arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱

کمبود ارز دولتی موجب افزایش قیمت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن رد شایعه توطئه دولت در افزایش نرخ ارز برای جبران کمبود بودجه گفت که دولت هیچ کمبودی در عرضه ارز ندارد و می‌تواند مدت‌ها ارز به بازار تزریق کند.

محمدرضا باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از اقدامات دولت در کنترل بازار ارز گفت: ظرف یک ماه دولت و بانک مرکزی به کالاهایی غیر از اولویت یک و 2 که شامل کالاهای اساسی و نیازهای درمانی بود هیچ ارزی تخصیص نمی‌دادند اما نیازهای کشور در این یک تا دو اولویت خلاصه نمی‌شود به همین دلیل فشار متقاضیان و کمبود عرضه ارز دولتی موجب افزایش نرخ ارز شد.

وی با بیان اینکه اتاق معاملات ارزی برای کالاهایی با اولویت 3 تا 5 تاسیس شد، گفت: طبق آخرین آماری که مسوولان اعلام کردند، دیروز یکصد میلیون دلار در این اتاق معامله شده است و دولت هم هیچ کمبودی در عرضه ارز ندارد و می‌تواند مدت‌ها ارز به بازار تزریق کند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عدم پاسخ روشن دولت به درخواست‌هایی که در اولویت نیستند را موجب افزایش نرخ ارز دانست و گفت: برای بعضی از نیازمندان واقعی ارز جایی برای پاسخگویی وجود ندارد و اگر قرار باشد نرخ بازار غیررسمی بازار رسمی را رهبری کند این مشکل توسعه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در جلسات اقتصادی دولت و مجلس به دولت توصیه کردیم که برای نیازهای غیراولویت‌دار هم فکری بکند، تصریح کرد: دولت قصد دارد تمهیداتی را نیز برای پاسخگویی به دیگر اولویت‌های ارزی بیندیشد.

باهنر با اشاره به افزایش کاذب نرخ ارز گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز به صورت مصنوعی بالا رفته است اما شاهدیم که هیچ معامله‌‌ای انجام نمی‌شود و معاملات نیز قابل ذکر نیست بنابراین به زودی این قیمت‌های حبابی شکسته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مقدار ارزی که در اتاق معاملات ارزی عرضه می‌شود مختص به دولت نیست، گفت: تمام درآمدهای حاصل از این اتاق به بودجه عمومی تزریق نمی‌شود و شرکت نفت و صندوق توسعه ملی نیز در آن معاملات ارز عرضه می‌کند و بیشتر درآمدها برای این دو است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن رد اظهارنظرهایی مبنی بر تعمد دولت در افزایش نرخ ارز برای کمبود بودجه گفت: این سوءظن را کاملا رد می‌کنم و استدلالم هم کاملا روشن است چراکه دولت ظرف پنج ماه اول سال 90 حدود 20 میلیارد دلار به بازار با نرخ 1226 تومان عرضه کرده است و اگر می‌خواست از این بابت سود کند در آن زمان کرده بود.
نظرات بینندگان