arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۴۸: چائوشسکو به ایران آمد؛ به روس‌ها تودهنی زد

یادداشت‌های اسدالله علم: امشب شام در کاخ نیاوران بود. شاهنشاه و او نطق های بسیار خوبی در زمینه سیاست مستقل ملی کردند. هر دو هم باید گفت واقعاً قصد انشاء دارند و آنچه می گویند راست است. او به سختی تودهنی به روس ها زد و سیاست ما هم که معلوم است، احتیاجی به توضیح ندارد، جای افتخار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.
 
دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۴۸: امروز صبح خیلی به اختصار شرفیاب شدم. بعد از ظهر (نیکلای چائوشسکو) رییس جمهور رومانی که مهمان ماست آمد.
 
وزیر خارجه و معاون اول وزیر اقتصاد با او همراه هستند. امشب شام در کاخ نیاوران بود. شاهنشاه و او نطق های بسیار خوبی در زمینه سیاست مستقل ملی کردند. هر دو هم باید گفت واقعاً قصد انشاء دارند و آنچه می گویند راست است. او به سختی تودهنی به روس ها زد و سیاست ما هم که معلوم است، احتیاجی به توضیح ندارد، جای افتخار دارد.
 
امروز در لیبی کودتا شد. ظاهر امر این است که این کودتاکنندگان باید دست چپی باشند. بیچاره ادریس، پادشاه هشتاد ساله لیبی در ترکیه مشغول معالجه است. بعد از شام امشب شاهنشاه با سفیر انگلیس که فعلاً مقدم السفراء است و باید در همه مهمانی های رسمی باشد مدتی مذاکره فرمودند. بعد به من فرمودند راجع به بحرین بود، ولی توضیح زیادی نفرمودند.
نظرات بینندگان