arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۴۸: شاه گفت به شوروی گفتم از چینی ها بترسید اما...

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح شرفیاب شدم، مذاکرات با سفیر روس را عرض کردم... از بی بی سی شنیدم سناتور‌های آمریکایی طرحی به مجلس داده‌اند، که آمریکا به جای آن که پلیس (جهانی) باشد، باید کمک کنند یک قوه بین المللی در اختیار سازمان ملل قرار گیرد و آمریکا به آن پول بدهد. شاه این مطلب را (پنج) سال پیش در دانشگاه نیویورک فرمودند. به عرضشان رساندم فرمودند «عجب!» عرض کردم این مسائل را باید مردم بدانند، که واقعاً چه رهبر روشن بینی دارند. فرمودند «من به روس‌ها هم سه سال پیش که با هم به شوروی رفتیم، گفتم که شما باید از چینی‌ها بترسید. آن وقت آن‌ها سکوت کردند.» ب
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.
 
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۴۸: صبح شرفیاب شدم، مذاکرات با سفیر روس را عرض کردم... از بی بی سی شنیدم سناتورهای آمریکایی طرحی به مجلس داده‌اند، که آمریکا به جای آن که پلیس (جهانی) باشد, بايد كمک كنند يك قوه بین المللی در اختیار سازمان ملل قرار گیرد و آمریکا به آن پول بدهد. شاه این مطلب را (پنج) سال پیش در دانشگاه نیویورک فرمودند. به عرضشان رساندم فرمودند «عجب!» عرض کردم این مسائل را باید مردم بدانند، که واقعاً چه رهبر روشن بینی دارند. فرمودند «من به روس ها هم سه سال پیش که با هم به شوروی رفتیم، گفتم که شما باید از چینی ها بترسید. آن وقت آنها سکوت کردند.» بعد فرمودند « ۲۷ سال است فکر می کنم، در عمل هستم و سرد و گرم دیده ام، لااقل باید بتوانم این مسائل را پیش بینی کنم.»  (سپس افزودند) «در بین رؤسای کشورها، شاید فقط هيلاسلاسی، امپراتور اتیوپی مدت زیادتری از من بر سر (کار) مانده باشد.»
 
شاهنشاه تعجب فرمودند چرا در مسائل اقتصادی، روس ها با من حرفی نزدند. مثل این که فکرشان ناراحت است مبادا با انصاری سر سازش نداشته باشند...
 
از اخبار مهم جهان، یکی که در عصر تسخیر ماه از آن هم تعجب آورتر است، جنگ مذهبی در ایرلند شمالی بین پروتستان ها و كاتوليک‌هاست که سابقه چند صد ساله دارد.
 
ولی واقعاً سر مذهب، آن هم متفرعات آن، جنگ کردن خنده آور است، آن هم در یک کشور اروپایی... دیگر نگرانی دنیا و مخصوصاً شوروی ها، از روز سالگرد اشغال چکسلواکی است. شوروی ها خیال می کردند دنیا آن را فراموش می کند و آنها هم با عمالی که خود سر کار می گذارند، قیام ملی را سرکوب خواهند کرد. نظر اول آنها صحیح از کار درآمد، به خصوص که غرب سر ستیزه جویی گ و شروع جنگ سرد با شوروی را ندارد و بیچاره چک ها را رها کرد. وقتی مقاومت ملت چک باقی مانده است و به انواع و اقسام ظاهر می شود مثل این که خاموش شدنی نیست: «که آتشی که نمیرد, همیشه در دل ماست.» معلوم نیست که تا پنجشنبه آینده که روز اشغال است چه خواهد شد.
 
در هند هم بر سر انتخاب رییس جمهور در حزب کنگره اختلاف افتاده است. دست راستی ها آقای ردی و دست چپی ها، گیری را پیشنهاد کرده اند. خانم گاندی، نخست وزیر که اخيراً بانک ها را ملی کرد، طرفدار کاندید دست چپی که سوسیالیست است، می باشد. فکر می کنم ببرد، چون گردش چرخ دنیا به این طرف است.
نظرات بینندگان