arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
تاریخ گردی با «انتخاب»؛

عکس/ شریعتی در مقابل فراعنه مصر

علی شریعتی، ۱۳۵۶-۱۳۱۲ نویسنده، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود که نقش مهمی در تحولات فکری دهه پنجاه در ایران داشت. سخنرانی‌های او در حسینه ارشاد، بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی اش در دهه پنجاه است. وی در سال ۵۶ در انگلستان درگذشت و در سوریه به خاک سپرده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: علی شریعتی، ۱۳۵۶-۱۳۱۲ نویسنده، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود که نقش مهمی در تحولات فکری دهه پنجاه در ایران داشت. سخنرانی‌های او در حسینه ارشاد، بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی اش در دهه پنجاه است. وی در سال ۵۶ در انگلستان درگذشت و در سوریه به خاک سپرده شد.

وی در مطلبی که به «نامه ای به برده مصری» معروف است، نوشته است:

 

هشتاد میلیون (۸۰،۰۰۰،۰۰۰) قطعه سنگ را از اسوان (همان جایی که امروز سد معروف اسوان را ساختند) بردگان به قاهره آوردند ، فاصله بین قاهره و اسوان ۹۸۰کیلومتر میباشد و ۹ هرم ساختند که ۶ تای آنها کوچک و ۳ تا بزرگ میباشد ، که همه میدانیم و می شناسیم و عکسش را دیده ایم .این هشتاد میلیون قطعه را

بردگان از اسوان یعنی ۹۸۰کیلومتری به این نقطه حمل کردند و روی هم چیدند تا در زیر این اهرام جسد مومیایی شده فرعون را دفن کنند همین ! ! !
در خود ان دخمه ، مخزن اصلی که اتاق است تمام این اتاق بزرگ از ۵ قطعه سنگ ساخته شده است ، یک قطعه سنگ یکپارچه سقف و چهار قطعه سنگ یکپارچه دیگر چهار دیوار اتاق را تشکیل می دهد و سنگ سقف برای اینکه ارزش قطر و وزنش را بدانیم کافیست بدانیم که چندین میلیون سنگ قطعه سنگ بزرگ نا نوک اهرام روی همین سقف چیده شدند و این سقف پنج هزار سال است (۲۸۸۶ق.م زمان اولین هرم مصر باستان که هرم خوفو نام دارد ) که این وزن را تحمل می کند .
دچار شگفتی شدم از این همه کار ، از این شاهکار عظیم ، از این عظمت اهرام مصر و براستی عظیم است… .
در ضمن از راهنما پرسیدم:در ان گوشه به فاصله ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر قطعه های سنگی هست انها چیست؟

راهنما گفت که انها چیزی نیست انها سنگ هستن و مهم نیست!

نظرات بینندگان