arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳

چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید

اگر از ما درباره ی حیوانات باهوش بپرسند، اغلب ما تنها چند حیوان را می توانیم نام ببریم: شامپانزه ها، دلفین ها، نهنگ ها و شاید سگ ها و گربه ها (در صورتی که خودتان سگ یا گربه ی خانگی داشته باشید).با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد این فهرست طولانی تر از چیزی است که ما تصور می کنیم.بر اساس پژوهش ها، موجوداتی به کوچکی مورچه ها و زنبورها می توانند باهوش تر و نکته سنج تر از پهپادهای هوشمندی باشند که ما انسان ها می سازیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر از ما درباره ی حیوانات باهوش بپرسند، اغلب ما تنها چند حیوان را می توانیم نام ببریم: شامپانزه ها، دلفین ها، نهنگ ها و شاید سگ ها و گربه ها (در صورتی که خودتان سگ یا گربه ی خانگی داشته باشید).
 
با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد این فهرست طولانی تر از چیزی است که ما تصور می کنیم.
 
بر اساس پژوهش ها، موجوداتی به کوچکی مورچه ها و زنبورها می توانند باهوش تر و نکته سنج تر از پهپادهای هوشمندی باشند که ما انسان ها می سازیم.
 
با چند حقیقت خواندنی درباره ی هوش حیوانات همراه باشید.
 
۱- زرافه ها می توانند در ذهن شان حساب و کتاب ریاضی کنند
چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید
از جهت فنی، این معجزه ی فرآیند تکامل است که زرافه ها می توانند خون خود را تا ارتفاعی ۴ تا ۶ متری به سمت مغز خود پمپاژ کنند.
 
اما نتیجه ی پژوهش محققان اسپانیایی نشان داده این حیوانات بلند قامت واقعاً قادر به انجام حساب و کتاب ریاضی پیچیده هستند.
 
در این پژوهش که بر روی زرافه های باغ وحش شهر بارسلون در اسپانیا و توسط متخصصان رشته ی رفتارشناسی جانوری ِ دانشگاه بارسلون صورت گرفت، به دو زرافه ی ماده و دو زرافه ی نر ظروف شفافی مملوء از سبزیجات نشان داده شد.
 
هر یک از ظروف مخلوطی از هویج و کدو سبز بود. هویج خوراکی مورد ترجیح زرافه ها بود. محققان سپس موانعی را در برابر ظروف قرار دادند که دیدن داخل آن ها را ناممکن می ساخت و امکان بو کشیدن محتوای ظروف هم وجود نداشت.
 
در اتفاقی جالب زرافه ها در ۱۷ آزمایش از مجموع ۲۰ آزمایش توانستند تشخیص دهند که کدام ظرف به احتمال زیاد حاوی خوراکی دلخواه شان یعنی هویج بود.
 
آن ها بر اساس تعداد دفعات تغذیه از خوراکی محبوب شان در ظروف این انتخاب را انجام داده بودند، نه بر اساس اطلاعات دیگر مانند رایحه.
 
به گفته ی این محققان، این پژوهش نشان می دهد که زرافه ها علیرغم داشتن مغزی که برای یک پستاندار کوچک محسوب می شود، احتمالاً از توانایی های ریاضی پیچیده تری از آنچه قبلاً تصور می شد، برخوردارند.
 
در حقیقت، این پژوهش می گوید بزرگ بودن نسبی مغز ویژگی ای ضروری برای برخورداری از توانایی های ریاضی پیچیده نیست.
 
۲- دلفین ها برای خود پول درست کردند و با آن خرید کردند
چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید
دلفین های پوزه دار نه تنها مغز بزرگ تری در مقایسه با انسان دارند، بلکه بخش نوقشر مغز آن ها نورون ها و شکاف های بیشتری در مقایسه با مغز نسبتاً صاف انسان دارد.
 
دلفینی به نام کلی در مؤسسه ی مطالعات پستانداران دریایی ایالت می سی سی پی ِ آمریکا، توانسته بود کاری کند که مربیانش به او ماهی بیشتری برای خوردن دهند.
 
به کلی و دیگر دلفین های این مؤسسه یاد داده شده بود که به جمع آوری آشغال ها کمک کنند. آن ها تکه های کاغذ را در ازای دریافت ماهی جمع آوری می کردند.
 
اما کلی متوجه شد که مربیانش هر اندازه کاغذی را برای دادن ماهی می پذیرند به همین دلیل شروع به پنهان کردن تکه های کاغذ در زیر یک سنگ کرد و هر زمان که احساس گرسنگی می کرد تکه ی کوچکی از آن کاغذها را می کَند، مثل یک حساب پس انداز برای هزینه ی غذا.
 
