arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۴ فروردین ۱۴۰۳؛ از شهادت یکی از فرماندهان سپاه قدس در حمله اسرائیل تا تجمع اهالی قیطریه علیه طرح زاکانی برای پارک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

شکست حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها
حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه از حزب خلق شکست خورد. در این انتخابات که با مشارکت بیش از ۷۷ درصدی از ۶۱ میلیون واجد شرایط رای دهی برگزار شد، با پیروزی حزب جمهوری خلق در شهر‌های مهم این کشور از جمله آنکارا، استانبول، ازمیر، حاتای، بورسا، آنتالیا و آدانا پایان یافت. حزب جمهوری خلق با کسب بیش از ۳۷ درصد آرای شهرداری ها، از حزب حاکم که ۳۶ درصد آرا را بدست آورده بود، پیش افتاد و برای اولین بار بعد از حدود ۵۰ سال، حزب اول ترکیه شد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز طی سخنانی با پذیرش این شکست گفت: پیام ملت را از صندوق‌های رای گرفتیم. نتایج انتخابات را ارزیابی و با جسارت، خود انتقادی را دنبال می‌کنیم.

کشف نفت شیل در ۱۰ نقطه ایران
مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: ۱۰ نقطه کشور شناسایی و قطعی شده که منابع نفتی شیل در آنجا داریم و با مدلی که طراحی کرده‌ایم، امکان برداشت از این منابع نفتی میسر خواهد شد. او تصریح کرد: برداشت شیل‌های نفتی در امریکا حدودا بشکه‌ای ۴۰ دلار هزینه دارد، اما با روشی که ما در نظر داریم، تولید نفت شیل در لرستان، حدود ۲۵ دلار در هر بشکه هزینه در برخواهد داشت. 

فارس: پروندۀ متهم مرگ مهران سماک دوباره بررسی می‌شود
خبرگزاری فارس نوشت: سید جعفر جوانمردی، فرمانده انتظامی بندرانزلی در اعتراضات سال گذشته در حین ماموریت به‌دلیل شلیک گلوله‌ای ساچمه‌ای که منجر به کشته‌شدن مهران سماک شد، به جرم قتل عمد به قصاص محکوم شد. با پیگیری خبرنگاران فارس از مسئولان قوه‌قضائیه مشخص شد این حکم قطعی نیست و به‌علت «نقص‌های متعدد» قرار است دوباره پرونده بررسی شود. 

رئیسی: باید به رای مردم توجه شود
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس رای مردم و ۲ مشخصه دارد؛ نخست آن که در راس نظام ولی فقیه جامع الشرایطی است که مردم و نیاز جامعه را می‌شناسد و دوم روابط بین مردم که باید بر اساس آموزه‌های دینی تنظیم شود. سید ابراهیم رئیسی بابیان اینکه در جمهوری اسلامی توجه به حقوق و رای مردم نهفته است، اظهار داشت: باید به رای مردم توجه شود، برهمین اساس روز جمهوری اسلامی برای ما بسیار بااهمیت است.

دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ را اعلام کرد
از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی  صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است. 

اعتراض منصور ارضی به وضعیت حجاب
منصور ارضی مداح گفت: من خیلی از وزیر گردشگری گله دارم. چند مرتبه از طریق معاونش به او پیغام دادم که درب این کاخ گلستان خراب‌شده را از آن سمت باز کنید تا برخی با این اوضاع از مقابل مسجد تردد نکنند و دل امام زمان(عج) را به درد نیاورند. متاسفانه قوه قضاییه و نیروی انتظامی آنطور که باید و شاید با بی‌حجابی برخورد نمی‌کنند؛ ظاهراً زورشان نمی‌رسد. اما ما که می‌توانیم با این دعاکردن‌ها و مناجات‌ها در حد خودمان موثر باشیم. می‌آیند اینجا در پارک می‌نشینند و روزه خواری می‌کنند و به هم تعارف میکنند و از هم پذیرایی می‌کنند .

تجمع اهالی قیطریه علیه طرح زاکانی برای پارک
تعدادی از مردم محله قیطریه در اعتراض به ساخت مسجد در محوطه پارک قیطریه تجمع کردند. شهرداری تهران بنا دارد در پارک قیطریه مسجدی بنا کند که همین امر با واکنش تند برخی سیاسیون روبرو شده است. زاکانی شهردار تهران نیز در واکنش به اعتراض‌ها گفته است نه تنها در پارک قیطریه بلکه در تمام پارک‌ها مسجد خواهند ساخت‌.

هنوز ۶۰۰ هزار خودرو به تهران بازنگشته‌اند
«اوج خروج خودرو‌ها در تهران مربوط به روز‌های ابتدایی سال جاری بوده است. براساس آمار ۹۵۰ هزار خودرو از تهران خارج شدند که البته تعدادی از این خودرو‌ها به تهران بازگشتند و هنوز ۶۰۰ هزار خودرو به تهران بازنگشته‌اند.» 

بعد از انقلاب، در تهران فقط دو هتل ساخته شده
علی‌اصغر شالبافیان معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: بعد از انقلاب در تهران صرفاً ۲ هتل ساخته شده و یکی از دلایل ساخته نشدن هتل در شهرها، بالا بودن عوارض شهرداری است و این امر سبب شده که کسی به سمت هتل‌سازی نرود. 

ویژگی کسب درآمد از کانال‌های تلگرام فعال شد
پیام رسان تلگرام اعلام کرد قابلیت کسب درآمد از تبلیغات را به تلگرام اضافه کرد. کانال‌ها برای کسب درآمد از تلگرام باید حداقل ۱۰۰۰ عضو داشته باشد و تلگرام بعد از نمایش تبلیغات در این کانال‌ها ۵۰ درصد از هزینه تبلیغ را به صاحب کانال اختصاص می‌دهد.‌ 

شمار فوتی‌های تصادفات نوروز به ۷۴۰ نفر رسید
رییس پلیس راهور فراجا گفت: متاسفانه از ابتدای طرح ترافیکی نوروزی (۲۴اسفند) تا روز ۱۳ فروردین ۷۴۰ تن از هموطنان در سوانح رانندگی جان خودشان را از دست داده و حدود ۱۹ هزار ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده اند. 

طرح ترافیک با نرخ جدید
طرح ترافیک شهر تهران از ۱۴ فروردین ماه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ با نرخ های جدید اجرایی خواهد شد. 

شهادت یکی از فرماندهان سپاه قدس در حمله اسرائیل
در حمله اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه، سردار سرتیپ پاسدار محمد رضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران به همراه معاونش سردار حاجی رحیمی به شهادت رسید. به گفته سفیر ایران، اسرائیل با ۶ موشک کنسولگری را هدف قرار داد. سپاه می گوید در مجموع ۷ نفر شهید شدند.

رضا داوودنژاد درگذشت
رضا داوود نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت. رضا داوودنژاد مدتی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود. او طی دو هفته گذشته به دلیل اینکه تحت مراقب پزشکان خودش (که پیش از این در شیراز عمل پیوند کبد او را انجام داده بودند) باشد به شیراز منتقل شد و در بیمارستان صدرا بستری شده بود.

نظرات بینندگان