arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱

روزنامه اسرائیلی: نتانیاهو عقب‌نشینی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه صهیونیستی سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل را نشان‌دهنده این موضوع دانست که رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در مطلبی به تحلیل محتوای سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت و نوشت: با خطاب قرار دادن مجمع عمومی، مشخص شد نخست وزیر به دنبال دستیابی به دو هدف است؛ مرعوب کردن تهران و جلب حمایت افکار عمومی اعراب و غربی‌ها به نفع درخواست خود برای تعیین خط قرمز برای ایران و احیای روابط خود با دولت اوباما.

این روزنامه با اشاره به اینکه سخنرانی وی موثر بوده، افزود: می‌توان گفت این سخنرانی به این دو هدف دست یافت؛ یعنی ترساندن ایران آنهم از طریق تعیین خطوط قرمزی که افکار عمومی اعراب و غربی‌ها آنها را درک و از آنها حمایت می‌کنند. نتانیاهو همچنین به اوباما و دولت او اطمینان خاطر داد. در واقع،‌ سخنرانی او مشخص ساخت اسرائیل معتقد است هنوز فرصت اندکی برای تحت فشار قرار دادن ایران پیش از عبور این کشور از خطوط قرمز باقی است.

یدیعوت آحارونوت با بیان مطالب فوق این گونه نتیجه‌گیری کرد، از این موضوع می‌توان فهمید احتمال حمله پیشگیرانه اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران به طور چشمگیری کاهش یافته و نزدیک به صفر رسیده است به ویژه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و حتی در طول زمستان پیش رو.

در این مطلب آمده: خطوط قرمزی که نتانیاهو مطرح کرده نشان می‌دهد، در صورتی که ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد ادامه دهد، در مارس 2013 بار دیگر تنش‌ها احیاء می‌شود.

یدیعوت آحارونوت نوشت: برای درک بهتر خط قرمز نتانیاهو باید برخی حقایق را در خاطر داشت. نخست وزیر بر غنی‌سازی اورانیوم به عنوان تنها مبنا برای ارزیابی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده چراکه برای ساخت بمب، اورانیوم باید تا سطح 93 درصد غنی‌سازی شود. هر چند فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، با این حال، تولید یک کلاهک هسته‌ای در کارخانه‌های کوچک قابل پنهان‌سازی است. بنابراین نمی‌توان مطمئن بود آیا آژانس‌های اطلاعاتی غربی قادر به کشف ساخت چنین کلاهکی باشند. در نتیجه طبق باور نتانیاهو، به محض اینکه ایران حجم کافی از اورانیوم 20 درصد را ذخیره کند، در آستانه تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای قرار می‌گیرد. از این رو، او خطاب به سازمان ملل گفت باید مانع رسیدن ایران به این مرحله شد.

این روزنامه اسرائیلی نوشت: اما واشنگتن معتقد است ایران تولید سلاح هسته‌ای را پیش از دستیابی به اورانیوم غنی‌شده برای ساخت سه تا چهار بمب آغاز نخواهد کرد. آمریکایی‌ها همچنین معتقدند حتی اگر آژانس‌های اطلاعاتی آنها از تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای مطلع نشوند، آژانس اتمی و سایر آژانس‌های جاسوسی از این موضوع باخبر خواهند شد.

یدیعوت آحارونوت ادامه داد: اختلاف میان خط قرمز نتانیاهو با خط قرمز آمریکا مشخص است. اکنون نتانیاهو به آمریکایی‌ها می‌گوید؛ بیایید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم تا اختلافاتمان را حل کنیم آنهم تا زمانی که مخفیانه بر سر مرحله‌ای به توافق برسیم که در آن هیچ انتخابی جز حمله به ایران وجود ندارد. در واقع، نخست وزیر اسرائیل شفاف بیان کرده قصد دارد مباحث مربوط به ایران را به کانال‌های مخفی ارتباطی منتقل کند تا به بحث با اوباما پایان دهد.
نظرات بینندگان