کارشناسان می گویند این رفتار کلی نشان می داد که او قدرت آینده نگری و به تعویق انداختن لذت و خوشنودی را دارد.
 
اما هوش کلی به آنجا محدود نماند. طولی نکشید که کلی شروع به استفاده از ماهی های «خریداری شده» ی خود برای کشاندن مرغ های دریایی به داخل مخزن استفاده کرد، چون مربیانش ماهی بیشتری در ازای یک مرغ دریایی می دادند.
 
کلی حتی سعی کرد این استراتژی را به فرزند خود هم یاد دهد.
 
۳- مورچه ها می توانند خود را در آینه تشخیص دهند
چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید
محققان طی سالیان جانداران زیادی را تحت پژوهشی به نام «آزمایش آینه» مورد بررسی قرار داده اند تا ببینند که آیا اعضای آن گونه های جانوری قادر به تشخیص خود در تصویرشان در آینه هستند یا خیر.
 
در برخی موارد، حیوانات بزرگ جثه ای مانند خرس ها، سگ ها و گوریل ها از قرار معلوم قادر به تشخیص تصویر خود در آینه هستند، اما در دیگر موارد، آن ها به گونه ای واکنش نشان داده اند که گویی با رقیب یا غریبه ای مواجه شده بودند.
چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید
حشرات شاید مورد بعیدی برای قبولی در این آزمایش به نظر برسند، اما پژوهشی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مورچه ها احتمالاً تا حدی از خودآگاهی برخوردارند.
 
مورچه هایی که توسط محققان نقطه ی کوچک آبی رنگی روی پیشانی شان گذاشته شده بود، بعد از دیدن تصویر خود در آینه، با عصبانیت برای پاک کردن جوهر آبی رنگ از روی پیشانی شان تلاش کرده بودند.
 
این تلاش اما بی دلیل نبود. مورچه هایی که با آن نقطه ی آبی رنگ بر روی سر به کلونی خود بازگشته بودند، از سوی هم‌نوهان شان به عنوان گونه ای رقیب و جنگجو شناخته شده و بی رحمانه مورد حمله قرار گرفته بودند.
 
۴- سگ های دشتی خانه های زیرزمینی می سازند و از آن ها محافظت می کنند
چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید
سگ های دشتی شاید روی سطح زمین به خاطر جثه ی کوچک شان دست کم گرفته شود، اما این حیوانات از مهارت فوق العادت در حفر تونل در زیرزمین و ساخت شهرهایی زیرزمینی برخوردارند، شهرهایی که می توانند هزاران شگ دشتی را در خود جای دهند و از خانه های خصوصی کوچکی تشکیل شده اند که هر کدام به یک دسته تعلق دارند.
 
هر یک از این دسته ها که معمولاً از یک سگ دشتی نر، ۳ سگ دشتی ماده و چند بچه سگ دشتی تشکیل شده اند، نه تنها از خانه ی خود در برابر دیگر دسته ها دفاع می کنند، بلکه برای دفاع از تمام شهر زیرزمینی هم وارد عمل می شوند.
 
۵- کلاغ ها برای یافتن ضعف های شکارچیان خود آن ها را بررسی می کنند
چند حقیقت شگفت انگیز درباره هوش حیوانات که نمی دانستید
کلاغ ها به عنوان پرندگانی بسیار باهوش شناخته می شوند.
 
آن ها می توانند انسان های دوست و دشمن را از هم تشخیص دهند، به شیوه ی مخصوص به خودشان هشدار دهند و حتی حیوانی است که از دوران باستان به باهوش بودن شهره است و کماکان می تواند باهوش تر از انسان ها باشد.
 
یکی از شکارچیان طبیعی کلاغ ها، شاهین های بحری هستند که با زیرکی کلاغ ها را دنبال می کنند، به همین دلیل کلاغ ها استراتژی بقای مخصوص را ایجاد کرده اند.
 
کلاغ ها شاهین ها را مجبور به یک زد و خورد بازیگوشانه با خود می کنند و به نوک بال ها یا دم شان ضربه می زنند تا سرعت عمل آن ها را آزمایش کنند و رفتار آن ها را ببینند.
 
بعد از آن کلاغ ها به طور دقیق می دانند که شاهین محلی از هر زاویه ای به چه شکل است، در شرایط مختلف چه رفتاری دارد، نشانه هایی که از نزدیک شدن او به شکار حکایت دارد کدام است و غیره. همه ی این اطلاعات که می توانند نجاتبخش باشند، در حافظه ی کلاغ ها ثبت می شوند.
 
منبع: روزیاتو
نظرات بینندگان