arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

ادامه کسری بودجه روسیه به‌رغم جهش ۸۰ درصدی درآمدهای نفتی

درآمد‌های بودجه دولت روسیه در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی رشدی بالای ۵۳ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال داشته است. به رغم چنین جهشی در درآمدها، کسری بودجه کرملین کماکان ادامه دارد. بر اساس آمار‌هایی که وزارت اقتصاد روسیه روز دوشنبه ۲۰ فروردین منتشر کرد، درآمد‌های بودجه در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ به ۹۴ میلیارد دلار رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درآمدهای بودجه دولت روسیه در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی رشدی بالای ۵۳ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال داشته است. به رغم چنین جهشی در درآمدها، کسری بودجه کرملین کماکان ادامه دارد.
 
بر اساس آمارهایی که وزارت اقتصاد روسیه روز دوشنبه ۲۰ فروردین منتشر کرد، درآمدهای بودجه در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ به ۹۴ میلیارد دلار رسیده است.
 
علت این جهش، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، رشد مالیات‌ها و موفقیت بیشتر کرملین در دور زدن تحریم‌های غرب بوده است.
 
قیمت نفت در سه ماهه ابتدایی امسال رشدی ۲۰ درصدی داشت و از سوی دیگر، گزارش‌های زیادی از موفقیت روسیه در دور زدن تحریم‌های مربوط به اعمال سقف قیمت نفتی علیه این کشور منتشر شده است.
 
بر اساس سقف قیمت تعیین شده توسط هفت کشور صنعتی جهان به همراه اتحادیه اروپا، ارائه خدمات بیمه و حمل نفت روسیه در صورتی که قیمت آن بالای ۶۵ دلار باشد، ممنوع است.
 
به خاطر سقف قیمت، روسیه مجبور شد بخش بزرگی از نفت خود را در سال ۲۰۲۳ بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی بفروشد، اما اخیرا گزارش‌های زیادی از تعدیل تخفیف نفتی روسیه به مشتریان چینی و هند منتشر شده و از طرفی صادرات نفتی روسیه به ترکیه نیز اوج گرفته و هم‌اکنون بیش از نیمی از نفت ترکیه را تامین می‌کند.
 
در مجموع، به رغم افت ۲۴ درصدی درآمدهای انرژی روسیه در سال ۲۰۲۳، درآمدهای صادرات نفت و گاز این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی رشدی ۸۰ درصدی نشان می‌دهد.
 
اما کسری بودجه کرملین که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ایجاد شده، کماکان ادامه دارد.
 
هزینه‌های بودجه کرملین در سه ماهه ابتدایی امسال با رشدی ۲۰ درصدی به ۹.۳ تریلیون روبل رسید و کسری بودجه آن نیز حدود ۶۰۷ میلیارد روبل (بیش از ۶.۵ میلیارد دلار) گزارش شده است.
نظرات بینندگان