arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

بن سلمان و سالیوان در خصوص توافقات استراتژیک میان عربستان سعودی و آمریکا گفت‌وگو کردند

بر اساس آنچه رسانه‌های رسمی عربستان صبح یکشنبه گزارش دادند، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و «جک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در خصوص نسخه “تقریبا نهایی” توافقنامه‌های راهبردی بین کشورهایشان گفتگو کردند و اعلام کردند که کار در حال تکمیل شدن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: بر اساس آنچه رسانه‌های رسمی عربستان صبح یکشنبه گزارش دادند، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و «جک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در خصوص نسخه “تقریبا نهایی” توافقنامه‌های راهبردی بین کشورهایشان گفتگو کردند و اعلام کردند که کار در حال تکمیل شدن است.

وبگاه عرب۴۸ نوشت: «بن سلمان و سالیوان در ظهران در شرق عربستان سعودی دیدار کردند و در آنجا “نسخه تقریبا نهایی پیش نویس توافقنامه‌های راهبردی بین سعودی و ایالات متحده آمریکا رایزنی کردند».

توافقات راهبردی بخش عمده‌ای از تلاش‌های واشنگتن برای دستیابی به توافقی است که برای اولین بار شاهد به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی باشد. سالیوان اواخر روز یکشنبه برای گفتگو در مورد جنگ غزه به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد.

طبق این گزارش بن سلمان و سالیوان همچنین درخصوص آنچه که میان دو طرف در رابطه با موضوع فلسطین کار می‌شود، برای یافتن مسیری معتبر به سوی راه‌حل دو دولتی که خواسته‌ها و حقوق مشروع مردم فلسطین را برآورده می‌کند، گفتگو کردند. آنها همچنین درباره «تحولات منطقه‌ای از جمله وضعیت غزه و لزوم توقف جنگ در آنجا و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه» تبادل نظر داشتند.

دولت بایدن مدتی است که فعالانه به دنبال دستیابی به توافقی است که عربستان سعودی را در به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای برقراری روابط امنیتی قوی‌تر با واشنگتن به عنوان مهمترین شریک امنیتی سعودی‌ها، وادار کند.

ولیعهد عربستان در سپتامبر گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفت که عربستان “هر روز و بیشتر” به عادی سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود اما اکنون این تلاش‌ها به دلیل جنگ اسرائیل علیه غزه که بیش از هفت ماه ادامه دارد، آسیب جدی دیده است.

نظرات بینندگان