arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

این نشانه ها می گوید که پریود شما نزدیک است

تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی وجود دارد که می تواند نشانه ای از نزدیک شدن قاعدگی شما باشد، از جمله حساس شدن سینه ها، تغییرات خلقی و خستگی. در حالی که همه ما علائم متفاوتی را تجربه می کنیم، اکثر زنان بین یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی متوجه این علائم می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی وجود دارد که می تواند نشانه ای از نزدیک شدن قاعدگی شما باشد، از جمله حساس شدن سینه ها، تغییرات خلقی و خستگی. در حالی که همه ما علائم متفاوتی را تجربه می کنیم، اکثر زنان بین یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی متوجه این علائم می شوند.
به نقل از naturalcycles، تغییرات فیزیکی و عاطفی زیادی وجود دارد که می تواند نشانه ای از نزدیک شدن قاعدگی شما باشد، از جمله حساس شدن سینه ها، تغییرات خلقی و خستگی. در حالی که همه ما علائم متفاوتی را تجربه می کنیم، اکثر زنان بین یک تا دو هفته قبل از شروع قاعدگی متوجه این علائم می شوند.

چرخه قاعدگی به بدن شما کمک می کند تا برای بارداری آماده شود. در طول ماه، بدن شما با یک سری تغییرات، از جمله نوسانات در سطوح هورمونی و انباشته شدن پوشش داخلی رحم روبرو می شود. اما اگر باردار نشوید، رحم شما این پوشش را می ریزد که از طریق واژن از بدن شما خارج می شود به عبارت دیگر، این دلیل شروع پریود شماست.

پریود شما می تواند بین دو تا هفت روز طول بکشد. زمانی که برای اولین بار پریود می‌شوید، طول آن ممکن است از ماه به ماه متفاوت باشد، اما معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست به یک الگوی منظم تبدیل می‌شود.

علائمی که برای اولین بار پریود شما شروع می شود، بیشتر با علائمی است که بعداً در زندگی خود در هفته ها و روزهای قبل از پریود شدن تجربه خواهید کرد. دانستن نشانه‌هایی که قاعدگی شما در راه است می‌تواند به شما کمک کند بدن خود را بهتر بشناسید و از هرگونه غافلگیری جلوگیری کنید!

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی از علائم و نشانه‌ها وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که ممکن است نشان دهند که دوره قاعدگی شما ممکن است در یکی دو هفته آینده در راه باشد.

1. سینه های شما درد می کند
سینه‌های حساس می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک شدن پریود شما باشد. حتی ممکن است در روزهای قبل از پریود متوجه بزرگ شدن سینه های خود شوید. این به دلیل تغییر سطح هورمون است؛ مانند سایر علائم قبل از قاعدگی، تورم و حساسیت پستان باید با رسیدن پریود از بین برود.

بسیار مهم است که مراقب هرگونه تغییر در سینه‌های خود باشید و توصیه می‌کنیم در روزهای پس از پریود که سینه‌هایتان حساس‌تر می‌شوند، چک کردن منظم سینه‌ها را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

2. خلق و خوی شما مدام تغییر می کند
در حالی که هورمون جنسی اصلی زنانه، استروژن می‌تواند در طول تخمک‌گذاری احساس خوبی به ما بدهد، در پایان چرخه، سطح استروژن کاهش یافته است. اگر متوجه تغییراتی در خلق و خوی خود شده اید، ممکن است به این دلیل باشد که قاعدگی نزدیک است.

در حالی که تجربه برخی تغییرات خلقی به عنوان بخشی از PMS (سندرم پیش از قاعدگی) طبیعی است، اگر شروع به تداخل با زندگی روزمره شما کند، ممکن است نشانه ای از PMDD (اختلال نارسایی پیش از قاعدگی) باشد که یک شکل شدید PMS است و اگر فکر می کنید ممکن است PMDD را تجربه کنید، باید با یک متخصص زنان مشورت کنید، زیرا راه هایی وجود دارد که می توانید این بیماری و علائمش را کاهش دهید.

3. هوس خوردن غذاهای خاصی دارید
دلیلی وجود دارد که ممکن است هوس شکلات در دوره قاعدگی خود داشته باشید. همه چیز به تغییرات در سطح هورمون ها برمی گردد. این نوسانات هورمونی می تواند ما را به خوردن غذاهای شیرین یا شور وادار کند و همچنین می تواند بر اشتهای ما در نقاط مختلف چرخه تأثیر بگذارد.

