arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱

اولین مناظره دو کاندایدای انتخابات آمریکا/ شکست سنگین اوباما

نخستین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای مقام ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما از حزب دمکرات و رقیب وی میت رامنی از حزب جمهوری خواه، چهار شنبه شب در دنور ِ ایالت کلورادو برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستین مناظره تلویزیونی میان نامزدهای مقام ریاست جمهوری آمریکا، باراک اوباما از حزب دمکرات و رقیب وی میت رامنی از حزب جمهوری خواه، چهار شنبه شب در دنور ِ ایالت کلورادو برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ دو رقیب انتخاباتی در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، در مورد سیاست داخلی در چهار سال نخست دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور کنونی و برنامه‌های چهار سال پیش رو با یکدیگر به بحث پرداختند.

موضوعاتی چون مراقبتهای بهداشتی، اصلاحات در خدمات اجتماعی، و اقتصاد از جمله، ‌بازار کار، سیستم مالیات، بیمه‌های درمانی، آموزش، و بهبود شرایط اقتصاد خانواده‌های آمریکایی در این مناظره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قرار است تا انتخابات که ۱۶ آبان ‌ماه برگزار می‌شود ۲ بار با یکدیگر در زمینه‌های گوناگون مناظره کنند.

آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از برتری اوباما بر رامنی دارد.

در مناظره چه گذشت؟

اوباما در این مناظره به شدت از عملکرد و دستاوردهای خود دفاع کرد و دستورالعمل های رقیب انتخاباتی خود در زمینه های یاد شده را ناکارآمد توصیف کرد.

 رامنی در پرسشی خطاب به اوباما از وی خواست توضیح دهد تا چه حد ۹۰ میلیارد دلار تسهیلات مصرف شده برای سیاست ها و برنامه های دولت در زمینه گسترش منابع انرژی های جایگزین منجر به استخدام معلمان یا دیگران برای کاهش نرخ بیکاری شده است؟

پرزیدنت اوباما در دفاع از سیاست های اقتصادی خود گفت: «همه می دانیم که چهار سال قبل آمریکا به بزرگترین بحران مالی از زمان «بحران بزرگ» (دهه ۱۹۳۰) وارد شد، میلیون ها شغل از دست رفت و شرکت های خودروسازی آمریکا در مرز ورشکستگی قرار گرفتند. این بحران سیستم اقتصادی را منجمد کرد و ما طی ۳۰ ماه مبارزه با بحران موفق به ایجاد پنج میلیون شغل در بخش خصوصی شدیم. بخش خودروسازی و مسکن دوباره نفس گرفت، اما همه ما می دانیم که کارهای زیادی هنوز مانده که باید به اتمام برسد.»

 رامنی در واکنش به گفته های اوباما اظهار داشت: سوال این نیست که ما کجا بودیم، مساله اصلی این است که به کجا می رویم؟

 اوباما با انتقاد از برنامه رقیب انتخاباتی خود برای کاهش مالیات بر ثروتمندان گفت که این امر در دوران گذشته نیز تجربه ناموفقی داشته است و در آینده نیز موفق نخواهد شد. کاهش مالیات بر ثروتمندان درآمد دولت را پنج تریلیون دلار کاهش خواهد داد و منجر به افزایش ایجاد فرصت های شغلی نخواهد شد.

میت رامنی نیز با انتقاد از اوباما گفت که دولت وی هنوز هم بر این عقیده است که با افزایش مالیات، وضع قوانین سختگیرانه و کنترل اقتصادی بیشتر بتواند عملکرد قابل قبولی ارائه دهد.

به گفته وی، افزایش مالیات کسری بودجه دولت را جبران نخواهد کرد.

 اوباما گفت که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون از حزب دموکرات، تراز بودجه آمریکا مثبت بود، اما در دوران ریاست جمهوری جرج بوش از حزب جمهوری خواه، دولت فدرال با کسری بودجه مواجه شد.

گزارش «سی ان ان» حاکی است که آقای رامنی در اولین مناظره انتخاباتی خود بسیار پر انرژی ظاهر شد، در حالی که آقای اوباما در برابر سوالات وی بیشتر حول برنامه های اقتصادی خود صحبت کرد تا پاسخ به سوالات آقای رامنی و بیشتر صحبت های وی مانند جلسه سخنرانی بود تا مناظره.

