arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۱

كنترل تلويزيون‌هاي اينترنتي در دستان كيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گسترش شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني، چند سالي است بحثي با عنوان تلويزيون‌هاي اينترنتي در دنيا شكل گرفته و بدين ترتيب امكاني فراهم شده است تا مخاطبان در سراسر دنيا بتوانند برنامه‌هاي مورد علاقه خود را در هر ساعتي و از هر كجاي دنيا مشاهده كنند.
اين‌كه تلويزيون‌هاي اينترنتي و يا به عبارت ديگر آي.پي.تي.وي‌‌ها چه زماني در ايران فعال مي‌شوند، سوالي است كه جاي بحث بسيار دارد.
تلويزيون‌هاي اينترنتي تحت عنوان پروتكلي با نام پروتكل تلويزيون اينترنتي IPTV Internet Protocol "Television" راه‌اندازي شده‌اند و به عبارت ديگر راهكاري هستند تا كاربران بتوانند از طريق دنياي مجازي موفق به دريافت امواج شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني شوند.
در اين شيوه به جاي ارسال سيگنال‌هاي راديويي و ماهواره‌اي در فرمت تلويزيون‌هاي كابلي، سيگنال‌هاي مربوطه روي شبكه‌ اينترنت پهن باند قرار مي‌گيرند و افراد مي‌توانند برنامه مدنظر خود را از طريق اينترنت دنبال كنند.
اما درواقع با استفاده از تلويزيون‌هاي اينترنتي ديگر افراد مجبور نخواهند بود، براي ديدن برنامه‌اي خاص حتما در ساعتي خاص پاي تلويزيون بنشينند علاوه بر اين، با اين شيوه، كاربران مي‌توانند برنامه‌هاي تلويزيوني كشور‌هاي مختلف را براساس نياز مورد استفاده قرار دهند.
در شرايطي كه در كشور‌هاي مختلف دنيا اين شيوه‌ مورد توجه بسيار قرار گرفته، راه‌اندازي تلويزيون‌هاي اينترنتي در ايران همچنان با اما و اگر‌هاي متعدد همراه است.
پهناي باند فعلي اجازه استفاده از IPTV را مي‌دهد؟
در زمينه‌ استفاده از تلويزيون‌هاي اينترنتي، يكي از مهم‌ترين و ضروري‌ترين موارد به بحث پهناي باند مربوط مي‌شود، چرا كه بي‌شك براي دسترسي مناسب و مطلوب به اين نوع تلويزيون‌ها سرعت و كيفيت اينترنت اهميت بسزايي دارد.
در حال حاضر، اكثر ما حتي با داشتن اينترنت پرسرعت براي ديدن يك فايل كوتاه تصويري كه ممكن است برايمان ايميل شده باشد، بايد مدت‌ها زمان بگذاريم و در نهايت ممكن است تصاوير با كيفيتي پايين و به كندي نمايش داده شوند. حال تصور كنيد اگر مخاطبان بخواهند با همين شيوه يك برنامه‌ تلويزيوني را تماشا كنند، چه حالي به آنها دست خواهد داد؟
به گزارش ايسنا، هم‌چنين تصور كنيد اگر برنامه‌ مدنظر شما برنامه‌اي پرطرفدار بوده باشد و همزمان حجم بالايي از مخاطبان بخواهند آن را تماشا كنند، اوضاع چگونه خواهد شد؟
اما با تمام اين اوصاف، اوايل مرداد‌ماه سال جاري مسئولان صدا‌وسيما از راه‌اندازي آي.پي مديايي با نام "رسانه مهر" خبر دادند.
كنترل تلويزيون‌هاي اينترنتي دست كيست؟
اما نكته ديگري كه درباره تلويزيون‌هاي اينترنتي مطرح است بحث مالكيت آن‌ها است.
در حالي كه مطابق با قانون اساسي، حق تاسيس شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني منحصرا به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي واگذار شده، در حال حاضر بحث تاسيس چند تلويزيون‌ و راديوي اينترنتي بعضا شنيده مي‌شود كه البته اين موضوع با واكنش‌هاي مختلفي نيز مواجه شده‌است.
طبق اساسنامه‌هاي موجود "تاسيس فرستنده و پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني در هر نقطه كشور در انحصار سازمان صدا و سيما بوده و چنانچه اشخاص حقيقي يا ‌حقوقي اقدام به تاسيس يا بهره‌برداري از چنين رسانه‌هايي كنند از ادامه كار آنان جلوگيري به عمل آمده و تحت تعقيب قانوني قرار خواهند گرفت.
نظرات بینندگان