ظاهرا از این روایت چندان خشنود نبودند مطالبی مبنی بر هماهنگی میان ایران و آمریکا پیش از حمله منتشر کردند. 

درواقع آن‌ها برای دفاع از دولت محبوبشان به رئیس‌جمهور دروغگوی آمریکا اقتدا کردند، چون این ادعای دروغین اولین بار توسط دونالد ترامپ مطرح شد و حتی رسانه‌های آمریکایی مانند سی‌ان‌ان و واشنگتن‌پست نیز با راستی آزمایی ادعای رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دروغ او را آشکار کرده بودند. 

علاوه بر این، ادعای دروغین ترامپ توسط علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در دولت آقای روحانی نیز تکذیب شده بود. 

قسمت جالب واکنش‌های سراسیمه هواداران آقای روحانی، مطلب مجله «آگاهی‌نو» بود که به نقل از یک منبع آگاه و گمنام مدعی شده بود زمان و مکان حمله از ساعت‌ها پیش به اطلاع آمریکا رسیده بود! 

منبع آگاه «آگاهی‌نو» ظاهرا از سردار حاجی‌زاده، دریادار شمخانی و حتی نخست‌وزیر عراق هم آگاه‌تر بود! چون نه تنها آقایان حاجی‌زاده و شمخانی بلکه عادل عبدالمهدی نیز همان زمان درباره هشدار نیمه شب جمهوری اسلامی، گفت: «ایران به مقامات عراقی اطلاع داده مکان‌هایی را هدف قرار خواهد داد که نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند، اما در این پیام مکان حمله‌ها مشخص نشده بودند.»‌

منبع آگاه «آگاهی‌نو» همچنین مدعی شده بود قرار بر تشکیل جلسه‌ای در منزل آقای روحانی با حضور فرماندهان نظامی و اطلاع‌رسانی حمله به ایشان در این جلسه بود که فرماندهان نظامی این جلسه را لغو کردند. این ادعا درحالی است که منطقا برای اطلاع‌رسانی زمان حمله، نیازی به تشکیل جلسه در منزل آقای روحانی نیست!

گفتنی است تصمیم «حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸» طبق قانون در سلسله مراتب فرماندهی نیرو‌های مسلح گرفته شده بود و با حفظ محرمانگی مطلق، مطلعین از این تصمیم حتی به ۱۰ نفر در میان کل نیرو‌های مسلح نمی‌رسید. 

بدیهی است اجرای این تصمیم نیاز به هیچ جلسه‌ای خارج از چارچوب قانونی نیرو‌های مسلح نیز نداشت.

اما حتی اگر ادعای غیرمنطقی منبع آگاه «آگاهی‌نو» را صحیح مفروض کنیم؛ این ادعا تعارض و تناقضی با خبر کیهان از ساعتی پیش از حمله به پایگاه عین‌الاسد ندارد.

نظرات بینندگان