arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳

مشاهده دنباله‌داری که ممکن است فقط یک بار در طول عمر دیده شود

مردی یک دنباله‌دار را در رویدادی نادر از بالای بام پارکینگ خانه خود در داربی‌شر در انگلستان مشاهده کرده است. مرکز ملی فضایی بریتانیا می‌گوید این دنباله‌دار هر ۷۱ سال یک بار از کنار زمین می‌گذرد و امکان مشاهده آن در طول زندگی یک فرد یک یا حداکثر دو بار است. مرکز ملی فضایی گفته است که در هفته‌های آینده امکان مشاهده این دنباله‌دار با چشم غیرمسلح وجود دارد و بهترین موقع برای دیدن آن روز ۲۱ آوریل است، اما پس از آن، به دلیل افزایش ساعات روشنایی روز دیدن آن دشوار خواهد بود. اگر این بار این دنباله‌دار را ندیدید، باید تا تابستان ۲۰۹۵ برای دیدن آن منتظر بمانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردی یک دنباله‌دار را در رویدادی نادر از بالای بام پارکینگ خانه خود در داربی‌شر در انگلستان مشاهده کرده است.
 
پل میسون، ۵۸ ساله، دنباله‌دار پی/پونس-بروکس ۱۲ را از خانه‌اش در شهرک ملبورن رویت کرد.
 
مرکز ملی فضایی بریتانیا می‌گوید این دنباله‌دار هر ۷۱ سال یک بار از کنار زمین می‌گذرد و امکان مشاهده آن در طول زندگی یک فرد یک یا حداکثر دو بار است.
 
آقای میسون گفته است: «من دیگر هرگز آن را نخواهم دید، بنابراین خوشحالم که عکس آن را گرفتم.»
 
او گفت: «از آنجا که دید افق بسیار کم بود، مجبور شدم تلسکوپ هوشمند خود را روی سقف گاراژ قرار دهم.»
 
این دنباله‌دار که با نام «دنباله‌دار شیطان» هم شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۸۱۲ توسط ژان لوئیس پونس فرانسوی و سپس در ظهور بعدی آن در سال ۱۸۸۳ توسط ویلیام رابرت بروکس، اخترشناس بریتانیایی-آمریکایی رویت شد. بنابراین، نام هر دو کاشف را روی آن گذاشته‌اند.
 
«مشاهده با چشم غیر مسلح»
 
این دنباله‌دار از گرد و غبار و یخ تشکیل شده و اندازه‌ای بزرگتر از کوه اورست دارد.
 
به دلیل ترکیب خاص آن، هنگام عبور این دنباله‌دار از برابر خورشید، دمای آن افزایش می‌یابد و دنباله بلند آن تشکیل می‌شود.
 
پی/پونس-بروکس ۱۲ در رده دنباله‌دارهای یخ‌فشانی طبقه‌بندی شده است به‌ این معنی که هنگام گرم شدن، از آن گرد و غبار، گاز و یخ فوران می‌کند.
 
مرکز ملی فضایی گفته است که در هفته‌های آینده ‌امکان مشاهده‌ این دنباله‌دار با چشم غیرمسلح وجود دارد و بهترین موقع برای دیدن آن روز ۲۱ آوریل است اما پس از آن، به دلیل افزایش ساعات روشنایی روز دیدن آن دشوار خواهد بود.
 
این مرکز گفته است که «برای مشاهده‌ این دنباله‌دار، در آستانه تاریک شدن هوا هنگام غروب با دوربین دوچشمی‌ یا تلسکوپ یک شیئ نورانی را در پایین خط افق سمت راست ستاره مشتری جستجو کنید.»
 
اگر این بار این دنباله‌دار را ندیدید، باید تا تابستان ۲۰۹۵ برای دیدن آن منتظر بمانید.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان