arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳

عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی با برند عمانی؟

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: کالا‌های وارداتی به عمان با ایجاد ارزش افزوده ۳۰ درصدی می‌تواند دوباره به بازار‌های جهانی صادر شود بنابراین ایرانی‌ها می‌توانند در شرایط تحریم عمان را دروازه ورود کالا‌های ایرانی به بازار‌های جهانی قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: کالا‌های وارداتی به عمان با ایجاد ارزش افزوده ۳۰ درصدی می‌تواند دوباره به بازار‌های جهانی صادر شود بنابراین ایرانی‌ها می‌توانند در شرایط تحریم عمان را دروازه ورود کالا‌های ایرانی به بازار‌های جهانی قرار دهند.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در تشریح آخرین وضعیت تجارت ایران و عمان به خبرنگار ایلنا گفت: عمان کشور مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها است، اما از آنجا که اماراتی‌ها در میان همسایگان جنوبی زیرساخت‌های جذاب‌تری ایجاد کرده‌اند، سرمایه‌داران ایرانی تمایل بیشتری به این سرزمین نشان می‌دهند. با این حال در سال ۲۰۲۳ ارزش تجارت ایران و عمان به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید که از این رقم ۷۰۰ میلیون دلار را صادرات ایران به عمان تشکیل می‌دهد. 

وی از میوه و سبزیجات، سیمان و کلینکر، فولاد و گاز مایع به عنوان اصلی‌ترین اقلام صادراتی ایران به عمان یاد کرد و توضیح داد: عمان خود بازار مصرف بزرگی به شمار نمی‌آید، اما در تجارت ایران و عمان این نکته اهمیت زیادی دارد که محصولات صادراتی ایران به این کشور تنها در بازار عمان عرضه نمی‌شوند بلکه با هدف ارتقای ارزش افزوده و صادرات دوباره به عمان صادر می‌شوند.

صالحی ادامه داد: ایرانی‌ها در تنگنای تحریم‌ها امکان عرضه محصول در بازار‌های اروپایی و امریکای شمالی را ندارند و تجارت با ایران برای بسیاری از کشور‌های جهان ریسک دارد. در همین حال، عمان این قاعده را برقرار کرده که کالا‌های وارداتی در صورتی که ۳۰ درصد ارزش افزوده در آن‌ها ایجاد شود می‌تواند در قالب کالای عمانی به قاره‌های امریکا، اروپا و مناطق سی‌آی‌اس و جی‌سی‌سی صادر شود و گفتنی است که صادرات این کالا‌ها از عمان به مقاصد یادشده با تعرفه‌های پایین صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به این طریق عمان می‌تواند دروازه ورود کالا‌های ایرانی به بازار‌های جهان باشد. 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اظهار کرد: درست است که این کالا‌ها با برند عمانی در بازار‌های جهانی عرضه می‌شود، اما در این تجارت سود قابل توجهی برای تاجران ایرانی قرار گرفته، زیرا ۷۰ درصد کالای صادراتی از ایران تامین می‌شود و ۳۰ درصد ارزش افزوده در عمان بر آن اضافه می‌شود، به عبارت دیگر ۷۰ درصد ارزش کالا به تاجر ایرانی اختصاص پیدا می‌کند.

صالحی همچنین گفت: خط کشتیرانی و هوایی بین ایران و عمان برقرار است و ایرانی‌ها و عمانی‌ها برای سفر به دو کشور نیازی به اخذ ویزا ندارند، همچنین عمان در کنار دیگر کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس سیاست توسعه اقتصاد غیرنفتی را پیش گرفته و از تولید کالا و خدمات استقبال می‌کند و همه این‌ها زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای تولید در عمان را فراهم آورده است با توجه به اینکه عمان نیز از توان اقتصادی مطلوبی برخوردار است

نظرات بینندگان