arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

روابط چین و روسیه؛ مسکو از پکن بابت حمایت از «انتخاب» دوباره پوتین قدردانی کرد

وزیر خارجه روسیه از چین به دلیل «حمایت» از «انتخاب» دوباره ولادیمیر پوتین در مسند ریاست‌جمهوری سپاسگزاری کرد. او همچنین از چین به‌دلیل بیان تسلیت در ارتباط با حمله مسلحانه سه هفته پیش در خارج از مسکو که به کشته شدن دست‌کم ۱۴۳ تن از حاضران در یک تالار کنسرت منجر شد، و به خاطر ابراز حمایت چین از «مبارزه روسیه با تروریسم»، تقدیر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه روسیه از چین به دلیل «حمایت» از «انتخاب» دوباره ولادیمیر پوتین در مسند ریاست‌جمهوری سپاسگزاری کرد.
 
سرگئی لاوروف که در یک سفر رسمی به پکن رفته، سه‌شنبه ۲۱ فروردین در دیدار با همتای چینی خود گفت شی جین پینگ یکی از نخستین رهبرانی بود که به ولادیمیر پوتین شادباش گفت و «ما در مجموع از دوستان چینی خود به خاطر این حمایت سپاسگزاریم».
 
به گزارش رویترز، لاوروف پس از مذاکرات با وانگ یی، وزیر خارجه چین، گفت روسیه و چین در چارچوب مناسبات رو به گسترش خود، در مبارزه با تروریسم نیز از طریق نهادهای متعدد به همکاری ادامه خواهند داد.
 
او همچنین از چین به‌دلیل بیان تسلیت در ارتباط با حمله مسلحانه سه هفته پیش در خارج از مسکو که به کشته شدن دست‌کم ۱۴۳ تن از حاضران در یک تالار کنسرت منجر شد، و به خاطر ابراز حمایت چین از «مبارزه روسیه با تروریسم»، تقدیر کرد.
 
گروه داعش مسئولیت حمله در حومه مسکو را برعهده گرفت اما روسیه معتقد است که اوکراین در آن رویداد دخالت داشت؛ امری که کی‌یف آن را قاطعانه رد کرد.
 
۲۴ ماه پیش در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پکن که زمان کوتاهی پیش از حمله روسیه به اوکراین بود، روسیه و چین «شراکت بدون محدودیت» را اعلام کردند ولی بعد از آغاز جنگ روسیه در اوکراین نیز روند استحکام روابط طرفین ادامه یافته است.
 
سرگئی لاوروف سه‌شنبه در پکن گفت «به لطف رهبران، روابط دو کشور از نظر تعامل راهبردی به سطح بی‌سابقه رسیده و البته انتخاب دوباره ولادیمیر پوتین، تداوم تقویت همه جانبه این مناسبات را بیشتر تضمین می‌کند».
 
مسکو گفته بود که مسائل امنیتی آسیا و اقیانوسیه و همچنین «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین در میان موضوع‌های مهمی است که سرگئی لاوروف در سفر به چین با مقامات آن کشور مطرح می‌کند.
 
 لاوروف در پکن نشست‌های بین‌المللی در خصوص بحران اوکراین را «بیهوده» نامید و گفت این تحرکات منافع مسکو را نادیده گرفته و تنها مروج «فرمول صلح» ولودمیر زلنسکی است که «کاملاً از هر واقعیتی بدور است».
 
چین سال گذشته طرح ۱۲ ماده‌ای برای حل بحران اوکراین ارائه کرد که کی‌یف هر نوع همکاری با آن را به خروج نظامیان روسیه از قلمرو اوکراین مشروط کرد.
 
قرار است ماه آینده نیز ولادیمیر پوتین خود دوباره به چین سفر کند، که نخستین دیدار خارجی او از بعد از ابقا در این مقام در انتخابات ماه گذشته روسیه خواهد بود.
نظرات بینندگان