arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۴۸: مصاحبه مهمی از شاه که نیوزویک منتشر نکرد

یادداشت‌های اسدالله علم: قرار بود در مجله نیوزویک مصاحبه‌ای از شاهنشاه درج شده باشد که نشد. فرمودند: «چون من گفتم روس‌ها حالا خطری برای ما ندارند و نمی‌خواهند که برای ما خطرناک باشند، شاید مقامات امنیتی آمریکا از این جهت نخواسته اند منتشر بشود.» عرض کردم مهمتر از آن مطالبی در مصاحبه تلویزیونی فرمودید که فوری پخش شد و بعد هم چندین دفعه آن را پخش کردند. گمان نمی‌کنم اشکالی داشته باشد. به علاوه روس‌ها در قضیه بیروت نشان دادند که نظر شاهنشاه صحیح است. فرمودند درست می‌گویی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۴۸: صبح یک ساعت و نیم شرفیاب بودم و بیچاره نخست وزیر در انتظار پیش از شرفیابی که در دفتر کارم در کاخ سفید سعدآباد نخست وزیر را دیدم، خیلی شکایت از وضع سخت بودجه داشت. همان مطالبی که من دو سال پیش به عرض شاهنشاه می رساندم. می گفت در برنامه چهارم در حدود هشتصد ملیون دلار کسر داریم. یاللعجب! نخست وزیر خیلی پکر است و تخمی هم که بتواند این مسائل را اصلاح کند ندارد. بیچاره! در شرفیابی امروز صحبت های دیروز با آن آمریکایی را به تفصیل عرض کردم و وضع خاورمیانه عربی را مدتی مورد بررسی قرار دادیم.
 
 قرار بود در مجله نیوزویک مصاحبه ای از شاهنشاه درج شده باشد که نشد. فرمودند: «چون من گفتم روس ها حالا خطری برای ما ندارند و نمی خواهند که برای ما خطرناک باشند، شاید مقامات امنیتی آمریکا از این جهت نخواسته اند منتشر بشود.» عرض کردم مهمتر از آن مطالبی در مصاحبه تلویزیونی فرمودید که فوری پخش شد و بعد هم چندین دفعه آن را پخش کردند. گمان نمی کنم اشکالی داشته باشد. به علاوه روس ها در قضیه بیروت نشان دادند که نظر شاهنشاه صحیح است. فرمودند درست می گویی. عرض کردم: وضع تبلیغات و ارتباطات ما صحیح نیست. فرمودند: خودت رسیدگی کن. عرض کردم: پس دولت چه کاره است؟ چیزی نفرمودند. ولی به هر حال فرمودند: تمام پول هایی که حالا در آمریکا و اروپا به این منظور خرج می شود موقوف باشد.
 
در مورد رفع جنگ تبلیغاتی بین ایران و عراق، ملک حسین پادشاه اردن خیلی مؤثر بود و وساطت کرد. به همین منظور هم عبدالمنعم رفاعی وزیر خارجه اردن به تهران آمده بود.
نظرات بینندگان