خبرگزاری رویترز نیز طی گزارشی گفته است: دو رقیب انتخاباتی قبول کردند که سیستم ۲.۸ تریلیون دلاری بهداشت و سلامت آمریکا در وضعیت نابسامانی است، اما برای بینندگان مناظره توضیح شفافی درباره برنامه های خود در این زمینه ندادند.


اوباما باخت

محور اولین دور مناظره اوباما و رامنی با مجری گری جیم لهرر که ۵۰ میلیون نفر به صورت زنده آن را دنبال کرده اند، حول سه محور بهداشت، انرژی و مالیات بود.

بر اساس یک نظرسنجی که این شبکه تلویزیونی انجام داده است، دو سوم از بینندگان مناظره انتخاباتی بر این اعتقاد هستند که آقای رامنی برنده اولین دور مناظرات انتخاباتی بود. ۶۷ درصد از بینندگان تلویزیونی، در نظرسنجی «سی ان ان» گفته اند که آقای رامنی برنده مناظره با اوباما بود.

کیتینگ هلند مدیر بخش نظرسنجی این شبکه خبری می گوید که از سال ۱۹۸۴ سابقه نداشته است که در نظرسنجی های «سی ان ان» یک رقیب انتخاباتی در نتایج مناظره از رقیب دیگر بیش از ۶۰ درصد جلو باشد.

۳۵ درصد از رای دهندگان گفته اند که این مناظره باعث خواهد شد که رامنی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را از آقای اوباما ببرد، اما تنها ۱۸ درصد از افرادی که در رای گیری «سی ان ان» شرکت کرده اند به انتخاب شدن دوباره اوباما بعد از این مناظره به پست ریاست جمهوری باور داشتند.

این گزارش می افزاید که آقای رامنی با قدرت تمام و قدم به قدم در موضوعات حساس عمومی برای رای دهندگان پیش رفت و سیاست های آقای اوباما را طی ۹۰ دقیقه مناظره پیرامون مسائلی مانند اقتصاد، مالیات و بهداشت به چالش کشید.

همچنین شبکه فرانس 24 اعلام کرد میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا برنده مناظره انتخاباتی دیشب با باراک اوباما رقیب خود از حزب دموکرات بود.

شبکه فرانس بیست و چهار از دنور (آمریکا) گزارش داد مناظره دو نامزد انتخابات متعادل بود و این به معنی برنده بودن میت رامنی است.

بدون شک باید منتظر تحلیل ها و تفسیرهای این مناظره بود اما از آنجا که رامنی توانست در برابر اوبامای سخنور و سخندان قد علم کند بسیار مهم است زیرا اوباما نتوانست مخاطبانش را در این مبارزه شگفت زده کند.

رامنی که همواره در این نوع بحث ها تا حدودی خشک به نظر می رسید موفق شد در برابر اوباما به بحث و جدل بپردازد و نشان دهد که می تواند به عنوان یک رئیس جمهور ظاهر شود.

او توانست چهره جدیدی از خود به نمایش بگذارد زیرا وجهه ای که دموکراتها می خواهند از نامزد جمهوری خواه ارائه کنند این است که او مردی تاجر و ثروتمند است که ارتباطی با طبقه متوسط ندارد.

اما رامنی موفق شد نشان دهد به این علت وارد رقابت های انتخاباتی شده که مردم به سختی افتاده اند. او نشان داد که فقط به ثروتمندان توجه ندارد و گام هایی در برابر طبقه متوسط برداشت.

فرانس 24 در پایان نوشته است: رامنی در حقیقت به کسانی که هنوز نامزد مورد نظر خود را تعیین نکرده اند نشان داد کاریکاتوری که دموکراتها از او به نمایش می گذارند نیست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
بیکار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
3
66
"موضوعاتی چون مراقبتهای بهداشتی، اصلاحات در خدمات اجتماعی، و اقتصاد از جمله، ‌بازار کار، سیستم مالیات، بیمه‌های درمانی، آموزش، و بهبود شرایط اقتصاد خانواده‌های آمریکایی در این مناظره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت." ای کاش تو مناظره های ریاست جمهوری ایران هم این مباحث مورد توجه قرار می گرفت نه اینکه بیان هم دیگه را خراب کنن و زیرآب هم دیگه را بزنن و وعده های دروغی بدن!
lila
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
2
56
به این می گن مناظره! کاندیداهای ما هم یاد بگیرن
نظرات بینندگان