arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۴۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۱

ریال عربستان 1000 تومان شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با نوسانات شدید نرخ ارز در بازار تهران، قیمت هر ریال عربستان هم در مدینه منوره به یکهزار تومان افزایش یافته که این موضوع منجر به کاهش قدرت خرید زائران ایرانی و نگرانی فروشندگان کالاها در این شهر شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، همزمان با نوسانات شدید قیمت ارز در ایران، افزایش غیرمنتظره "ریال عربستان" زائران ایرانی را در مکه و مدینه منوره غافلگیر کرده است.

در روزهای اخیر و با ورود تعداد قابل توجه‌ای از زائران ایرانی به مدینه منوره، قیمت هر ریال عربستان در بازارهای رسمی و غیر رسمی تا مرز یکهزار تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که در مراسم حج سال گذشته هر ریال عربستان حدود 350 تومان ارزش داشت و خرید با ریال عربستان برای زائران ایرانی دارای صرفه اقتصادی بالایی بود.

با این وجود، در سالجاری با افزایش 3 برابری قیمت هر ریال عریستان سعودی در مقایسه با سال گذشته، قدرت خرید زائران ایرانی به شدت کاهش یافته است.

گزارش میدانی از بازارچه‌های خرید شهر مدینه منوره نشان می دهد که در چند روز گذشته افزایش قیمت هر ریال عربستان به 1000 تومان منجر به کاهش خرید زائران ایرانی شده است.

در حال حاضر، قیمت یک لباس درجه دو بچه‌گانه چینی در بازار و فروشگاه‌های مدینه حدود 10 تا 15 ریال عربستان است. به عبارت دیگر، یک ‍زائر ایرانی برای خرید این لباس باید معادل 10 تا 15 هزار تومان هزینه کند در حالی که ارزش این لباس در بازار تهران کمتر از 7 هزار تومان برآورد می شود.

از سوی دیگر، با کاهش ارزش ریال ایرانی، برخی فروشندگان محلی و برخی از فروشگاه ها که تا سالهای قبل به جای ریال عربستان برای فروش کالا از دریافت تومان ایرانی استقبال می کردند، در سالجاری از معامله و فروش کالا با تومان ایرانی خودداری می کنند.

در همین حال، کاهش ارزش ریال ایرانی و افزایش تصاعدی قیمت ریال عربستان سعودی نگرانی و ناراحتی فروشندگان مهاجر و خارجی شاغل در بازار مکه و مدینه منوره را هم به همراه داشته است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
GERMANY
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
0
7
با سلام ،

تنها مورد مثبت گرانی ارز این است که به این ترتیب دیگر حاجیهای ما امسال میلیاردها خرج بنجلهای چینی در عربستان نمی کنند...
سید
|
GERMANY
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
0
5
یادم نرفته :رییس جمهور کشورم دلار را دستش گرفت و گفت این دلار 900 تومان هم ارزش نداره ...........
راستی الان قیمتش چنده؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
0
2
بهتر . آبروی ایرانی برده اند با پرچونگی و بازارگردی و سروکله زدن با کارگرای مغازه ها
نظرات بینندگان