arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱

طرحی جدید بجای «کنکور»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، گفت: با تصویب این طرح نحوه ورود و پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها به سمت روشی عادلانه و کارآمد تغییر می‌کند.

به گزارش انتخاب ؛ محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص قانون حذف کنکور، تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتر است. البته قبل از اجرای این طرح باید همه مقاطع را به صورت جامع مورد بررسی و کار کارشناسی قرار دهیم.

وی با اشاره به بررسی مقاطع مختلف تحصیلی در موضوع حذف کنکور، گفت: به عنوان مثال برای مقطع کاردانی دیگر لزومی به برگزاری آزمون برای پذیرش دانشجو نداریم. با این حال برای حذف کنکور در مقطع کارشناسی به نظر می‌رسد که نیازمندیم در کنار سابقه تحصیلی برای بسیاری از رشته‌های پرمتقاضی مثل برخی مهندسی‌ها، پزشکی و یا حقوق، تدابیر خاصی برای پذیرش دانشجو بیاندیشیدیم.

وی تصریح کرد: در صورت اجرای قانون حذف کنکور برای پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها دچار مشکل می‌شویم. چرا که تعداد داوطلبان با شرایط معدلی یکسان در بسیاری از این رشته‌ها چند برابر ظرفیت رشته محل مذکور می‌باشد. بنابراین لحاظ تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش کافی نیست.

زاهدی با بیان اینکه باید به دنبال جایگزینی برای طرح حذف کنکور باشیم، گفت: باید راهکاری اندیشیده شود که منجر به عدالت و تعامل بیشتر شود البته این طرح در قالب نظام سنجش و پذیرش دانشجو در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تهیه است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هنوز به صورت رسمی پیشنهادی در رابطه با تغییر شیوه پذیرش دانشجو به مجلس ارایه نشده است، گفت: این طرح باید ابتدا به صورت لایحه به مجلس پیشنهاد شود.

وی ادامه داد: طرح تجمیع آزمون‌های سراسری نیز در قالب نظام سنجش و پذیرش دانشجو در حال پیگیری است.

زاهدی با بیان اینکه برای پذیرش داوطلبان به دانشگاه در کلیه مقاطع باید یک نگاه جامع داشته باشیم، اظهار کرد: این طرح که در مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در حال بررسی است، همه مقاطع تحصیلی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: همچنین برای پذیرش دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا نیز باید از برنامه‌ریزی استفاده شود تا بتوان عدالت را در پذیرش دانشجو لحاظ کرد.

وزیر علوم سابق خاطر نشان کرد: با تدوین نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو، قانون حذف کنکور مجلس شورای اسلامی نیز به نوعی در این نظام جامع قرار خواهد داشت.

نظرات بینندگان