arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱

عدم خرید صنایع دستی توسط شهرداری، مجلس و وزارت ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی که طبق قانون بودجه کشور می بایست ده درصد از بودجه عمرانی دستگاههای دولتی به خرید صنایع دستی اختصاص یابد اما با وجود نزدیک شدن به روزهای آخر مهلت برپایی نمایشگاه اکسپوی صنایع دستی که به همین منظور برپا شده، سازمان شهرداری، مجلس و وزارت ارشاد هنوز اقدامی در این باره انجام نداده اند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، پس از برپایی نمایشگاه صنایع دستی ویژه بازدید مهمانان اجلاس سران غیرمتعهدها در برج میلاد، این نمایشگاه همچنان پس از پایان اجلاس با نام اکسپو به فعالیت خود ادامه داد. در این میان، طبق "بند 119" قانون بودجه‌ کشور مبنی بر فروش محصولات صنایع دستی به نهادها و دستگاه‌های دولتی و اختصاص ده درصد از بودجه های عمرانی دستگاههای دولتی به این امر می بایست از روز 21 شهریور ماه که این اکسپو در برج میلاد برگزار شد، تا کنون 850 دستگاه دولتی، 32 میلیارد تومان بودجه به خرید صنایع دستی اختصاص می دادند هر چند که این بند در بودجه 91 حذف شد اما فرصتی دوماهه برای تحقق این بند بودجه 90 به دستگاهها داده شد تا در این اکسپو به خرید هنرهای دستی اقدام کنند با این حال اتحادیه صنایع دستی کشور و معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با وجود گذشت هشت ماه مکاتبه با 485 دستگاه دولتی، همچنان چشم انتظار تحقق این بند قانونی کشور هستند.

در روز 21 شهریور ماه یعنی اولین روز اکسپو، اتحادیه صنایع دستی اعلام کرد که دستگاهایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و زیر مجموعه های آن، قوه قضاییه، نهاد ریاست جمهوری، حمل و نقل جاده ای، وزارت نیرو و زیر مجموعه های آن، وزارت دادگستری حدود یک میلیارد و 150 میلیون تومان خرید صنایع دستی را استعلام کرده اند یعنی نمایندگان آنها به این میزان سفارش خرید کالا داده اند این میزان خرید نشان می دهد که در این مدت حتی یک دهم کل بودجه های دستگاههای کشور معادل سه میلیارد تومان نیز صنایع دستی خریداری نشده است. در این بین بیشترین میزان خرید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو انجام شده است درحالی که مجلس به عنوان خانه ملت، سازمان شهرداری به عنوان سازمانی که بودجه های کلان عمرانی در اختیار دارد و وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ هنوز قدمی در این راه برنداشته اند.

در این باره، مصطفی خوشابی، مدیر روابط عمومی اتحادیه صنایع دستی کشور به خبرنگار مهر گفت: محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یکی دو روز پیش از نمایشگاه بازی های یارانه ای در طبقه نخست برج میلاد دیدن  و اعلام کرد که از اکسپو نیز بازدید می کند اما این اتفاق نیافتاد با این حال ما همچنان منتظر حضور نمایندگان سازمان شهرداری در نمایشگاه اکسپو که اتفاقا در برج میلاد هم برگزار شده است، مانده ایم اما آنها کمترین توجهی به اکسپو ندارند.

وی ادامه داد: چطور می خواهیم صنایع دستی را در کشور نهادینه کنیم وقتی قوای سه گانه حاضر نیستند مبلغی از بودجه های خود را به خرید صنایع دستی اختصاص دهند. آیا همین افراد نبودند که می گفتند یکی از دلایل عدم استقبال از هنرهای دستی کاربردی نبودن آن است؟

وی درباره اینکه برخی تصور می کنند قیمت های ارائه شده در این اکسپو به دلیل فروش به نهادهای دولتی گران تر از بازار است و اگر همین محصولات را از بازار تهیه کنند به صرفه تر خواهد بود توضیح داد: کمیته هفت نفره ای برای این موضوع تشکیل شده و قیمت تمام شده هر محصول و هزینه دستمزد آن قیمت گذاری شده است بنابراین محصولات این اکسپو که البته همگی جزو فاخرترین هستند، قیمتی کمتر از بازار دارد حتی فرش های دست باف ارائه شده ده درصد زیر قیمت نرخ دارند.

وی افزود: این موضوع را باید مد نظر قرار داد که خرید هر یک از آثار چقدر به هنرمندان آن رشته کمک می کند به عنوان مثال طراحی مبلمان منبت و معرق کاری شده تنها 6 ماه زمان برده است و چندین نفر در ساخت آن مشارکت داشته اند و زمانی که شنیدند این اثر فاخر توسط یکی از نهادهای دولتی مورد استقبال قرار گرفته بسیار خوشحال شدند. همین موضوع انگیزه آنها را برای انجام کار دوم بیشتر می کند بنابراین به نوعی غیر از حمایت مادی از کار آنها حمایت معنوی هم شده است.

اکسپوی صنایع دستی تا روز 31 شهریور ماه در طبقه اول برج میلاد برای بازدید نمایندگان دستگاههای دولتی برپا بود و در آن صنایع فاخر دستی ایران به میزان پنج هزار کالا به ارزش 18میلیارد تومان از 20 هزار تومان تا 600 میلیون تومان ویژه نهادهای دولتی به فروش می رسید.
نظرات بینندگان