arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱

ابتلای 96 درصد مردم به این بیماری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیماری‌های قلبی، همچنان در صدر عوامل مرگ و میر قرار دارند. آنطور که پیداست، شرایط طوری نیست که امیدی برای بهبود این وضع وجود داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، مشاور وزیر بهداشت این هشدار را داده است. حسن آقاجانی در مراسم افتتاح اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: «فقط ۴ درصد مردم هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را ندارند و ۹۶ درصد آن‌ها در معرض یکی از عوامل خطر بروز این بیماری‌ها هستند.»

به گفته او شیب افزایش بیماری‌های قلب و عروقی تا سال ۲۰۲۰ به سمت کشورهای در حال توسعه است: بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلب و عروق بار اصلی بیماری را به خود اختصاص داده است و امروزه با اتخاذ سیاست‌هایی که برای کنترل عوامل خطر در کشورهای پیشرفته ایجاد شده این بیماری در برخی کشور‌ها تحت کنترل قرار گرفته است.

آقاجانی گفت: در دنیا ۴۸ درصد عامل مرگ و میر مربوط به بیماریهای مزمن است و سالانه ۱۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماریهای قلبی و سکته جان خود را از دست می‌دهند و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۱۵ این رقم به ۶۴ میلیون نفر برسد که ۲۰ میلیون نفر آن‌ها دچار بیماری‌های کاردیووسکولار (قلبی و عروقی) هستند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: ۸۰ درصد دیابت نوع دوم، یک سوم سرطان‌‌ها و ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند به شرط آنکه بتوانیم در روز ۵ وعده از میوه و سبزی مصرف کنیم، ورزش روزانه داشته باشیم یا حداقل تحرک را داشته باشیم.

آقاجانی که متخصص قلب و عروق هم هست، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور را ۱۷۱ در صد‌هزار عنوان کرد و گفت: ۴۵ در صد‌هزار این تعداد ناشی از سکته‌های قلبی است.


۲۰ درصد مردم ایران فشار خون دارند
آقاجانی به برنامه‌های وزارت بهداشت برای مدیریت بیماریهای قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: وضعیت عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی سالانه در کل استانهای کشور بررسی می‌شود تا شاخص‌ها و آمارهای تغییر یافته در عوامل خطر را رصد کنیم چرا که پس از حوادث رانندگی بیماری‌های کاردیووسکولار بیشترین تاثیر را در سال‌های از دست رفته عمر افراد دارد.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت عامل خطر در جمعیت ۱۵ سال به بالا در کشور بررسی شده که نشان می‌دهد حدود ۹۶ درصد از جمعیت کشور در معرض یکی از ریسک‌فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

آقاجانی پرفشاری خون را زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: ۲۰ درصد کل جمعیت کشور دچار پرفشاری خون هستند که از این تعداد ۹. ۲ درصد مربوط به جمعیت روستایی است که با مداخلات به موقع ۳ درصد از پرفشاری خون در جمعیت روستایی کاسته شده و امیدواریم بتوانیم به صورت فعال با عوامل خطر در جمعیت شهری هم برخورد کنیم.

بی‌تحرکی عامل دیگری است که مشاور وزیر بهداشت آن را زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها از جمله قلبی عروقی دانست.

وی گفت: طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۱ پنجاه درصد زنان ایرانی بی‌تحرک هستند و این رقم در مردان به ۳۲ درصد می‌‌رسد که می‌تواند عوارضی مانند ابتلا به سندرم متابولیک در پی داشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت از ایجاد سامانه ثبت سکته‌های قلبی در بیمارستان‌های کشور خبر داد و گفت: این سامانه در بخش‌های سی‌سی‌یو فعال است و به صورت آن‌لاین می‌توان آخرین اطلاعات را گرفت.


مراجعه برای درمان بیماریهای قلبی رو به افزایش است
در این کنگره همچنین محمدعلی یوسف‌نیا رئیس انجمن جراحان قلب ایران گفت: درخواست مردم برای درمان بیماری‌های قلبی در هر سنی رو به افزایش است که اگر مدیریت نشود و انگیزه‌های مالی سرفصل کار پزشکان قلب و عروق قرار گیرد تبعات زیادی دامنگیر جامعه می‌شود.

او گفت: بیماری‌های عروق کرونر علت‌های مختلفی دارد که یکی از عمده‌ترین آن‌ها بیماری روان‌تنی است و در صورتی که بتوانیم جامعه را از نظر روانی سالم نگه داریم به دستاوردهای بزرگی در زمینه سلامت و پیشگیری دست یافته‌ایم.

رئیس انجمن جراحان قلب ایران گفت: درخواست مردم برای درمان بیماری‌های قلبی در هر سنی رو به افزایش است که اگر مدیریت نشود و انگیزه‌های مالی سرفصل کار پزشکان قلب و عروق قرار گیرد تبعات زیادی دامنگیر جامعه می‌شود.

به گفته او در تعداد جراح و متخصص قلب و عروق در کشور کمبودی وجود ندارد: تعداد جراحان قلب در کشور به ۲۰۰ نفر رسیده است همچنین از نظر کمیت و تعداد تخت‌های لازم برای بیماران قلب در حد قابل قبولی است.

یوسف‌نیا خطاب به مسئولان گفت: جراحی قلب به دلیل گستردگی کار نیازمند تربیت فوق‌تخصص در بخش‌های مختلف است مثلا اگر نوزادان ما به دست متخصص قلب نوزادان درمان شوند روند درمانی بی‌عارضه‌تری پیش رو خواهند داشت.

در مراسم افتتاحیه اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران جایزه ویژه دکتر شیبانی به جراح باسابقه عباسعلی کریمی اهدا ‌شد.

اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران امسال برای نخستین بار به‌طور مشترک با همکاری انجمن جراحان قلب ایران، انجمن قلب ایران، انجمن بیهوشی قلب ایران و انجمن علمی داروسازان برگزار می‌شود که علاوه بر بحث روی تکنیک‌ها، روش‌ها و تحقیقات درمانی آخرین راهکارهای نوین و نیازهای درمانی کشور عنوان خواهد شد.

نظرات بینندگان