گاهی اوقات، یک درمان دقیقاً همان چیزی است که در آن روزهای سخت به آن نیاز داریم، اما به خاطر داشته باشید که حفظ یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند نفخ و سایر علائم PMS را در پیش از قاعدگی کاهش دهد.

4. احساس نفخ می کنید
نفخ یکی دیگر از علائم رایجی است که ممکن است درست قبل از قاعدگی تجربه کنید. تصور می‌شود که این وضعیت به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها در بدن شما ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث حفظ آب و نمک بیشتر شود.

کاهش میزان نمک در رژیم غذایی و افزایش مصرف آب می تواند به کاهش احساس نفخ کمک کند. همچنین ورزش در واقع می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. بنابراین چه یک پیاده روی سریع، یک دویدن آرام یا یک کلاس یوگای آرام داشته باشید، زمان خوبی است که به بدن و ذهن خود استراحت دهید.

5. احساس تنبلی می کنید
خستگی یکی دیگر از نشانه هایی است که قاعدگی شما نزدیک است. احساس خستگی در روزهای قبل از موعد مقرر نسبتاً رایج است. حتی اگر استراحت خوبی داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که سطح انرژی شما کمتر از سایر نقاط چرخه است. در حالی که داشتن یک برنامه خواب منظم می تواند کمک کند، برخی ممکن است با وجود خستگی دچار بی خوابی شوند. مانند سایر علائم PMS، این نیز به دلیل تغییر در هورمون ها ایجاد می شود و پس از شروع قاعدگی باید از بین برود.

آیا می دانستید خستگی نیز می تواند نشانه بارداری زودرس باشد ؟ در واقع، بسیاری از علائم PMS به دلیل وجود پروژسترون که نقش مهمی در قسمت دوم چرخه قاعدگی و در سه ماهه اول دارد، بسیار شبیه به علائم اولیه بارداری هستند. اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهترین زمان برای انجام تست بارداری اولین روز از تاخیر قاعدگی است.

6. ترشحات شما خشک شده است
یکی دیگر از نشانه های نزدیک شدن قاعدگی شما ترشح یا فقدان آن است. مخاط دهانه رحم نوعی از ترشحات واژن است که در طول چرخه قاعدگی مقدار و قوام آن تغییر می کند. زمانی که ما بیشترین باروری را داریم، گاهی اوقات مخاط دهانه رحم قابل مشاهده است. از آنجایی که ما درست در روزهای قبل از شروع قاعدگی بارور نیستیم، باید ترشحات بسیار کم باشد یا اصلاً مشاهده نشود.

شما می توانید مراقب تغییرات مخاط دهانه رحم در طول چرخه خود باشید، زیرا با نزدیک شدن به پنجره باروری ، مقدار و قوام آن متفاوت می شود.

7. موهایتان چرب تر شده و یا جوش زده اید
آیا متوجه ارتباط بین پوست و هورمون ها شده اید ؟ اگر به طور مرتب متوجه تغییر در رنگ پوست خود می شوید، ممکن است یکی از نشانه هایی باشد که قاعدگی شما در حال نزدیک شدن است. تغییر در سطح هورمون های جنسی می تواند پوست ما را در روزهای منتهی به قاعدگی چرب تر کند و ممکن است متوجه شوید موهایتان کمی چرب تر شده است.

پایبندی به یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب فراوان می تواند به کاهش جوش ها در زمانی که قاعدگی شما نزدیک است کمک کند. پوست هر کس متفاوت است و نیازهای متفاوتی دارد، بنابراین بهترین توصیه ما این است که به بدن خود گوش دهید و روتینی بسازید که برای شما مفید باشد.

8. گرفتگی عضلات دارید
بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی خود گرفتگی عضلات را تجربه می کنند، اما آنها یک علامت کلاسیک PMS هستند. گرفتگی های پریود، که به نام دیسمنوره نیز شناخته می شود، می تواند درست قبل از پریود شما اتفاق بیفتد؛ معمولاً یک یا دو روز قبل از قاعدگی شروع به احساس گرفتگی می کنید و اغلب در چند روز اول پریود نیز طول می کشد.

گرفتگی عضلات به دلیل انقباض عضلات رحم ایجاد می شود، زیرا بدن شما شروع به ریختن دیواره رحم می کند و وقتی این پوشش از بدن شما خارج می شود، پریود می شوید. علاوه بر گرفتگی در قسمت پایین شکم، ممکن است کمر درد نیز داشته باشید. پد حرارتی یا کیسه آب گرم می تواند به تسکین درد کمک کند.

9. تغییراتی را در حرکات روده خود تجربه می کنید
در روزهای قبل از قاعدگی، ممکن است متوجه تغییر در حرکات معمول روده خود شوید که منجر به یبوست یا اسهال می شود.

