arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیوید کامرون: اوکراین اجازه دارد با تسلیحات بریتانیایی به خاک روسیه حمله کند

دیوید کامرون، دیپلمات ارشد بریتانیایی متعهد شد که کشورش سالانه ۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین خواهد داد و خاطرنشان کرد که این کمک‌ها «تا زمانی که جنگ به درازا بینجامد» ادامه خواهد داشت. به طور جداگانه،‌ کرملین اظهارات اخیر امانوئل ماکرون،‌ رئیس جمهوری فرانسه را «خطرناک» توصیف و آن را محکوم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: دیوید کامرون، دیپلمات ارشد بریتانیایی متعهد شد که کشورش سالانه ۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین خواهد داد و خاطرنشان کرد که این کمک‌ها «تا زمانی که جنگ به درازا بینجامد» ادامه خواهد داشت. به طور جداگانه، کرملین اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه را «خطرناک» توصیف و آن را محکوم کرد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در جریان سفرش به کی‌یف گفت: «اوکراین حق استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط بریتانیا را برای حمله به روسیه دارد.» آقای کامرون در مصاحبه با رویترز گفت که این به خود اوکراین بستگی دارد که چگونه از تسلیحات بریتانیا استفاده کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مجوز شامل هدف قراردادن مواضع در داخل خاک روسیه نیز می‌شود یا خیر گفت: «اوکراین این حق را دارد. با توجه به اینکه روسیه به داخل خاک اوکراین حمله می‌کند، کاملا منطقی است که اوکراین بخواهد از خود دفاع کند.»

شرکای غربی اوکراین برای اینکه به کمک‌های نظامی خود به اوکراین ادامه دهند برای کی‌یف یک شرط گذاشته‌اند و آن این است که با این سلاح‌ها به داخل خاک روسیه حمله نکند. اما کشور‌هایی از جمله فنلاند و لتونی گفته‌اند که از حق اوکراین برای استفاده از سلاح‌هایی که برای دفاع از خود تهیه کرده درحمله به خاک روسیه، حمایت می‌کنند.

دیوید کامرون که سابقه نخست وزیری بریتانیا را هم دارد در اواخر سال گذشته میلادی به عنوان وزیر امور خارجه این کشور منصوب شد و این دومین سفر او به کی‌یف از زمان تصدی سمت جدید است

این اظهارنظر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که بریتانیا بزرگترین بسته کمک نظامی خود را به اوکراین اعلام کرد. کامرون همچنین در یک ژست حمایتی، متعهد شد که کشورش سالانه ۳ میلیارد پوند به اوکراین کمک نظامی می‌کند و این کمک‌ها «تا زمانی که جنگ به درازا بینجامد» ادامه خواهد داشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از حمایت کامرون در دیدار با این دیپلمات بریتانیایی تشکر کرد. با این حال، او بر فوریت تحویل تسلیحات از بسته کمکی جدید به اوکراین نیز تاکید کرد. زلنسکی گفت: «اولویت‌های فوری ما خودرو‌های زرهی، مهمات و انواع موشک‌ها است.»

کرملین روز جمعه از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در آن تکرار کرده بود که احتمال اعزام نیرو به اوکراین را نباید کنار گذاشت، انتقاد کرد.

ماکرون در مصاحبه‌ای با اکونومیست که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت اگر روسیه خطوط مقدم اوکراین را بشکند و آن وقت کی‌یف درخواست اعزام نیرو‌های کمکی غربی به اوکراین را مطرح کند، این مسئله «به طور قانونی» می‌تواند قابل طرح باشد.

اشارات قبلی امانوئل ماکرون مبنی بر اینکه ممکن است غرب نیروهایش را برای کمک به کی‌یف اعزام کند، واکنش‌های شدید مسکو را برانگیخته است. مسکو این اظهارات را دلیلی بر دخالت مستقیم ناتو در درگیری و موضع متخاصم آن در قبال روسیه می‌داند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه به خبرنگاران گفت: «این قبیل اظهارات هم بسیار مهم و هم بسیار خطرناک است.» وی افزود: ماکرون «به طور مداوم در مورد احتمال دخالت مستقیم زمینی در اوکراین صحبت می‌کند. این یک روند بسیار خطرناک است.»

نظرات بینندگان