arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱

مصباحی مقدم: در قانون چيزي به اسم «نرخ ارز مرجع» نداريم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس كميسيون برنامه و بودجه به بررسي دلايل افزايش نرخ ارز و واكنش بانك مركزي به اين رشد قيمت و فروش ارز به دو درصد زير قيمت بازار غيررسمي پرداخت.

به گزارش انتخاب ، حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بخش اصلي تقاضاي ارز توسط بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتاق مبادلات ارزي پاسخ داده مي‌شود.

نماينده مردم تهران از تغيير نيافتن روند قبلي تخصيص ارز براي واردات كالاهاي اساسي و دارو سخن گفت.

وي افزايش نرخ ارز را محدود به ارز خرد مبادله شده در بازار غيررسمي ارز دانست و افزود: مديران بانك مركزي توان مديريت نرخ ارز براي مصارف خرد را دارد و بهتر است علاوه بر تامين ارز عمده، ارز براي مصارف خرد را نيز به اين بازار تزريق كند،‌در اين صورت نرخ غيررسمي بيش از سه هزار توماني ارز مايه نگراني توليدكنندگان، واردكنندگان و سرمايه‌گذاران نخواهد بود.

رييس كميسيون برنامه و بودجه تاكيد كرد: بيش از ۹۰ درصد ارز مورد نياز بازار توسط بانك مركزي در اتاق مبادلات ارزي مديريت مي‌شود.

دلار بيش از سه هزار تومان نه خريداري دارد و نه فروخته مي‌شود

مصباحي‌مقدم افزايش نرخ ارز را بازي با نرخ ارز دانست و اظهار كرد: فعالان بازار ارز به بنده اطلاع داده‌اند كه دلار بيش از سه هزار تومان نه خريداري دارد و نه فروخته مي‌شود، به بيان ديگر اين نرخ، نرخ تبادل ارز بين واسطه‌ها و دلالان بازار ارز است. اين نرخ توسط افرادي مطرح مي‌شود كه احساس مي‌كنند منافعشان به واسطه سياست‌هاي جديد ارزي بانك مركزي به خطر افتاده است. علاوه بر اين گروه، عده‌اي ديگر با دسيسه‌بازي درصددند بازار ارز را آشفته كنند و اين پيام را به تحريم‌كنندگان ايران بدهند كه تحريم اقتصادي غرب اثر خود را به اقتصاد ايران گذاشته است.

بانك مركزي به تقاضاي خرد ارزي نيز پاسخ دهد

رييس كميسيون برنامه و بودجه بار ديگر تاكيد كرد كه بانك مركزي به تقاضاي خرد ارزي نيز پاسخ دهد، سپس خاطرنشان كرد: بانك مركزي با بي‌تفاوتي به تقاضاهاي خرد ارزي اجازه ندهد نرخ ارز در بازار غيررسمي تاثير رواني منفي‌اش را بر كل اقتصاد بگذارد. نظام بانكي از عهده بازار خرده فروشي ارز برمي‌آيد. مديران اين بانك نبايد اجازه دهند عده‌اي كوچك نظام ارزي كشور را متاثر از تصميمات خود كنند.

نماينده مردم تهران با استناد به اظهارات و نظرات اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي درباره آثار رواني بازار غيررسمي ارز بر اتاق مبادلات ارزي گفت: اعضاي اصلي شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولت در جلسه روز گذشته اين شورا هيچ اظهار نظري دال بر رسميت بخشيدن بانك مركزي به نرخ‌هاي غيررسمي ارز نداشتند.

در قانون چيزي به اسم «نرخ ارز مرجع» نداريم

وي نرخ مرجع ارز را فاقد وجاهت قانوني دانست و افزود: در قانون چيزي به اسم «نرخ ارز مرجع» نداريم. اين نرخ سال گذشته از سوي بانك مركزي اختراع شد. خلق اين نرخ از سوي مسوولان اين بانك موجب عميق‌تر شدن شكاف نرخ ارز دولتي و آزاد شد.

بانك مركزي با تشكيل اتاق مبادلات ارزي تن به اجراي قانون برنامه داده است

مصباحي‌مقدم ادامه داد: راه‌حل مساله اين بود كه نرخ ارز مرجع را براي واردات كالاهاي اساسي و دارو حفظ كرده و ساير كالاها به نرخ ارز شناور مديريت شده وارد شود. بانك مركزي با تشكيل اتاق مبادلات ارزي تازه تن به اجراي قانون برنامه داده است. هيچ تحليلي كه اين كار قانوني بانك مركزي را زير سوال ببرد، قابل قبول نيست.

رييس كميسيون برنامه و بودجه خطاب به بانك مركزي توصيه كرد: بستر كاهش نرخ ارز آزاد ايجاد شده و بر مديران بانك مركزي است كه نرخ ارز را طوري مديريت كنند كه علاوه بر جلوگيري از ايجاد رانت، اين نرخ به سطحي تعديل شود كه فعاليت‌هاي اقتصادي با آرامش بيشتري دنبال شود.

نماينده مردم تهران دليل افزايش نرخ ارز به بيش از سه هزار تومان را اينچنين تحليل كرد كه با عميق‌تر شدن شكاف قيمت دولتي و آزاد ارز، واسطه‌ها و دلالان تقاضاي كاذب به وجود آوردند و بخشي از فعالان بازار و مردم به دليل نگراني از افزايش دامنه‌دار نرخ ارز به سرعت ريال خود را به دلار تبديل كردند و به تدريج نرخ غيررسمي ارز به بيش از سه هزار تومان افزايش يافت و تقاضاي اين بخش جامعه نيز روند صعودي ارز آزاد را تشديد كرد.

وي افزود: با صعودي شدن نرخ ارز افرادي كه براي سه ماه ديگر تقاضاي ارز داشتند، تقاضاي خود را به دليل نگراني از تداوم قيمت‌ها جلو انداختند، يا افرادي براي حفظ قدرت خريد خود اقدام به خريد ارز كردند. اين رفتار عامل گرانتر شدن نرخ ارز شد. واكنش فعالان اقتصادي و مردم نسبت به بازار ارز معلول شكاف قيمتي ارز دولتي و آزاد و افزايش نرخ ارز در بازار غيررسمي معلول افزايش تقاضاي كاذب در بازار ارز است.

مصباحي‌مقدم ابراز عقيده كرد: مديريت بازار ارز مدتي بود كه از سوي بانك مركزي رها شده بود ولي به تازگي تصميم گرفته‌اند به اين وظيفه قانوني خود جامع عمل بپوشانند. در اين صورت مي‌توان به كاهش نرخ ارز در بازار غيررسمي و كاهش نگراني‌هاي فعالان اقتصادي اميدوار شد.

اعضاي كميسيون برنامه و بودجه فعالند تا در بازار ارز آرامش ايجاد شود

رييس كميسيون برنامه و بودجه بررسي نابساماني‌هاي بازار ارز را وظيفه كميسيون اقتصادي دانست و افزود: اعضاي كميسيون برنامه و بودجه چند جلسه را با حضور رييس كل بانك مركزي و وزير نفت برگزار كرده‌اند. هم‌اكنون نيز اعضا فعالند تا در بازار ارز آرامش ايجاد شود.
نظرات بینندگان