افزایش سطح پروژسترون در بدن شما می تواند اثر آرام بخشی بر عضلات شما داشته باشد که برای برخی افراد می تواند منجر به یبوست شود زیرا حرکات روده شما کند می شود.

10. میل جنسی کمتری دارید
موارد مختلفی وجود دارد که می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد، اما یک بخش از آن هورمون های شما هستند. این بدان معناست که ممکن است در روزهای قبل از پریود شدن قاعدگی متوجه شوید که علاقه کمتری به رابطه جنسی دارید.

برای اکثر زنان، میل جنسی آنها در طول تخمک گذاری بالاتر است؛ یعنی در اواسط چرخه قاعدگی، معمولا حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی.

پروژسترون درست قبل از اینکه در پایان چرخه کاهش یابد در بالاترین حد خود قرار دارد و تحقیقات نشان داده است که پروژسترون تأثیر منفی شدیدی بر میل جنسی دارد. پس منطقی است که میل جنسی شما ممکن است در روزهای قبل از پریود با افزایش سطح پروژسترون کاهش یابد.


آیا همه PMS می گیرند؟
سندرم پیش از قاعدگی همه را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما تجربه حداقل چند علامت PMS در روزها و هفته های قبل از قاعدگی بسیار رایج است.

شدت علائم نیز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از ما به سختی متوجه علائم PMS خود می شویم، در حالی که علائم برای برخی دیگر می تواند ناتوان کننده باشد. همه اینها به ژنتیک، هورمون ها، استرس و سلامت کلی شما برمی گردد اما اگر متوجه شدید که علائم PMS به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

PMS چقدر طول می کشد؟
همانطور که علائم PMS متفاوت است، مدت زمان ماندگاری این علائم نیز متفاوت می شود. علائمی مانند نوسانات خلقی، خستگی و درد سینه معمولاً یک تا دو هفته قبل از رسیدن پریود شروع می شود، در حالی که علائم دیگر مانند گرفتگی عضلات تنها چند روز قبل از شروع قاعدگی شروع می شود.

علائم معمولاً در عرض چند روز پس از شروع خونریزی از بین می روند و بیشتر افراد باید بعد از حدود پنج روز از علائم رها شوند.

علائم پریود را دارید اما پریود نشده اید؟
سینه‌هایتان درد می‌کند، احساس خستگی و بدخلقی می‌کنید و جوش هایی روی چانه‌تان ایجاد شده است؛ همه نشانه‌های مطمئنی هستند که قاعدگی‌تان نزدیک است. اما اگر این اتفاق نیفتد چه؟

برخی مواقع ممکن است علائم سندرم پیش از قاعدگی را داشته باشید، اما پرریود نمی شوید اما در بیشتر موارد، علتی وجود دارد مانند:

کنترل بارداری هورمونی: برخی از انواع کنترل بارداری هورمون، مانند قرص، ایمپلنت و IUD می توانند عوارض جانبی مشابه PMS ایجاد کنند. با این حال، یکی از عوارض جانبی دیگر پیشگیری از بارداری هورمونی، برای بسیاری از زنان، عدم خونریزی ماهانه است. گاهی اوقات، این وضعیت ممکن است فقط چند ماه پس از شروع یک نوع جدید کنترل بارداری طول بکشد، در حالی که برای دیگران، ممکن است یک تغییر طولانی مدت باشد.
استرس: استرس به طرق مختلف بر بدن ما تأثیر می گذارد از جمله مواردی که ممکن است از آنها بی اطلاع باشید. اگر در حال گذراندن دوره‌ای از استرس هستید، می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد و گاهی اوقات منجر به از دست دادن پریود شود.
سندرم تخمدان پلی کیستیک: PCOS یک اختلال شایع است که با عدم تعادل هورمونی در بدن همراه است. سندرم تخمدان پلی کیستیک علائم مختلفی از جمله پریودهای نامنظم، آکنه و موهای زائد بدن و همچنین پریودهای دیررس و عقب افتاده دارد.
شرایط تیروئید: تیروئید یک غده کوچک است که مسئول تنظیم بسیاری از عملکردهای هورمونی در بدن از جمله چرخه قاعدگی است. اگر تیروئید پرکار یا کم کار دارید، ممکن است بدون پریود علائم PMS ایجاد کند.
بارداری: بسیاری از علائم PMS مشابه علائم اولیه بارداری هستند . اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، روزی که پریود می شود آزمایش بدهید یا با پزشک خود صحبت کنید.

نظرات بینندگان